Wie geeft z'n kat nog wel 'gewoon' voer (geen premium merk)?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Re: Wie geeft z'n kat nog wel 'gewoon' voer (geen premium merk)?

Bericht door Miranda »

Ja, wat moet je dan nog denken, hé... je hoort overal weer andere verhalen, nieuwe onderzoeken, tegenstrijdige onderzoeken... hm, ik denk dat ik gewoon bij mijn brokken blijf, zolang ze het daar goed op doen. Wel zo makkelijk. :grin:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wie geeft z'n kat nog wel 'gewoon' voer (geen premium merk)?

Bericht door Anne »

Ik denk ook dat het veel commercieel gezwam is wat je hoort of leest.
Zolang de poezen alle benodigde stoffen binnen krijgen lijkt er dus niks mis met wat goedkoper gewoon voer.
Alleen een teveel aan zout of ander chemisch troep lijkt me onnodig :smile:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wie geeft z'n kat nog wel 'gewoon' voer (geen premium merk)?

Bericht door Admin »

Op de website van de Consumentenbond staat dat er in een aantal 'goedkope' merken te weinig selenium en vitamine B1 stoffen zitten, die een kat nodig heeft.

Verder is het een interessante test, maar er staat bijv. ook:
Of katten het voer lekker vonden en goed konden verteren, hebben we niet gemeten. Dat is een belangrijk apect, maar hiervoor zijn goed opgezette dierproeven nodig. Daarvoor ontbreekt het de Consumentenbond aan middelen en aan geld… Fabrikanten zelf hebben wel de faciliteiten om dat te onderzoeken.
Het lijkt mij persoonlijk voor katten die juist een gevoelige spijsvertering hebben (ofwel vaak overgeven of moeilijk eten) of ziek zijn, erg belangrijk of een voer goed verteerd kan worden.
Het klinkt zwart wit, maar als je alle benodigde voedingsstoffen voor de mens in een spaanplaat perst, dan wordt dat er niet veel gezonder op ;-) Ben benieuwd of je daarna o.a. nog even lekker naar de wc kunt :icon_shifty:

Kortom, het is zoals met veel tests, lees het en trek er je eigen conclusie uit (jij blijft nog altijd de baas van je kat en je portemonnee), maar neem niet alles direct aan voor de waarheid.

Mocht je ook de andere kant willen horen, stuur dan bijv. een e-mail naar info@royalcanin.nl en vraag naar hun mening over de testresultaten.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Wie geeft z'n kat nog wel 'gewoon' voer (geen premium merk)?

Bericht door Shaz »

Jammer dat je dat artikel alleen maar als lid kan lezen. Ik ben wel erg benieuwd naar welke merken ze dan precies getest hebben en wat de verschillen/overeenkomsten zijn.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Re: Wie geeft z'n kat nog wel 'gewoon' voer (geen premium merk)?

Bericht door banoentje »

Ik heb Kimba een paar maanden laten overschakelen op een premium merk en ik ben blij dat ik het nu terug bij friskies kan houden.
Als ik de voorgeschreven hoeveelheid gaf zag ik dat hij nog honger had en hij werd ook niet bepaald energieker of levenslustiger. Na een tijd gaf ik van de 'dure' brokken evenveel als van m'n friskies (en de kat kwam geen gram bij).

Kortom, ik hou het gewoon bij friskies. als hij ooit een nierdieet ofzo moet hebben krijgt hij dat natuurlijk wel.

Groetjes Kathy en Kimba
Gesloten