# Aanschaf van kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Lieske
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2008 18:19

# Aanschaf van kat

Bericht door Lieske »

Hallo,

Laat ik me eerst even voorstellen: Ik ben Elise, woon met mijn vriend ongeveer 4 jaar samen. Wij werken beide door de week en mijn vriend heeft nog een tijdrovende hobby voor in de avond en in het weekend. Dus Elise is vooral door de week in de avond vrij veel alleen. Zij wil graag een huisdier. Aangezien dat Elise doordeweek overdag ongeveer van 8:00 uur tot 17:00 uur niet thuis is. Lijkt ons een kat beter.
Alleen wat lijkt het nu het beste 1 kat of 2 katten? Maakt het dan uit of we een kater of een poes nemen?
We hebben vandaag in één asiel ongeveer 2,5 uur rondgelopen. Wat ons opviel, was dat als we in een kattenkamer binnenstapte er gelijk 1 of 2 katten naar ons toeliepen. Deze bleven dan een tijd bij ons in de buurt lopen en konden ze goed aaien. De ene kat konden we wel oppakken en de andere vond dat wat minder leuk. Dat geeft ook helemaal niet. Maar waar het omgaat is dat als we naar andere katten in een andere kamer waren wezen kijken en weer terug kwamen, keken ze niet meer naar ons op of om. Konden ze soms wel weer aaien maar sommige ook weer niet. Wat betekent dit nu? Hebben we een gevoel bij de kat opgewekt van 'je bent niet goed genoeg voor ons' en dat ze denken van 'je wilde me toch niet meer, je liep toch naar die andere. Waarom kom je nu terug?' Of was het bij het eerste bezoek uit nieuwsgierigheid of uit aandachtvragen dat ze naar ons toekwamen?
Hebben jullie misschien iets meer tips over het aanschaffen van een kat. Waar moeten we opletten om wat betreft het sociale gedrag van een kat?

Groetjes Elise
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Aanschaf van kat

Bericht door Sandra W »

Ik vrees dat je wat te veel menselijke eigenschappen op die katten projecteert, zoals gekwetste trots of gevoel van afwijzing. Ze waren gewoon nieuwsgierig en kwamen even een knuffel halen en liepen toen weer weg, dat is alles en dat is volkomen normaal. Katten die je niet kennen verliezen namelijk vaak snel weer hun belangstelling voor je en pas als je een echte band met ze opbouwt komen ze echt speciaal alleen naar jou toe.

Als je, zoals jullie, geen ervaren kattenmensen zijn zou ik voor een makkelijke en knuffelbare asielkat gaan en geen "probleemkat", ook al zijn die natuurlijk wel wat zieliger. De teleurstelling als het dan mislukt en de kat weer terug moet naar het asiel is dan des te groter en dat moet je zien te voorkomen.

Als je er eentje neemt kun je beter een wat oudere rustigere kat nemen die ook zichzelf kan vermaken en als je er twee neemt moet je goed kijken of de karakters goed bij elkaar passen of dat ze al aan elkaar gehecht zijn (zoals bij broertjes of zusjes ofzo). Het maakt dus eigenlijk niet zo veel uit wat je doet, je kies gewoon wat het beste bij jullie situatie en ideeën past. Gelukkig kunnen de meeste ervaren asielmedewerkers je goed verder helpen als je je situatie uitlegt en vertelt wat je zoekt in een kat.

groeten,
Sandra

PS: o ja, bijna vergeten: welkom op dit gezellig en knusse forum :-).
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Aanschaf van kat

Bericht door oonah »

Hoi Elise, mooie naam, welkom hier.

Ik ben ook veel alleen door de week en ik heb dan heel veel gezelschap en plezier van mijn katten, dus ik denk dat het een goed idee van je is. Goed van je dat je een diertje uit een asiel wil halen.

Voor de meeste katten is het denk ik leuker om met twee te zijn, dan hebben ze een kameraadje, maar er zitten in een asiel ook vaak katten die liever alleen zijn omdat ze altijd alleen geweest zijn of niet goed met andere katten op kunnen schieten.
Ik heb eerst een paar jaar een kat alleen gehad maar heb er sinds kort eentje bij, ik merk nu wel dat twee katten makkelijker zijn, ik voel me minder vlug schuldig als ik eens ergens een nachtje blijf logeren of zo, omdat ze nu elkaar hebben voor een beetje gezelschap, en omdat ze samen veel spelen hebben ze eigenlijk minder aandacht van mij nodig, ik maak me dus ook minder vlug zorgen of ze zich vervelen of zo. Maar ik ben nogal een bezorgd type. ;-)

Katten hebben allemaal een eigen karaktertje, je hebt echte schoot- en knuffelkatten die niets heerlijker vinden om zoveel mogelijk geknuffeld te worden maar je hebt er ook die wat meer op zichzelf zijn en alleen maar af en toe naar je toe komen wanneer het hun uitkomt. Als een kat naar je toekomt en zich laat aaien en zelfs oppakken lijkt het me een sociale kat, dat het even later niet meteen opnieuw lukt zou ik me niet zoveel zorgen om maken, katten zijn nogal eigenzinnig, maar dat is nou net hun charme, ik zou gewoon op je gevoel afgaan, ergens vanbinnen voel je wel of het goed zit of niet tussen jou en de kat.

En natuurlijk zoals Sandra zei, de mensen in het asiel kunnen je vast al veel vertellen over het karakter ven de katten.
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Lieske
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 sep 2008 18:19

Re: Aanschaf van kat

Bericht door Lieske »

Hallo Sandra en Oonah,

Bedankt voor jullie reacties en adviezen.
Gelukkig dat de katten zich niet afgewezen voelde zoals jullie me hebben uitgelegd.
Ik heb vanavond nog meer gezocht naar katten in asiels. Dus we gaan de komende tijd nog wat uurtjes rondlopen in verschillende asiels.
Had trouwens een aantal leuke katten gezien die liever alleen wilde zijn. En mijn vriend vond het ook geen probleem om in de belgische asiels te gaan kijken. Stond daar trouwens van te kijken, had dat niet van hem verwacht. Maar dat is alleen maar heel leuk. En aangezien wij vlakbij de belgische grens wonen is dat eigenlijk zeker niet ver.
En ja, we zullen in ons hartje moeten kijken of het klikt met de kat en ons.
We zullen zeker aan de medewerkers van de asiels naar hun adviezen vragen. Zij kennen de katten zo ongeveer wel.

Groetjes Elise
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Aanschaf van kat

Bericht door Sandra W »

Je kunt ook even in mijn asiel aanwippen als je dat leuk vindt. We zitten niet te ver van je vandaan (in Gelderland). Stuur me maar even een PB-tje voor de details.

groeten,
Sandra
Gesloten