Wat te doen met vondelingen.

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Gesloten
Eliassix
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 sep 2008 18:32

Wat te doen met vondelingen.

Bericht door Eliassix »

Hallo,

wij hebben zonet in een opslagplaats 2 kleine katjes gevonden. Ze kunnen nog niet eten, daarom hebben we ze meegenomen tot thuis. De bedoeling is om ze een nachtje bij te houden en ze vervolgens terug te zetten waar we ze gevonden hebben (aangezien het in een gesloten loods lagen, zijn het wilde beestjes en zal de moeder waarschijnlijk wel een ingang hebben om zo tot bij hen te komen), want wij zijn bang dat onze huidige kat (een zeer jaloers type) niet akkoord zou gaan met "gezinsuitbreiding". Lijkt dit een goed idee?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wat te doen met vondelingen.

Bericht door rieneke »

waarom neem je ze in vredesnaam mee, als je niets hebt om ze te voeden?
tenminste dat maak ik uit je bericht op.
hoe oud zijn ze, wat wegen ze?
als ze echt nog zo klein zijn dat ze nog niet zelf kunnen eten, dan moeten ze om de drie uur gevoed worden, en de ontlasting gestimuleerd, ook 's nachts.
bij de dierenarts kan je een flesje krijgen, en kmr melkpoeder.

kijk ook hier eens:
http://www.geocities.com/turbo502002/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Wat te doen met vondelingen.

Bericht door Sandra W »

Dat is zelfs een bijzonder slecht en volslagen zinloos idee :shock:.

Je zal moeten kiezen: je brengt ze onmiddelijk terug voordat de moeder ze verstoot en de kittens dus verhongeren en laat ze daar dan ook om door de moederpoes opgevoed te worden óf je neemt ze mee naar huis om ze zelf te verzorgen óf je neemt ze mee naar een kittenopvang/asiel die ze verder verzorgd.

Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste, zeker als je ook de moederpoes erbij vangt (bijvoorbeeld met een vangkooi van het asiel), zodat zij de kittens in het asiel verder kan zogen en daarna gesteriliseerd kan worden (zodat haar een zwaar zwerfbestaan vol met nestjes bespaard blijft!).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wat te doen met vondelingen.

Bericht door rieneke »

ja dat wilde ik ook nog aangeven, regel alsjeblieft iets voor moepoes.
die krijgt nu melkstuwing, en dat kan nare gevolgen hebben.
vraag even rond, hier gaat het via de dierenbesherming

laat je nog even weten wat je doet/hebt gedaan?
voel me begaan met de kleintjes.
wijsheid en sterkte!
Eliassix
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 sep 2008 18:32

Re: Wat te doen met vondelingen.

Bericht door Eliassix »

rieneke schreef:waarom neem je ze in vredesnaam mee, als je niets hebt om ze te voeden?
tenminste dat maak ik uit je bericht op.
hoe oud zijn ze, wat wegen ze?
als ze echt nog zo klein zijn dat ze nog niet zelf kunnen eten, dan moeten ze om de drie uur gevoed worden, en de ontlasting gestimuleerd, ook 's nachts.
bij de dierenarts kan je een flesje krijgen, en kmr melkpoeder.

kijk ook hier eens:
http://www.geocities.com/turbo502002/" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarom neem je ze mee? Omdat het dat was of een ander persoon ging ze doodslaan, zeg nu zelf, wat zou jij doen?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wat te doen met vondelingen.

Bericht door rieneke »

dat verandert het verhaal, maar dan lijkt het me niet veilig ze vandaag weer terug te zetten?
hoe gaat het nu met de kleintjes, heb je eea kunnen regelen?
Eliassix
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 sep 2008 18:32

Re: Wat te doen met vondelingen.

Bericht door Eliassix »

rieneke schreef:dat verandert het verhaal, maar dan lijkt het me niet veilig ze vandaag weer terug te zetten?
hoe gaat het nu met de kleintjes, heb je eea kunnen regelen?
We hebben ze een nachtje bijgehouden (goed warmgehouden, proberen eten te geven,...). Nu staan ze terug in de opslagplaats (met warme dekens voor het geval dat de moeder niet terugkomt), we houden het wat in de gaten of de moeder ze al dan niet accepteerd, en we hebben speciale kittenmelk en voeding gekocht zodat ze, als de moeder niet terug zou komen, ze toch niet verhongeren. Als we zien dat ze alleen blijven, zullen we ze adopteren (met veel plezier zelfs), maar het leek ons toch beter ze bij de moeder te zetten en te kijken wat gebeurt.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wat te doen met vondelingen.

Bericht door rieneke »

de duimen draaien hier dat het goed gaat!
het is me niet duidelijk hoe oud ze zijn, maar ze eten nog niet zei je.
dan zijn ze bij de moederpoes het beste af voorlopig.
succes, en hou je ons op de hoogte?
Eliassix
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 sep 2008 18:32

Re: Wat te doen met vondelingen.

Bericht door Eliassix »

rieneke schreef:de duimen draaien hier dat het goed gaat!
het is me niet duidelijk hoe oud ze zijn, maar ze eten nog niet zei je.
dan zijn ze bij de moederpoes het beste af voorlopig.
succes, en hou je ons op de hoogte?
Op het eerste zicht zou ik zeggen een drietal weken, er was er eentje die de melk van mijn vinger lekte, de ander niet. Ik probeer jullie op de hoogte te houden.
Eliassix
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 sep 2008 18:32

Re: Wat te doen met vondelingen.

Bericht door Eliassix »

We hebben nieuws over de kittens, 1 katje zat er 's ochtends nog, een ander was ervandoor (we denken dat de moeder het heeft meegenomen want die kwam niet meer terug). We hebben dat ene katje (hetgene dat reeds kon eten) geadopteerd (want nu wordt het wel heel koud 's nachts deze periode van het jaar) en het amuseerd zich rot, af en toe loopt het eens door de keuken en het beestje weet niet wat ze ziet (logisch, ze was nog nooit uit een doos geweest). Nu hebben we wel het probleem dat onze andere kat (een imposante kater) nogal geschokt was dat er een nieuwe huisgenoot was. Iemand wat tips om ze aan elkaar te laten wennen? Ik heb gelezen dat het beter is om een kater samen met een katin te zetten dan met een andere kater, in dat geval hebben wij geluk.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Wat te doen met vondelingen.

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk zou ik toch nog even heel grondig de loods en de omgeving doorzoeken naar dat andere kittentje, want als hij/zij niet met de moederpoes mee is is het arme diertje ten dode opgeschreven. Hoe langer je hier mee wacht hoe kleiner de kans dat het diertje dan nog leeft, dus hopelijk neem je nog een kijkje!

groeten,
Sandra
Gesloten