Slechthorende en -ziende kat

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Mairi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jul 2008 17:05
Locatie: Provincie Zeeland

Slechthorende en -ziende kat

Bericht door Mairi »

Hoi :)

Laatst hebben wij een zwerfkat van de straat geplukt die er erg slecht aan toe was.
We hebben hem met spoed naar de dierenarts gebracht. Daar is hij geopereerd aan zijn oog
en behandeld tegen oormijt etc. Nu is hij de eerste dag bij ons thuis, en hij blijkt niet alleen slechtziend (echt bijna blind, of misschien wel blind) te zijn maar ook nog niet heel goed te horen. Hij reageert niet heel erg op geluid.
Het doof zijn weet ik niet 100% zeker, maar hij zal in ieder geval niet goed meer kunnen horen.

Heeft iemand nu misschien tips over hoe we deze lieve kater beter kunnen verzorgen?

Liefs,
Mairi
Katjes hier, katjes daar!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: slechthorend en -ziende kat

Bericht door Leonie89 »

allereerst super dat je dit hebt gedaan!! zo veel mensen zien een kat in nood en doen er niets mee..
ik ben geen dierenarts, maar ik doe mijn best te helpen :p
zorg dat hij/zij geen pijn heeft.. heeft de kat geen pijn dan hoeft zijn/haar leven helemaal niet verschrikkelijk te zijn als doof en of blinde kat.. op dit forum zitten ook baasjes van dove of blinde katten die amper merken dat ze een kat met een beperking hebben..
wat ik niet zou doen is de kat buiten laten.. hou de schat lekker veilig thuis, want verkeer hoort en ziet hij niet..
voor de rest, verwen em lekker, laat em merken dat hij veilig bij jou is en geef em daar alle tijd voor.. hou em goed ik de gaten of hij zich lekker voelt (goed eet, drinkt, kattenbak gebruikt).. en verplaats die dingen vooral niet! zet ze op de kamer waar hij et meest komt..
heel veel succes!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: slechthorend en -ziende kat

Bericht door Kattenbella »

Mairi, gaan jullie voor dit manntje? Dat zou helmaal geweldig zijn.

Hij heeft vooral vaste plekken nodig, omdat hij niet ziet. Raak hem niet onverwacht aan vanwege zijn doofheid.
Verder zou ik gewoon kijken hoe het gaat. Dieren passen zich gemakkelijk aan, zeker als de zorg voor hen constant is.
Succes en veel plezier met deze uitdaging!

Hou je ons op de hoogte?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Mairi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 jul 2008 17:05
Locatie: Provincie Zeeland

Re: slechthorend en -ziende kat

Bericht door Mairi »

Hoi!

Bedankt voor de tips, ik moet zeggen dat ik even heb gedacht: hebben we wel het juiste gedaan en was het niet beter geweest om hem in te laten slapen? Maar ik geloof dat het nu wel goed met hem gaat. We hebben hem jammer niet genoeg niet meer thuis, hij heeft een ander baasje. (Gelukkig wel iemand de we een kennen, dus kan hem af en toe nog wel bezoeken!) Het nieuwe baasje heeft een gesloten kleine achtertuin, waar hij toen hij aankwam ook meteen zijn behoefte ging doen. (hij wilde geloof ik niet op de kattenbak bij ons ;)) en al na een paar minuten ging hij lekker rondkijken (voor zover hij kon kijken). Waarschijnlijk gaat hij over een tijdje weer beter kunnen zien. Want hij heeft nog 1 oog, maar dat is nog een beetje ontstoken (het andere is er bij de operatie uitgehaald) Zijn naam is nu flosje.
Hij wint misschien geen schoonheidsprijs, maar hij is super lief! een echt kroelkater! :D
Katjes hier, katjes daar!
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: slechthorend en -ziende kat

Bericht door Kattenbella »

Lekker dat hij een afgesloten tuin heeft en iemand die van hem houdt.
Lieve naam ook ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gesloten