# Voorstellen en een paar vraagjes

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Claire68
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 23 dec 2007 11:10
Locatie: Leeuwarden

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door Claire68 »

Hoi Boomer,

Ik heb de informatie over eendagskuikens als volwaardige voeding van de website van Stichting Kat in Nood (http://katinnood.nl" onclick="window.open(this.href);return false;). Blijkbaar verschillen de meningen van (ervarings)deskundigen. Zie voor deze informatie het onderwerp compleet vers? in de afdeling voeding.

Zelf ben ik geen deskundige op het gebied van versvoer voor katten. Ik zou zelf niet met zekerheid kunnen zeggen of er in eendagskuikens te weinig calcium zit. Maar het lijkt mij dat katten in de natuur geen volgroeide botten met veel kalk erin eten! Juist alleen kraakbeen, en van zacht, jong, nog niet volledig gemineraliseerd bot zullen ze wat knagen.

Maar zullen we deze discussie dan eventueel voortzetten in het onderwerp compleet vers? in de afdeling voeding? En niet hier? Want dit is immers Remco's topic.
remco30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2008 21:46

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door remco30 »

Bedankt iedereen voor de antwoorden,nog 2 dagen dan kunnen we ze halen.
Donderdag gaan ze naar de da om nagekeken te worden en voor de prikjes. :-P

EDIT 30 juli:
Ze zijn inmiddels een paar uurtjes bij ons en zijn vrij agstig,is dit normaal in een nieuwe omgeving?
Ze liggen nu lekker te slapen op een zachte stoel,ik heb mij verbaast dat ze wel met hun nagels via de stoel omhoog trokken maar geen haal te zien.

Het vrouwtje loopt soms ineens te miauwen en trekt een lichte bolle rug wat kan dit zijn?het mannetje is niet meer bang,maar het vrouwtje blijft angstig al speelt ze wel met een muis.
Wat kan dit zijn?onwennig nog?
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door Boomer »

Katten mooeten wennen aan hun nieuwe omgeving aan alle nieuwe geurtjes , meubels , regeltjes enz. Geef ze gewoon de tijd en laat ze lekker gaan.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
remco30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2008 21:46

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door remco30 »

Vanmorgen naar de dierenarts geweest en een vlooienbehandeling gehad voor de rest zijn ze gezond gelukkig.
Ze zijn nog vrij rustig en raken een beetje gewend aan hun nieuwe huis,ze krabben nergens aan.Kan dit gedrag nog veranderen of kun je in het begin al aardig zien hoe hun karakter is?
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door Hilda »

Gefeliciteerd met je 2 nieuwe huisgenootjes.
Katten kunnen nog heel erg veranderen hoor.Als je bang bent voor krabben aan de meubels moet je ze van het begin af iets geven waar het wel aan mag.Een krabpaal of krabplank zo ophangen dat ze er uitgestrekt bij kunnen.Katten vinden het nl heerlijk om tijdens het scherpen van de nagels even lekker uit te rekken.
Als je ziet dat ze het toch bij de meubels doen,oppakken en met de pootjes tegen de paal zetten.Je kan de paal ook extra aantrekkelijk maken door er wat kattekruid op te doen.
En dingen stuk gooien...tja dat kan gebeuren.Misschien in het begind datgene wat echt niet stuk mag even weg zetten?
remco30
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jul 2008 21:46

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door remco30 »

De katten blijven schrikkerig,zeker nadat ik heb geprobeerd om de kater een ontwormingspil te geven,wat bij het vrouwtje wel lukte.Hij heeft hem niet geslikt en sindsdien lijkt ie wel bang.
Hoe kan ik dit voorkomen en ervoor zorgen dat hij de pil wel slikt?En is het juist dat katjes minder angstig worden als je ze veel pakt?
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door rissie »

Medicijnen geven blijft lastig. Het beste is in zijn mondje doen en even zijn mond dicht houden en daarna gelijk trakteren met een snoepje of iets lekkers. Dit zijn toch allemaal van die kleine dingetjes waar ze aan moeten wennen.

Bij mij het ik het met de vlooiendruppels, ik moet ze even klem zetten druppels erin, 2 gepikeerde katers en na een snoepje zijn ze als bijna weer mijn vriend.

Maar vergeet niet katten zijn heel eigenzinnige beesten en als ze iets niet willen hihihiihih

Simba van mij zit nu aan de antbiotica en dat doe ik in een beetje nat voer, om hem niet 2 keer per dag in de houdgreep te moeten nemen.

Maar gewoon rustig aan opnieuw proberen, en dan zal je zien dat het steeds makkelijker gaat. Vooral omdat ze nu nog zo jong zijn.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door Boomer »

Ik weet niet hoe groot die pilletjes zijn? Toen mijn banjer pillen moest hebben , smeerde ik de pillen in met wat smeerworst. In een mum van tijd was het weg.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Voorstellen en een paar vraagjes

Bericht door Shaz »

remco30 schreef:En is het juist dat katjes minder angstig worden als je ze veel pakt?
Nee dat is niet juist! Hoe meer je het contact van hun uit laat komen hoe meer vertrouwen ze in je krijgen. Katten hebben een hele eigen wil en hebben juist respect voor mensen die daar rekening mee houden. Dus er lekker bij gaan zitten om te spelen, ze aaien als ze bij je komen en ze zelf op schoot laten komen. Ik heb het ook altijd op die manier gedaan en ze meppen elkaar af en toe gewoon van mijn schoot af omdat zij dan willen liggen ;-)

Ontwormingspilletjes blijven hier ook een ramp, zelfs die zo lekker zouden moeten smaken. Twee katten trappen er wel in als je het in vier stukjes in iets lekkers verstopt (zoals vis) maar de ander moeten we echt beetpakken en de pil in zijn bek gooien, vast blijven houden totdat je hem echt hebt zien slikken.
groetjes Sharon
Gesloten