Van Buitenkat naar Binnenkat..

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
fanatique
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2008 20:44

Van Buitenkat naar Binnenkat..

Bericht door fanatique »

Sinds vorig jaar november ben ik verhuisd en is er geen mogelijkheid voor mn kat om naar buiten te gaan!
Ja het zou wel kunnen maar dan moet hij de hele dag op straat lopen en dat wil ik niet..
Hij is 5 jaar en altijd gewend geweest om naar buiten te mogen wanneer hij dat wou en dat via een kattenluikje, maar die mogelijkheid is hier helaas niet..
Nu zou dat niet zo erg een probleem zijn, als mijn kater niet de hele dag loopt te blerren en snachts ook, met het gevolg dat ik er soms stapelgek van wordt..
Heb al een krabpaal aangeschaft, maar meneer vertikt het om er ook maar een krab aan te besteden en een riempje om en dan mee naar buiten is ook al een drama omdat meneer het soms vertikt om ook maar een stap te verzetten of hij blaast.
Alleen nu ik een wat langer koord er aan heb gaat het wat beter, maar een succes is het niet..
Wat is de oplossing.. heb al gedacht aan een klimpaal etc maar waar vind je zoiets en hoe duur is dat en wat kan ik tegen dat gemiauw doen.. negeren of boos worden ?
Graag een goed advies..
Alvast bedankt.. :please:
molly
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 apr 2008 21:52

Re: Van Buitenkat naar Binnenkat..

Bericht door molly »

hey,

is je kater gecastreerd? misschien dat het zou helpen, en hij niet persé buiten wil?
fanatique
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2008 20:44

Re: Van Buitenkat naar Binnenkat..

Bericht door fanatique »

Mijn kater is gecastreerd ja dus daar ligt het niet aan .. hij is al ruim 4 jaar geleden geholpen
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Van Buitenkat naar Binnenkat..

Bericht door Sandra W »

Je hebt 3 soorten buitenkatten: katten die direct zonder problemen van buitenkat binnenkat worden, katten die even moeten wennen maar het dan accepteren en katten die het helaas nooit zullen accepteren, dat zijn dus de echte buitenkatten. Uit jouw beschrijving te lezen heb jij zo'n echte buitenkat, want hij is er nog steeds niet aan gewend. Hij wordt door het binnenblijven totaal gefrustreerd en gestresst, want hij kan zijn energie niet voldoende kwijt en dit uit hij door luidkeels te miauwen.

Dit is inderdaad een heel erg vervelend probleem voor jullie kat maar ook voor jullie zelf, want je krijgt echt een punthoofd van dat constante miauwen, maar probeer er rekening mee te houden dat jullie kat dit niet expres doet. Het is namelijk de enige manier die hij kent om zijn onvrede kenbaar te maken, dus negeren of boos worden heeft helaas beiden geen zin. Je zal tot een oplossing moeten komen, want dit probleem gaat helaas niet vanzelf over. Speeltjes, wandelen met een tuigje en krabpalen helpen hierbij niet voldoende om hem een leuk leven te geven, hij wil er op uit en nieuwe dingen ontdekken!

Volgens mij heb je hierbij een aantal oplossingen:
1. Je laat hem toch de hele dag naar buiten als je werkt en laat hem weer binnen als je thuis komt. Ik weet dat je dit niet fijn vindt, maar dit soort katten doe je er een groot plezier mee.
2. Je laat hem overdag binnen en pas naar buiten gaan als je thuis komt, met de hoop dat dit voldoende beweging voor hem is en het het risico dat hij de hele nacht op stap gaat.
3. Je kiest uit 1 of 2, maar zet daarbij je tuin of balkon af zodat hij niet ver weg kan, maar ik vrees dat dit niet voldoende beweging voor jouw kat is.
4. Je zet een raampje of iets dergelijk open, zodat je toch een kattenluiksysteem hebt, zodat je kat kan komen en gaan, maar dit kan wel inbraakgevoelig zijn.
5. Als alle bovenstaande oplossingen niet werken en je kat blijft diepongelukkig dan kun je ook zoeken naar een ander huis waar hij wel naar buiten kan of hem naar een asiel brengen, waarbij hij de kans krijgt een nieuw baasje te vinden waar hij wel gewoon naar buiten kan. Dit klinkt ernorm harteloos en ik kan me voorstellen dat je dit niet wilt, maar soms zijn er gewoon situaties waar een ander jouw kat gelukkiger kan maken dan jij zelf en dan doe je het dus voor het bestwil voor je kat.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en weet dat dit een heel vervelend probleem is, waarbij de oplossingen ook niet altijd even prettig zijn, dus ik wens je heel veel sterkte met welke beslissing dan ook die je moet gaan nemen.

groeten,
Sandra
fanatique
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2008 20:44

Re: Van Buitenkat naar Binnenkat..

Bericht door fanatique »

Bedankt voor je antwoord Sandra en de buren laten de katten van ze wel buiten maar ja denk dat ik het gewoon dan maar eens moet proberen als ik thuis ben alleen kan hij pas naar binnen als ik de portiek deur open doe en aan de achterkant lukt dat niet omdat ik boven woon en geen balkon heb ..!
Maar ja het blijft een probleem maar moet maar even zien of hij dan toch maar naar buiten moet al zal ik dan niet echt rustig thuis zitten want woon ook nog bij een spoorlijn..
Gebruikersavatar
Kucing
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 apr 2008 03:37
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Van Buitenkat naar Binnenkat..

Bericht door Kucing »

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje.
We hebben een kat Micky, die ook buiten komt.
De poes van een vriendin van ons is op dit moment zwanger en kan elk moment bevallen. Dus in oktober/november nemen we een kitten (brits korthaar) erbij.
We willen de kitten binnenshuis houden. Maar is het mogelijk dat we van Micky ook een binnenkat kunnen maken? We merken wel dat hij nu meer binnen is dan buiten. We wonen in een flat, en ons slaapkamerraam staat altijd open zodat Micky naar binnen en buiten kan gaan. We hebben helaas geen balkon.

Graag advies hierover en bij voorbaat mijn dank.

Groetjes
Barbara en een "kopje"van Micky
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
christa1986
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 jul 2008 17:04

Re: Van Buitenkat naar Binnenkat..

Bericht door christa1986 »

ik zelf woon ook op een boven woning en heb hier 3 katten.
ze zijn nu 2 jaar binnen geweest maar wil zelf gewoon dat ze weer lekker naar buiten gaan.
Dan laat ik ze s morgens buiten en s avonds met eten haal ik ze binnen.
Ze krijgen s morgens en s avonds rond de zelfde tijd eten en komen
ook om zelfde tijd klagen om eten dus denk dat dat handig is met weer naar binnen halen.

liefs christa
Gesloten