Hoe weet je dat een wit poesje doof is?!

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
brandje
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 mar 2008 12:24
Locatie: ede

Hoe weet je dat een wit poesje doof is?!

Bericht door brandje »

Heb een vraag; Hoe weet je of een witte poes doof is?! Is dit zelf te checken of is een bezoek aan de da aan te raden?!
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: wit?! hoe weet je dat een wit poesje doof is?!

Bericht door daantje »

Witte poesjes zijn vaak wel doof, maar het hoeft zeker niet. Ik heb geen idee hoe dit komt. Maar ik ken ook een paar witte katjes die zeker niet doof zijn ;-) .
Voor de zekerheid zou ik je zeker het advies geven het even te laten checken bij de dierenarts.
Ik denk dat je zelf ook al een heel eind kunt testen door wat simpele testjes uit te voren door bijv. in je handen te klappen en te kijken welke reactie dit teweeg brengt etc.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: wit?! hoe weet je dat een wit poesje doof is?!

Bericht door Sandra W »

Witte katten en ook sommige hondenrassen (bijvoorbeeld Dalmatiers met veel wit) kunnen inderdaad doof zijn, maar dat hoeft niet altijd en gek genoeg hebben witte katten met blauwe ogen of odd-eyes hierbij nog een grotere kans op doofheid.

Dit heeft te maken met het pigment dat bij witte katten minder is dan bij andere katten. Als ze namelijk minder pigment in de trilhaartjes diep in hun oren hebben, dan zijn deze haartjes minder "stevig" en veren ze meer mee en daardoor kunnen ze niet goed het geluid opvangen en doorgeven en dan kunnen katten inderdaad doof zijn.

Als je gewoon voor hun neus in je handen klapt of tegen ze praat dan kunnen ze gewoon op je reageren alsof ze je horen, want ze maken dan toch gewoon contact met je. Je kunt daarom beter achter ze gaan staan en dan in je handen klappen of bijvoorbeeld iets laten vallen (pas dan wel op met de rillingen die ze kunnen voelen) en als ze daar dan niet op reageren dan kunnen ze doof zijn, maar je dierenarts kan dit beter checken om het met 100% zekerheid te zeggen.

Dove katten vinden het overigens heerlijk dat je tegen ze praat en ze praten ook vaak terug, dus blijf gewoon lekker tegen ze aan kletsen, ook al zijn ze stokdoof :grin:.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: wit?! hoe weet je dat een wit poesje doof is?!

Bericht door Kattenbella »

Ik heb hier twee dove witte katten en een die net doet alsof ;-)

De dove katten schrikken eerder als ze onverwacht worden benaderd. Karel reageert direkt op zijn naam.
Dove katten kunnen ook een harder stemgeluid hebben.

Mijn dove katten benader ik met gebarentaal of met klappen op de vloer, zodat ze weten dat ze benaderd worden.

Probeer een test met een rinkelende sleutelbos of te klappen in je handen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: wit?! hoe weet je dat een wit poesje doof is?!

Bericht door yana »

Hier een witte Angora. Weet niet zéker of ze doof ís. Soms líjkt het of ze wél lage tonen hoort nml. Maar op het rookalarm vb reageert ze niet. Ze had horende ouders, én een zwarte streep over dr kopje en geen blauwe ogen..
Ze kúnnen inderdaad een gehoortest doen.
cassie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 jul 2006 16:39
Contacteer:

Re: Hoe weet je dat een wit poesje doof is?!

Bericht door cassie »

Odd-eye geeft een goede indicatie van doofheid inderdaad. Het hoeft niet maar vaak zijn ze dan doof bij het oor aan de kant met het blauwe oog. Een goede test is om op een afstand van ongeveer 10-15 cm van het oor (zonder dat je kat het ziet of merkt) te knipperen met je vingeren en dan te kijken naar een reactie van het oor en de kat. Dit daarna herhalen bij het andere oor.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Hoe weet je dat een wit poesje doof is?!

Bericht door Muizenis »

Hoi,

Jessy, het wiite poesje met een grijs staartje en drie grijze vlekken op haar koppie uit het nest van Joyke, is een odd-eyed. Ik ben er eens op gaan googlen. Een witte kat heeft weinig tot geen pigment. Een blauw oogje bevat geen pigment. Ergens las ik de volgende verklaring voor de doofheid. Door het gemis van of tekort aan pigment zijn de trilhaartjes in de gehoorgangen slapper. Trillingen veroorzaakt door geluiden worden daardoor niet of nauwelijks doorgegeven. Er bestaat een goede test om daarachter te komen. De DA kan je daar uitgebreid over voorlichten. Wanneer het katje wel reageert kan de doofheid eenzijdig zijn. Dit kun je zelf nauwelijks vaststellen. Bij een odd-eyed is meestal het oortje aan de blauwogige kant doof. Meestal maar niet altijd! Wanneer ze over een paar weken naar de DA gaan voor hun eerste prikjes ga ik dit zeker met haar bespreken! Tot die tijd doe ik er niets aan. Het is niet levensbedreigend en Jessy is zéér levendig... een kleine dondersteen die haar zusjes en broertje met eigenlijk alles te snel af is! (...waarschijnlijk om goed te maken dat ze als laatste geboren is :lol: ) Jessy is nu 4 weken en 4 dagen oud.

Groet, Pauline :cathappy: :thup:

Omdat een dove witte (ras) poes haar jongen niet kan horen raadt men ten sterkste af om met een dergelijke poes te fokken! Witte raskatten zijn doorgaans duurder in aanschaf omdat deze een gehoortest ondergaan en tegelijkertijd gechipt worden. Wanneer de uitslag "niet doof" is komt dit op de chip en bijbehorende papieren/stamboom te staan.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Hoe weet je dat een wit poesje doof is?!

Bericht door Sandra W »

Ik denk dat de kans dat jouw katje doof is heel klein is aangezien ze niet spierwit is. Niet iedere odd-eye is namelijk automatisch (gedeeltelijk) doof. Er zijn bijvoorbeeld ook odd-eyes die grotendeels zwart zijn en die zijn net zo min doof als een gewone zwarte kat. Het gaat dus vooral om de witte vachtkleur in combinatie met blauwe ogen of odd-eyes.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Hoe weet je dat een wit poesje doof is?!

Bericht door Muizenis »

Vooralsnog ga ik er inderdaad van uit dat ze niet eenzijdig doof is. Maar zoals gezegd, ik ga het met de DA overleggen als ze haar prikjes krijgt. Ik moet het wel laten onderzoeken ivm naar buiten laten gaan! Wanneer ze doof is mag ze alleen onder begeleiding naar buiten want een doodgereden kat die de auto niet hoorde... daar zit ik ECHT NIET op te wachten!

Groet, Pauline
:cathappy: :thup:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gesloten