# Tips bij de aanschaf van een kat?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Eelkepeelk
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2008 20:26
Locatie: Leeuwarden

# Tips bij de aanschaf van een kat?

Bericht door Eelkepeelk »

Hallo allemaal,

Ik ben nu net nieuwe hier op dit forum en heb een paar vraagjes voor jullie.
Mijn vriend en ik willen binnenkort een kat aanschaffen. Waarschijnlijk gaan we deze week naar
het asiel om er één op te halen. Hebben jullie nog tips voor ons wat betreft in huis?
Ik las net ook iets over kabels ofzo. Moeten die echt allemaal weggewerkt zijn? We willen geen
kitten, omdat we daar geen tijd voor hebben. En hebben jullie ook misschien tips over de eerste dagen?
Moet/mag de kat direct het hele huis verkenne of stukje bij beetje? En kan hij/zij
ook wel een avond even alleen zijn als hij er nog maar net een dag is. We hebben het weekend namelijk
een verjaardag en zondag zijn we de hele dag niet thuis. Is het dan beter om even te wachten?

Nou dat waren een hele boel vragen. Verder zijn alle tips natuurlijk welkom!

Groeten Eelkje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Tips bij de aanschaf van een kat

Bericht door Sandra W »

Allereerst welkom in ons midden en echt top dat je voor een asielkat gaat die geen kitten is :grin:! Gelukkig kunnen de mensen in het asiel je vaak heel goed helpen als je vertelt wat je zoekt dus dat scheelt, maar even een korte reactie op je vragen:

- kabels en leidingen kun je bij volwassen katten gelukkig gewoon laten liggen;
- een bange/schuwe kat kun je beter eerst in 1 kamer laten en daarna steeds een beetje verder in het huis, maar bij een makkelijke kat hoeft dat niet.
- je kunt een volwassen kat gerust een dagje alleen laten om rustig de boel te verkennen, maar misschien is het handiger om even een weekje te wachten.

In z'n algemeenheid kun je als je veel werkt of van huis gaat beter voor een wat oudere kat kiezen, want die zijn vaak wat rustiger. En als je niet zo veel ervaring hebt met katten zou ik voor een aanhankelijke, sociale kat gaan en niet voor een probleemkat (ook al is die natuurlijk veel zieliger), want dan is de kans op wederzijds succes het grootst en bespaar je jezelf en de kat de teleurstelling van het terugbrengen. Veel plezier met je zoektocht naar je nieuwe huisgenootje en ik ben benieuwd :-).

groeten,
Sandra
Eelkepeelk
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2008 20:26
Locatie: Leeuwarden

Re: Tips bij de aanschaf van een kat

Bericht door Eelkepeelk »

Sandra, bedankt voor je antwoord. Gisteren hebben we een kat uit het asiel gehaald.
Het is echt een lieverd. Het is een kater en we hebben hem Oscar genoemd. Het trok direct onze aandacht.
Het gaat op zich best goed, maar hij is heel erg bang. Ik snap dat dit komt omdat hij net nieuw is,
maar toen we thuis waren lazen we over hem dat hij een erg bang kater is. Dit was ons niet echt verteld, Oscar zou wel een gezellighuiskat zijn waarschijnlijk. Toen we vanmiddag even weg waren konden we hem bij terug komst nergens weer vinden. Hij had zich helemaal onder in een kast achter twee dozen verstopt. 's avonds als hij bij ons zit gaat het aardig goed. Hij wil wel aangehaald worden en is gek op aandacht. Ik denk dat hij gewoon heel erg bang is. Is er iemand die tips heeft om hier goed mee om te gaan? We praten al veel tegen hem en hij lijkt ook al redelijk goed aan ons gewend te zijn. Vanavond zijn we ook eventjes weg geweest en vonden hem precies hetzelfde terug als toen we weg waren gegaan. Hij had ook nog niets gegeten (gister trouwens wel hoor), ik heb hem toen naar zijn bakje getilt en toen heeft hij lekker gegeten. Ik ging steeds een stukje verder weg zitten. Nu zit hij weer gezellig bij ons in de kamer. Toch als er iets gebeurd wat hij blijkbaar niet prettig vind zit hij weer achter de bank, daar is hij nu wel snel weer weg te krijgen.

Nou een heel verhaal, ik hoop dat jullie nog wat tips kunnen geven.

Groeten Eelkje
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Tips bij de aanschaf van een kat

Bericht door Lotte »

Ik denk dat je het al aardig goed aanpakt met Oscar.
Probeer hem vooral niet te forceren, dat helpt alleen maar averechts.
Met snoepjes en eten een beetje paaien helpt vaak wel wat, maar om een de dikke kat te voorkomen kan je ook proberen hem met een verenstok, een touwtje of ander speeltje een beetje uit te lokken.

succes
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Tips bij de aanschaf van een kat

Bericht door Sandra W »

Ik denk ook dat je het heel goed aanpakt. Laat hem gewoon het tempo aangeven en heef hem veel aandacht en liefde, dan komt het vanzelf goed.

groeten,
Sandra
Eelkepeelk
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 sep 2008 20:26
Locatie: Leeuwarden

Re: Tips bij de aanschaf van een kat

Bericht door Eelkepeelk »

nou jullie hadden helemaal gelijk. Het gaat inderdaad steeds beter! Hij is in elk geval super gek op aandacht! Hij weet soms van gekkigheid niet hoe hij moet liggen of bij wie hij moet zij, zo lekker vind ie aandacht! haha! Oscar is ook steeds minder bang en schrikt ook minder snel. Hij let wel steeds erg goed op, maar verstopt zich niet meer heel ver weg. Als het wat spannend wordt gaat hij nu op een stoel bij de eettafel zitten zodat hij wel alles in de gaten kan houden.
Goed, om een lang verhaal kort te maken, hij heeft het steeds meer naar zijn zin. Ik ben ook erg blij trouwens dat het al zo goed gaat. Ik vond het zo vervelend en zielig om hem zo bang te zien!
Nou zijn jullie weer even op de hoogte!

xxx Eelkje
Gesloten