Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gast

Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Bericht door Gast »

Ik heb nog een vraagje voor de ervaren kattenbezitters onder ons. Ons kitten Binkie is nu 3 weken bij ons, kreeg whiskas brokjes Junior en 1 keer 's avonds een beetje whiskas junior blikvoer.
Nu was ik vorige week bij de dierenarts voor de inenting en vroeg haar of hij wel genoeg at, omdat hij erg naar ons eten keek en bedelde en pikte en zowat wild werd als hij zijn blikvoer kreeg. Ze adviseerde Binkie dan 2 keer daags blikvoer te geven, zodat hij een vollere buik kreeg. Ik dat gedaan, maar nu merk ik dat hij een heel stuk minder brokjes eet. Wat vinden jullie daar nu van. Liever zou ik hem 1 keer dat blikvoer geven, want dat is toch eigenlijk extra. En hij weet dat nu, dus zeurt hij zodra ik beneden kom 's morgens om dat blikvoer. :???:
Gebruikersavatar
Babiche
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2003 17:32
Locatie: Baarn

Bericht door Babiche »

Hoi!

Ik weet niet hoe oud Binkie is? Maar wij geven ons kitten van bijna 4 mnd meerdere keren per dag eten. Alleen 's avonds krijgt ze blikvoer en verder s ochtends 2 keer (1 keer als ik op sta en 1 keer voor ik naar mn werk ga) en 's avonds 1 keer blikvoer en later voor we naar bed gaan nog een keer brokjes. Xena eet wat ze op kan en eet niet teveel (laat meestal staan). Dit gaat prima.

Ik zet ook meestal neer als ze erom vraagt, omdat ik i.v.m. onze andere katten haar bakje met brokjes niet permanent kan laten staan (anders had ik dat wel gedaan).
Dus misschien is meerdere keren per dag brokjes geven een idee? Binkie moet ook nog groeien en ik heb zelf zoiets van dat ze gewoon zoveel nog mogen eten als ze willen qua brokjes. Omdatz e dus nog zo jong zijn, later ga ik dit afbouwen naar 2 keer per dag eten geven.

groetjes Babiche
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou ik zou het niet ten koste van de droge brokken laten gaan.
Maar ik zou inderdaad proberen om meerdere keren per dag te voeren en dan wel 2 keer blikvoer maar maar een heel klein beetje. En daarbij als katten eenmaal weten dat jouw eten ook lekker is is het logisch dat ze het proberen. Bij ons deden ze dat ook allebei als je maar concequent bent gaat dat vanzelf over.
Hier zijn ze ook gek van blikvoer waarschijnlijk zit daar gewoon meer smaak aan dan aan de brokken, maar ze krijgen het hier maar 1 keer per dag, 's avonds als wij gaan eten.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Je kunt het kitten ook ter afwisseling 1x daags geweekte brok geven: je weekt de brokjes met warm water. Dat vinden ze erg lekker en zo hebben ze toch het gevoel van 'slobber' wat ze ook bij blikvoer ervaren.
Blikvoer bestaat voor 80% uit water, terwijl brok voor 80% uit voedingsstoffen bestaat, dus ik vind het advies van je da niet terecht!
binkie

brokken en blikvoer

Bericht door binkie »

Bedankt weer voor alle tips en adviezen. Meerdere keren eten geven helpt niet echt, want Binkie denkt dan dat hij elke keer als ik richting keuken ga eten krijgt. Dat is dus niet zo, maar Binkie mauwt van narigheid een kwartier na.
De tip van geweekte brokjes werkt heel goed. Ik geef hem 's morgens een schaaltje geweekte brokjes en Binkie slobbert er op los, eet niet altijd alles op, maar is tevreden.
's Avonds als wij eten krijgt hij blikvoer en als hij dan nog blijft 'zeuren' geef ik hem nog wat geweekte brokjes.
De hele dag heeft hij de beschikking over brokjes en water.
Volgens mij gaat het prima zo en is het een dot van een kat! Hoop dat hij zo gezellig en aanhankelijk blijft. Hij baalt echt als ik weg geweest ben, en vraagt me gek om aandacht! Echt gezellig, een kat is nog leuker als ik dacht! :lol:
Gast

Vanaf welke leeftijd moeten katten adultvoer?

Bericht door Gast »

Met het risico dat het al eens is behandelt (ik kon er niks over vinden):
Mijn kitten van 16 weken krijgt nu nog de junior-brokjes en -zakjes van Whiskas.Vanaf wanneer kan ik haar eigenlijk het adult-voer geven?Het is me ook opgevallen dat op de zakken bij de dierenwinkel soms erop staat dat het voor alle leeftijden is.Hoe zit het nu echt?

Groetjes,Inge
Gebruikersavatar
sam
Poema
Poema
Berichten: 212
Lid geworden op: 04 mar 2003 15:23
Locatie: Leiden

Bericht door sam »

Wij hebben 't er ook met de DA over gehad en die zei dat vanaf de castratie/sterilisatie (dus rond 6 tot 8 maanden) best volwassen-voer gegeven kan worden. Nadat een katje 'geholpen' is moet je toch al opletten dat hij niet aankomt en dan is volwassen-voer dus wat minder energierijk dan kittenvoer.
Live your dreams (except that one about being eaten by a giant spider) :pdtpauk:
Gast

Moet ik droogvoer precies afgewogen geven?

Bericht door Gast »

Onze Roosje at in het asiel Prins kattenvoer. Nu heb ik zo'n zak daar gekocht met een maatbekertje erbij. Volgens de gebruiksaanwijzing zou ze per dag 55 gram mogen hebben. Hoe nauw luistert dit???? Ze eet bijna twee keer zoveel omdat ze nogal hongerig is, blijft maar mauwen bij haar lege etensbakje en valt de brokjes echt aan.

Is het slecht om meer te geven of wordt ze dan te dik?

O ja en nog iets. Ik heb nog niets anders erbij gegeven omdat ze bij het asiel zeiden dat ze goed reageert op dit voer en eventuele maag/darmklachten voor eigen rekening zouden zijn als ik ander voer zou geven.

Kan het kwaad om kattensnoepjes of kattenmelk o.i.d. naast de Prins-brokjes te geven. Zijn er bepaalde soorten/merken af of aan te raden?

Groeten, Kiek
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik deed toen de jongens klein waren alles afgemeten, en kregen ze elke dag vlees, maar dit is niet zo goed dus krijgen ze dit meestal sweekends.....

brokjes heb ik nu gewoon staan, en de jongens mogen beide 55 gr hebben, maar ik heb 3 bakjes en die vul ik gewoon bijna tot de rand...

nu neem ik aan dat jouw kat net bij jullie is, en dus niet naar buiten gaat,..

caddy was op een gegeven moment wat meer naar de dikke kant toe, maar sinds ze naar buiten gaan is dit minder geworden, en zijn ze mooi op gewicht,...

dus ik denk dat je t op je eigen gevoel kunt geven,...

ik lees dat ze om meer vraagt, misschien een idee om haar bv 3 x per dag te voeren, zodat ze aan dat ritme went in minder honger heeft...

dan kun je op den duur de hele dag wel een bakje laten staan...
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Hoi Kiek!
Ik zou me wel aan de 55 gram per dag houden als ik jou was, dit is immers ruim voldoende. Bij mij krijgen ze ook 50 gram en die zijn keurig op gewicht. Ik neem aan dat ze nu nog jong is en niet gesterriliseerd? Dan zal het nu nog niet zoveel uitmaken maar je loopt anders het risico dat je poes op den duur wel te zwaar wordt.
Maar het kan ook aan het merk liggen, ik ken dat merk verder niet. Maar ik gag Quinto in het begin Whiskasbrokken en dan bleef hij ook maar zeuren, hij had nooit genoeg. Toen ben ik overgestapt op Iams en nu heeft hij wel genoeg aan de aanbevolen hoeveelheid, het ligt natuurlijk ook aan de voedingswaarde van het voer. Als je wil overstappen kan je dat inderdaad beter niet meteen doen omdat er al zoveel veranderingen zijn. Maar meng dan na een week of zo een beetje nieuw voor door het oude heen en geef op den duur steeds minder oud en meer nieuw tot je helemaal overgestapt bent.

Wat snoep betreft; doe dat met mate! Eigenlijk is het niet nodig en ze krijgen het bij mij ook hooguit 1 keer per dag. Als je toch eens iets anders wil geven kan je ook eens een visje of stukje kipfilet koken. Dit vinden de meeste katten ook heerlijk en is beter voor ze dan snoepjes.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Kiek!

ook wij geven alle katten de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Sommige eten het liefst de hele dag door en zoveel mogelijk terwijl anderen maar een klein beetje per keer eten, die geef ik gedurende de dag een paar keer wat eten. De meeste katten eten niet teveel, aangezien ze meerdere keren per dag een beetje eten. Sommige katten echter eten echt in 1 keer hun bak leeg en hebebn de rest van de dag nog honger en kunnen echt de hele dag door eten.

Snoepjes kun je best wel geven, maar geef het gewoon af en toe. Hier krijgen de katten soms 1 keer in de week een snoepje en soms 2.

Groetjes, Muis
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Hallo,

Ik zou toch proberen aan de aangegeven hoeveelheid te houden, maar ik moet eerlijk zeggen, met mijn 6 katten(ooit ook kittens), kon ik niet voor iedere kat afwegen. Zij kregen vanaf kleins af aan Royal Canin(kitten)Ik had smorgens een gedeelde hoeveelheid neergezet, waar ze allemaal van aten, en savonds weer.
Het was ook zo dat de 1 meer dan de ander at, maar op is op. Tussendoor gaf ik wel een keertje kattenmilk, maar ook niet iedere dag, anders zouden ze dit als vanzelfsprekend zien, maar meer als een lekkernijtje tussendoor.

Ook gaf ik ze wel eens een blikje, en dat verdeelde ik, ook als een tussendoortje met een smaakje, want ze aten er niet veel van.
Ik weet niet hou oud je kittens al zijn, die van mij begon ik met 6-7 maanden langzamerhand aan de volwassenvoer te zetten(gemengd met kitten brokjes), dit gaf ze een vollere gevoel.
De kittens hebben toch hun dagelijkse bouwstoffen nodig, en op ten duur was de kittenbrok ook niet genoeg voor die van mij.

Maar ik zou wel de hoeveelheid in de gaten houden, de katten van mn dochter bv.hebben altijd wel honger als het aan hun lag.
Mijn katten krijgen nu nog steeds smorgens gezamelijk de brokken verdeeld in 2 bakjes, en savonds laat vul ik er 1 voor het slapen gaan.
En zo af en toe een verwenning met een visje, of een gekookte kipfilet in stukjes uit mijn hand, dus echt als een lekkernij.
En savonds als we gaan slapen, moeten ze richting eigen (katten)kamer, krijgen ze nog een snoepje.
Die van mij zijn dus al volwassen.

Veel succes, en plezier met je kittens.

Rolanda
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Boris at toen hij iedere dag naar buiten ging en soms wel 8 tot 12 uur wegbleef 2x de aanbevolen hoeveelheid van RC Fit en bleef superdun. De lichaamsbeweging stond dus in verhouding tot de hoeveelheid voer. Nu is hij 12 dagen in een pensions geweest waar de hele dag brokjes stonden en 's avonds ieder z'n kats favoriete blikvoer werd gevoerd en hij is echt dik geworden in 12 dagen tijd. Als je kat niet al te veel lichaamsbeweging krijgt zou ik toch oppassen met veel meer te geven dan op de verpakking wordt aanbevolen.

Groetjes,
Carol
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Wij hadden vorige week Royal Canin Indoor voor Lynx en Linus gekocht, dus volwassenenvoer, omdat ik die kittenbrokjes wel érg klein vond, en de dierenarts zei ook dat we geen kittenvoer meer hoefden te geven omdat ze geen kittens meer zijn. Dus ik ben het er mee eens, een jaar is denk ik te lang.
I will not pretend
I will not put on a smile
I will not say I'm all right for you
When all I wanted was to be good
To do everything in truth
Rolanda
Huiskat
Huiskat
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 jan 2003 09:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rolanda »

Ik gaf mijn kittens eerst de RC.kittens, en ben met 6-7 maanden overgestapt op de adult. Geleidelijk aan, door eerst te mengen en dan over op het adult.
Op ten duur merkte ik gewoon dat ze met het kittenvoer niet genoeg hadden, ze bleven maar zeuren.
Ik denk niet dat het kwaad kan hoor, in het kittenvoer zitten waarschijnlijk andere bouwstoffen in, die een kitten in de groei nodig hebben.

groetjes
Rolanda
Plaats reactie