# Nieuwe kat nu castreren of eerst laten wennen?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
ati
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 aug 2008 11:54

# Nieuwe kat nu castreren of eerst laten wennen?

Bericht door ati »

hallo allemaal,

Wij gaan een kat overnemen van iemand.
Het is een 2 jaar oude kater die nog niet gecastreerd is.
Omdat hij erg loopt te sproeien en niet op de bak plast wil ik hem laten castreren.
Ik weet alleen niet goed wanneer we dat moeten laten doen. Moet de kat eerst aan ons huis wennen of kan ik hem beter eerst laten castreren en daarna pas in huis nemen?
Wat denken jullie?

alvast bedankt!
Ati
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: nieuwe kat nu castreren of eerst laten wennen?

Bericht door loonsy »

onze Tony kwam als 'zwervertje' binnen. alles wat we hebben gedaan was dus misschien wat ad-hoc. we zijn de dag dat we besloten hem op te nemen met hem naar de dierenarts gegaan... het is een mak beestje en vond het wel prima. hij kreeg zijn prikken en we konden direct een afspraak maken om hem te laten castreren. ik geloof dat dit uiteindelijk na twee weekjes is gebeurd als ik het me goed herinner. voor de operatie heeft hij kunnen wennen aan het huis... hij heeft eerst een week geslapen onder het bed :D (angsthaas ;) ) maar dat kwam waarscheinlijk door een jaar op de straat leven, en daarna werd hij levendiger...

ik denk dat het aan te raden is hem eerst te laten wennen aan zijn nieuwe omgeving voor je hem laat castreren. wat je anders ook kan doen is hem laten castreren terwijl hij nog op zijn oude adres is en hem daar uit te laten zieken (ik weet niet of dit mogelijk is in jou geval). het is nogal wat zoneen operatie... en ook de nazorg is belangrijk... het lijkt mij ook niet fijn bij te moeten komen van een operatie in een onbekende omgeving.

succes ermee :)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: nieuwe kat nu castreren of eerst laten wennen?

Bericht door rieneke »

ik zou hem eerst laten castreren, en dan pas in huis nemen.
mogelijk kan hij na castratie nog een paar weken bij je kennis in huis blijven?
ook zou ik een feliway verdamper ophangen voor z'n komst.
succes ermee!
ati
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 aug 2008 11:54

Re: nieuwe kat nu castreren of eerst laten wennen?

Bericht door ati »

Bedankt voor jullie reactie!
Ik heb net de dierenarts gebeld en die vondt dat ik hem het beste eerst kon laten castreren en daarna mee naar huis nemen.
Gesloten