Tuigje of halsband

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gesloten
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Tuigje of halsband

Bericht door jobey »

ik zit te twijfelen wat ik moet doen. We gaan binnenkort verhuizen naar een andere woning. Hier hebben we de beschikking over een tuin waar we de katten in willen laten lopen. Ik wil ze dan ook graag aan een touw buiten laten lopen. Er is wel een schutting maar daar klimmen ze in (denk ik).

Dus even kort, 2 katten buiten aan een touw. Ik heb wel tuigjes, maar bij de jongste krijg ik deze bijna niet om, omdat ze dan wild word. Bij de oudste is dit geen probleem. Daarom zit ik te denken aan halsbandjes voor hun allebij. Die kunnen ze overdag ook gewoon om, zodat er geen gevecht komt om dat ding om te krijgen.

wat vinden jullie dat ik moet doen, tuigje (waarmee de jongste wild word) of een halsband voor wat minder stress, maar misschien met een grotere kans dat ze los komen
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: tuigje of halsband

Bericht door rissie »

Ik ben van beiden geen voorstander. Zeker niet als de kat buiten in de tuin rond gaat lopen.
Ze kunnen aan van alles blijven hangen.

Ik denk dat je er beter voor kan zorgen dat ze de schutting niet meer over kunnen.

Dan hebben ze alle bewegings vrijheid die ze willen zonder dat ze ergens aan blijven hangen.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: tuigje of halsband

Bericht door daantje »

Wij hebben onze meiden aangeleerd (voor zover mogelijk ;-) ) dat ze de tuin in mogen wanneer wij daar ook zijn. Op een paar pogingen tot "over de schutting" na, blijven ze bij ons wel goed in de tuin.
Ik ben persoonlijk niet echt een voorstander van een tuigje (zeker niet van een halsbandje :eeh: ) met meerdere katten omdat de boel vaak snel in de clinch raakt wat ook beperkend werkt. Ik zou dus zeggen: laat ze lekker in de tuin genieten wanneer jij er zelf ook van kunt genieten :grin: .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: tuigje of halsband

Bericht door jobey »

daantje schreef:Wij hebben onze meiden aangeleerd (voor zover mogelijk ;-) ) dat ze de tuin in mogen wanneer wij daar ook zijn. Op een paar pogingen tot "over de schutting" na, blijven ze bij ons wel goed in de tuin.
Ik ben persoonlijk niet echt een voorstander van een tuigje (zeker niet van een halsbandje :eeh: ) met meerdere katten omdat de boel vaak snel in de clinch raakt wat ook beperkend werkt. Ik zou dus zeggen: laat ze lekker in de tuin genieten wanneer jij er zelf ook van kunt genieten :grin: .
maar jij hebt je tuin niet echt aangepast verder. Ik heb wel eens wat gezien dat ze dan niet meer de schutting over kunnen komen, maar dat vind ik niet echt mooi.

http://www.traditional-persians.eu/tuin ... apilio.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: tuigje of halsband

Bericht door rissie »

Het is even de eerste weken als een trouwe soldaat de schutting in de gaten houden en ze waarschuwen, en dan snappen ze hem vanzelf.

En inderdaad dit is niet echt bevoordelijk voor je schuttting, mijn buurvrouw een stukje verder op heeft schrikdraad over haar schutting, dan kunnen hitsige kater haar tuin niet in en dan kunnen haar dames veilig door de tuin dartelen.
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: tuigje of halsband

Bericht door jobey »

schrikdraad, tjee dat is wel erg radicaal (hoe je het ook schrijft)
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: tuigje of halsband

Bericht door rissie »

jobey schreef:schrikdraad, tjee dat is wel erg radicaal (hoe je het ook schrijft)
Ja schrikdraad is ook niet het goede woord, er staat geen 220 op ofzo.

Het is speciaal voor de kat. Dus zòn hoog voltage zal er niet op staan.
Gebruikersavatar
TuttiFrutti
Lynx
Lynx
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:49
Locatie: Den Haag

Re: tuigje of halsband

Bericht door TuttiFrutti »

Ik zou zeker geen halsbandje doen, ze kunnen zich daar toch aan ophangen.. Ik vind een tuigje wel ideaal, als je er een lang touw aan doet, kunnen ze heerlijk buiten lopen.. Die van ons vind het de eerste 2 keer ook niks maar nu vind ze het wel leuk!
"People that hate cats, will come back as mice in their next life."

Lotje (1,5) en Lizzie (1 jaar)
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Re: tuigje of halsband

Bericht door Lies77 »

Onze poezen hebben een halsbandje aan, maar mogen vrij rondlopen. Het halsbandje dient enkel als herkenning voor andere dat die poezels bij mensen horen en op die manier horen wij ook dat één van de twee er aan komt. Ze hebben wel een veiligheidssluiting die open springt van zodra er kracht op komt te staan. Dan kunnen ze zichzelf dus al niet ophangen. Nadeel: regelmatig is Musti zijn bandje kwijt.

Een tuigje lijkt mij veiliger als je er een touw aan wilt vastmaken. Maar dan alleen onder toezicht. Die touwen kunnen in de war geraken, poezen kunnen vast komen te zitten, enfin, volgens mij kunnen daar heel nare dingen mee gebeuren.

De katten gewoon vrij laten lopen is geen optie?
Gebruikersavatar
Marsjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 jul 2008 11:16

Re: tuigje of halsband

Bericht door Marsjie »

Ik ga proberen Mauw aan een tuigje te laten lopen. We wonen op een flat en het lijkt me leuk als ze met ons mee naar buiten kan en in de auto kan zitten (zonder in een hokje gestopt te hoeven worden). Ben benieuwd of het gaat lukken maar ze zou er jong genoeg voor moeten zijn (nu 8 weken en gaan haar binnenkort ophalen)
Groetjes Marlies
Gesloten