Waakkatten

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Gesloten
jolanne
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2008 18:22

Waakkatten

Bericht door jolanne »

Dag kattenfans, als trotse eigenaar van twee gecastreerde katers (broers) heb ik toch een behoorlijk probleem met ze. Lievere dieren kan ik me haast niet wensen voor mijn gezin,(inc. de hond en het konijn) maar oh wee...die visite! Zodra er iemand in ons huis in komt, vallen mijn katers vrijwel onmiddelijk aan en laten ook niet meer los. Hoe erg het ook is, meer dan eens gaat een bezoekje aan ons huis gepaard met een bezoek aan het ziekenhuis. Vooral mannen krijgen het zwaar te verduren. Ons bezoeken kan alleen nog vooraangekondigd, zodat ik de katers (van net 1 jaar) kan opsluiten. Zodra het bezoek weg is, bakenen de katers standaard de voor- en achterdeur af. Het maakt niet uit hoe de visite op ze reageert (negeren, blazen, watergooien, kijken etc) , of wat wij zelf doen, de visite "moet" eraan!! Overigens zijn kinderen wel toegestaan. Het is overduidelijk dat ze (als waakhonden) ons gezin willen beschermen, maar fijn is het niet.
Iemand enig idee? :epray: Ik heb al heel wat katten gehad, maar heb dit nog nooit meegemaakt!

groet, Jolanne
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Waakkatten

Bericht door jobey »

:shock: dit heb ik echt nog nooit gehoord :shock:
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Waakkatten

Bericht door rieneke »

dit heeft niets te maken met je gezin willen beschermen, dat doen katten niet, het zijn geen honden. je geeft niet genoeg info, maar mijn eerste gedachte is misschien angst agressie.
wat is de vooirgeschiedenis van de katten?
een akelig probleem trouwens.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Waakkatten

Bericht door Shaz »

rieneke schreef:dit heeft niets te maken met je gezin willen beschermen, dat doen katten niet, het zijn geen honden. je geeft niet genoeg info, maar mijn eerste gedachte is misschien angst agressie.
.
Dat ben ik niet met je eens. Wij hebben ook een kat gehad die zeer duidelijk ons wilde beschermen. Hij bleef er in de kamer bij zitten en we hebben wel meegemaakt dat de visite mij bijvoorbeeld aan wilde raken en dan kwam hij ertussen, dat mocht niet. Of één van de andere katten hoefde maar een piepje op schoot te geven en hij viel aan.
Bij ons was het gelukkig niet zo erg dat hij echt meteen aanviel, maar wij hebben hem inderdaad het laatste jaar altijd op zolder gelaten als we wisten dat er visite kwam, ik kon anders niet garanderen dat ze weer heelhuids het huis uit gingen en dat risico wilde ik dus niet nemen.
Ik zou contact opnemen met de dierenarts en kijken of die een oplossing voor jullie heeft door middel van bijvoorbeeld een training in combinatie met een geurstekker om ze rustig te krijgen. Het is in ieder geval duidelijk dat je hier iets mee zal moeten, ze zijn nu nog jong en hopelijk kan je het gedrag nu nog veranderen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Waakkatten

Bericht door Sandra W »

Dit is inderdaad heel wonderlijk gedrag dat ik nog nooit zo extreem heb gehoord, maar ik vrees dat je hier wel mee naar de dierenarts moet. Die kan dan bijvoorbeeld Clomicalm voorschrijven en jullie het adres van een goede kattendeskundige geven zodat jullie samen aan dit gedrag kunnen gaan werken. Gelukkig zijn jullie katten nog jong en fexibel en kun je waarschijnlijk nog een hoop aan dit extreme gedrag doen als je er snel bij bent. Sterkte!

groeten,
Sandra
Laatst gewijzigd door Sandra W op 13 mei 2008 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
jolanne
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2008 18:22

Re: Waakkatten

Bericht door jolanne »

Hallo, Bedankt voor jullie reacties! Het doet me vreemd genoeg wel goed dat het vaker gebeurt dat de kat naar zolder moet ivm visite!! En ook al weet ik dat bescherming niet echt bij katten hoort, ze doen het toch wel degelijk!!! Maar ja, er wordt ook gezegd dat een kat zich niet aan een baasje (voor zover een kat die heeft) hecht en daar zijn toch ook genoeg voorbeelden van lijkt me zo!
Ik zoek inderdaad de dierenarts maar eens op. ik heb dat zo lang mogelijk uitgesteld omdat dat voor iedereen (katten, dierenarts, assistente en baasje!!) altijd enorm stressvol is. Voor elk onderzoek, hoe klein ook, krijgen ze altijd eerst een kalmerend spuitje..... tja, voor ons zijn ze echt super hoor!! :smile:
Groetjes, Jo-lanne
Mamamaaike
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 aug 2008 16:30

Re: Waakkatten

Bericht door Mamamaaike »

Ik acht de kans groter dat de katten ooit een nare ervaring hebben gehad met visite. En dat ze er alles aan doen om het publiek uit hun territorium te verwijderen. Uiteindelijk lukt dat ook.

Ik adviseer om er voor te zorgen dat de visite voordat ze binnen komen ergens snoepjes/lekkers vandaan kunnen pakken. Dit moeten de katten onwijs lekker vinden. Heb je zoiets niet, ga dan zelf testen op je katten met lekkers. Kaas vinden katten ook erg lekker. En van die gedroogde visjes doen het over het algemeen ook erg goed. Lees bij het woord visite mensen die je willen helpen bij deze training. Het kost namelijk tijd en geduld. Zorg ook dat je de katten vanaf de middag ervoor niets meer te eten geeft. Ze moeten ook honger hebben. Zorg uiteraard wel voor voldoende water.

Stap 1 De deur gaat open.
Zodra de deur open gaat, moet de visite gelijk dit lekkers naar binnen gooien. Nog voordat ze uberhaubt een voet binnen de deur zetten. Daarna de deur weer dicht doen. Dus niet de visite binnen laten komen. Kijk dan naar de reactie van de katten. Is dit relaxed en eten ze het lekkers op. Dan doe je dit nog een keertje of twee. Ze zullen het openen van de deur dan associeren met lekkers en zullen dan niet meer agressief reageren.

Stap 2 De visite in de gang
Bij de volgende stap herhaal je stap 1 en laat je de visite binnen komen. En wachten ze in de gang. Ze blijven de katten lekkers geven tot dat deze weer rustig zijn. Daarna laat je de visite weer weg gaan. Dus niet de kamer in laten komen. Dit moet je rustig uitbouwen.

Stap 3 De visite in de kamer
Herhaal stap 1 en 2 en laat de visite de kamer in komen. Terwijl je dit allemaal doet, laat je de visite lekkers naar de katten gooien. En blijf jij prijzend praten tegen de katten. Hoge vrolijke stem gebruiken.

Stap 4 De visite op de bank
Bij deze stap allereerst weer de voorgaande stappen herhalen. Hou alle tijd de katten goed in de gaten. En blijf ze met je prettige stem prijzen voor hun goede gedrag. Uiteindelijk moet je zo ver komen dat de visite op de bank kan gaan zitten en de katten gewoon rustig blijven en niet agressief reageren naar de visite.

Zodra ze fout gedrag gaan vertonen. De katten oppakken en opsluiten in een kamer. Na een paar minuten weer vrij laten en de visite gelijk weer lekkers laten geven.

Hou er ook rekening mee dat dit een paar dagen in beslag kan nemen. Ook omdat de katten op ten duur vol zitten met het lekkers en het niet meer interessant vinden en er dus ook niet meer voor willen werken.

Zorg er dus voor dat je het goede gedrag kunt belonen met wat lekkers.

Ik hoop dat je wat met deze training kunt.

Heel veel succes, want katten kunnen stronteigenwijs zijn.
Groet
Maaike
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Waakkatten

Bericht door Leonie89 »

zow wat een lijst!! ik heb zoiets wel eens op tv gezien, maar dat was met een boze tekkel.. daar hielp het wel degelijk..
ik hoop dat de visite genoeg tijd heeft om eerst 24x binnen te komen voordat ze daarwerkelijk binnen mogen komen en koffie met een koekje krijgen..
alle gekheid op een stokje.. ik geloof hier wel in..
heel veel succes, katten kun je heel veel leren, dus dit moet denk ik ook wel te doen zijn..
Laatst gewijzigd door Leonie89 op 07 aug 2008 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Mamamaaike
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 aug 2008 16:30

Re: Waakkatten

Bericht door Mamamaaike »

dat bedoel ik, je visite moet eigenlijk uit vrienden bestaan die het de moeite waard vinden om met jou deze training te doen... Heel veel succes!!!!!
Zoals de kat is, vertrouwd hij zijn gasten.
opelvectra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 jul 2008 20:47

Re: Waakkatten

Bericht door opelvectra »

katers hebben een erg gevoel voor hun domein,een ander hoort er niet thuis en zeker niet als ze een geur mee dragen,maar zo extreem heb ik het nog nooit mee gemaakt
Gesloten