# Enkele vragen over nieuwe kat

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
mx7733
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mei 2008 14:52

# Enkele vragen over nieuwe kat

Bericht door mx7733 »

Yes, vrijdag is het zover! Dan komt Tijgert bij me wonen  :eclap:
Nu heb ik al aardig wat topics gelezen over de eerste dag/nacht en denk ik dat ik er klaar voor ben, maar heb toch nog wat vraagjes… wellicht kunnen jullie me helpen?!

Zelf woon ik in een 5 kamer appartement van zo’n 90m2. De eerste dagen, even aankijken, wil ik hem eigenlijk laten wennen in de woonkamer, waar z’n krabpaal komt, gang, komt z’n bak en keuken, komt z’n eten… de afstand van z’n krabpaal tot z’n eten is 19meter en halverwege staat z’n bak. Is dit te veel? :?:

Verder ben ik een redelijke amateur kok en heb dan ook veel kruiden staan. Bijvoorbeeld op m’n aanrecht altijd een bakje met zout en peper. Moet ik deze afsluiten? En moet ik iets voor de over plaatsen zodat hij zich niet brand? Ik heb een aparte keuken zonder deur, dus ik kan hem niet altijd in de gaten houden…

En ik ga hem vroeg in de ochtend halen, veel mensen doen het in de avond, maakt dat uit? De reden dat ik dat doe is dat ik hoop dat ie dan gewend is en ‘s avonds kan wennen aan m’n slaapkamer of is dat te snel?

Laat even weten wat jullie gedachten zijn.. :epray:

Groet
Mx.
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: komt ie dan...

Bericht door jobey »

Welkom op het forum!!!
Eerste tip die ik heel veel geef trouwens, geduld hebben. Niet verwachten dat alles in 1 of 2 keer goed gaat.

Afstand die 19 meter groot is lijkt mij geen probleem, vaak is meer ruimte goed. Kunnen ze lekker spelen hoe zij het willen (dus van de ene kant naar de andere kant en dat een hele dag door, lichtelijke ervaring hier :-P )

Verder zou ik Tijgertje meteen aanleren dat ze niet op het aanrecht mag komen. Ik vind het persoonlijk niet echt fris en laat het daarom ook niet toe. Als ze eenmaal weten dat het niet mag proberen ze het ook heel vaak niet meer. Peper maak je geen zorgen, zij niesen dan ook wel.

En over het halen, ik denk niet dat het veel uitmaakt. S’avonds zijn ze vaak moe van het spelen, dus het verschil kan zijn dat ze dan eerst rustiger zijn dan als je ze s’ochtens haalt
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: komt ie dan...

Bericht door Shaz »

jobey schreef: Verder zou ik Tijgertje meteen aanleren dat ze niet op het aanrecht mag komen. Ik vind het persoonlijk niet echt fris en laat het daarom ook niet toe. Als ze eenmaal weten dat het niet mag proberen ze het ook heel vaak niet meer.
Dan heb je een hele brave kat! Onze katten weten inderdaad dat ze er niet op mogen en dus doen ze het niet als wij erbij zijn, maar aan de haren te zien weten ze het aanrecht echt wel te vinden als wij er niet bij zijn!
Ik zou het dus inderdaad afdekken of in een kastje zetten, beter voorkomen dan genezen ;-)

Wij hebben onze katten ook overdag gehaald, dat geeft je inderdaad alleen maar meer tijd om aan elkaar te wennen voordat je gaat slapen. Al zal je kitten dan overdag ook vast al wel een slaapje doen hoor! Zo actief als ze zijn zo snel kan het ook afgelopen zijn, dan vallen ze zo ineens in slaap :lol:

De afstand lijkt me ook geen probleem, je zal je kitten alleen in het begin wel even moeten helpen met waar de bak staat. Eten weten ze meestal wel te vinden. Zet je kitten dan zo'n 20/30 minuten na het eten op de bak. Na een paar dagen weten ze het dan vaak zelf wel.

Veel succes en vooral veel plezier!
groetjes Sharon
mx7733
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mei 2008 14:52

Re: komt ie dan...

Bericht door mx7733 »

Dank jullie wel voor jullie antwoorden!

Morgen is het eindelijk zo ver! heb er zin in... Alleen hoorde ik vandaag dat ze een eigen mand moeten hebben, voor de rust. Nu heb ik een aantal 'veilige' plekken gecreerd, moet ik hem deze ook wijzen of vindt hij ze van zelf? Hoorde het vandaag voor het eerst, klopt dit en hoe werkt het?

MVG
Mx.
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Re: komt ie dan...

Bericht door Foul Smelling Pig »

Een plekje waar ze zich terug kunnen trekken is inderdaad wel prettig voor ze, maar dat hoeft niet per se een mandje te zijn. Ze zoeken zelf een plekje uit waar ze zich rustig en veilig voelen. Dat kan onder het bed zijn, of in een kast die ze open weten te wurmen, of op de stoelen onder de eettafel, achter de driezitsbank, of nog een andere plaats waar je het niet van verwacht. Kijk niet verbaasd als ze de eerste dagen zich niet laat zien. Dwing niets af, daarmee jaag je haar alleen maar meer de stress in. Geef haar de tijd, ze komt vanzelf wel als ze het veilig acht.

Overigens hebben we hier een kat die peper lust... :freak:
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
mx7733
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 mei 2008 14:52

Re: komt ie dan...

Bericht door mx7733 »

Zo hij is er en hoe! Vrijdagochtend heb ik hem gehaald. Eerst nog even met hem beneden gezeten( ze zaten altijd boven in een kamer) samen met mamma poes. Lekker op onderzoek uit :) En toen met mij mee...

Eenmaal thuis gekomen is hij direct onder de bank gedoken en vertoond hij heel ander gedrag. Angstig en veel mauwen. Ach, nieuw huis, nieuwe luchtjes... komt wel goed denk ik. Maar het is wel opvallend. Eerst liep hij altijd voorop op onderzoekstochten en mocht je hem oppakken. nu gaat het mondjes matig en oppakken is erg eng. Wel speelt ie graag om me heen en met m'n voeten :) en als ik heeeeel langzaam naar hem toe beweeg laat ie zich ook aaien.

Nu staan al z'n spullen in de woonkamer, bak en eten. Maar de gang op durft ie niet. Ik heb ook het idee dat ie alleen de bak opgaat als de kamerdeur dicht zit :S Hij heeft ook alleen nog maar geplast terwijl hij heel goed eet? Zou het helpen als ik vandaag op de gang door breng, op de grond? Morgen moet ik werken en wil hem toch wel graag laten wennen, on geforceerd. Ik kan de kamerdeur wel dicht doen, maar dan went ie nooit.

Verder vindt ik het eng om hem te straffen met luid(er) stemgeluid om dat hij al zo schuw is. Kan ik hem later nog dingen afleren? Als ik het nu doe ben ik bang dat ik hem banger voor me maak... Ik hem hem nu twee keer z'n krabpaal gewezen, vanwegen het krabben aan m'n bank (maakt me niet echt uit, maar is ook weer niet de bedoeling) maar dan is ie gelijk weer onder de bank en begin ik weer bij af...

Verder is het een schatje, hij blijft in de buurt, spint als een getikte en mauwt ook als ie langsloopt. Ben erg blij met hem en heb ook een hoop gedult, maar tips zijn altijd welkom!

Nu gaan we weer even spelen ;)

MvG
Mx.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: komt ie dan...

Bericht door Shaz »

Het is lastig om dan inderdaad een balans te vinden. Ik zou hem er weg halen en rustig nee zeggen, maar niet te boos doen. Dat kan inderdaad later nog als hij aan je gewend is. Het is niet raar dat een katje in zijn eigen omgeving voorop liep en nu heel bang is hoor, het is ook niet niks voor zo'n klein hummeltje! Lekker bij hem op de grond gaan liggen en veeeeeel tegen hem kletsen. Dwing hem ook niet om op schoot te zitten of te knuffelen, dat zal hij vanzelf wel doen als hij eraan toe is.
Zet hem na het eten gewoon steeds even op de kattenbak, dan zal hij daar ook vanzelf wel gaan poepen. Ik zou nog wel even controleren of hij niet toevallig zelf al een plekje onder de bank gevonden heeft om dat te doen ;-)
Veel succes en vooral veel geduld!
groetjes Sharon
dynamitejane
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 mei 2008 22:14

Re: komt ie dan...

Bericht door dynamitejane »

hoi
ik zou niet te veel paniekeren hoor! laat die zelf rustig zijn weg zoeken, vooral niks forceren. als je hem laat zien waar zijn eten staat en waar zijn bak staat, dan lost die het zelf wel op. Toen wij Tequila en Tabasco gingen halen, bleven die de hele tijd dicht bij elkaar. en in de veranda. het heeft een dag geduurd voordat ze uit zichzelf naar de woonkamer kwamen, en de rest volgde vanzelf.

grtz
dynamitejane
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: komt ie dan...

Bericht door Kattenbella »

Heel veel plezier met je kleine Tijgert :grin: Je denkt er zo lief over. Mijn complimenten!

! dingetje wat ik je wil meegeven..Denk wel heel goed om je oven en of kookplaten. Een kitten heeft dit al helemaal niet door. Mijn katten denderen ook overal overal en doorheen, dat zijn er ook heel veel dan. Ik ben als de dood voor brand en verbranden.

Verder...het komt helemaal goed ;-)

Heel veel plezier samen en geniet ervan!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 181
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Re: komt ie dan...

Bericht door Foul Smelling Pig »

En vergeet niet dat de wasmachine ook een leuk holletje is om in te kruipen. Ja echt.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gesloten