FIP

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gesloten
mariejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 apr 2008 09:40

FIP

Bericht door mariejo »

Gisteren is mijn lieve kat Mimi (6 jaar nog maar) overleden. De dierenarts vermoed dat ze FIP had. Het begon allemaal zo'n 3 weken geleden met glaucoom aan 1 oogje. De beste medicijnen heeft ze gehad, alleen ging het steeds slechter, heel sluipend eigenlijk. Ze wilde niet meer eten en leek veel pijn te hebben. Dus pijnstillers (die niet eens echt leken te helpen) en dwangvoeren om aan te sterken. Het slechtje oogje zou weggehaald worden om het andere oog te redden. Ook zouden ze dan meteen extra testjes doen. De operatie had al geen zin meer; uit de testjes bleek dat ze geen leukemie of kattenaids had, maar dat de nieren niet goed meer werkten en de dierenarts dacht aan FIP. Het andere oog was in 2 dagen ook achteruit gegaan. Om mimi nog meer ellende te besparen hebben we besloten om haar rustig in te laten slapen. Nu voel ik me ontzettend naar over het feit dat ik mimi de laatste dagen alleen maar onder dwang heb gevoerd en haar verder zo veel mogelijk met rust heb gelaten. Ik ben gewoon benieuwd of iemand dit herkent en ook zijn/haar kat aan FIP is verloren?

groet,
mariejo
Gebruikersavatar
Hilda
Lynx
Lynx
Berichten: 127
Lid geworden op: 03 apr 2008 09:31
Locatie: Groningen

Re: FIP

Bericht door Hilda »

Hallo Mariejo,
Voel je niet schuldig over het dwangvoeden...je hebt gedaan wat jouw het beste leek!
Als je het niet had gedaan en ze was gestorven had je met de vraag gezeten :"Wat als ik nog geprobeerd had haar te voeden en ze gegeten had?"
Je hebt geprobeerde je Mimi te redden ,heel normaal als je van je kat houdt!
Dat het niet meer heeft mogen helpen is alleen maar erg jammer maar je hebt het niet zo maar opgegeven en daar hoef je je dus niet schuldig over te voelen!
Verder ken ik 2 katten die zijn gestorven aan FIP.Tenminste dat denken ze want eigenlijk is FIP alleen maar echt aan te tonen na sectie op de kat na zijn overlijden.
Veel sterkte met het verlies van je lieve Mimi!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: FIP

Bericht door Shaz »

Ik heb geen ervaring met FIP maar wel met het overlijden van een kat die heel ziek was. Je blijft toch steeds denken had ik maar, wat nou als... Maar je hebt gedaan wat je op dat moment het beste leek en dat deed je juist uit liefde voor je kat. Dus probeer die gevoelens los te laten.
Heel veel sterkte met dit verlies!
groetjes Sharon
mariejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 apr 2008 09:40

Re: FIP

Bericht door mariejo »

Bedankt voor jullie reacties. Dat helpt toch wel weer. En ik mis haar vreselijk, maar we hebben mimi uit het asiel gehaald (ze kwam uit een gezin waar de kinderen de katten terroriseerden) en ik ben zo blij dat we haar nog twee hele fijne jaren hebben kunnen geven. Ze bloeide bij ons weer helemaal op. Van een heel angstig katje werd ze een heel vrolijk, zelfverzekerd beestje. Dat heb ik haar nog kunnen geven en daar probeer ik nu vooral maar aan te denken.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: FIP

Bericht door Sandra W »

Precies, denk aan al het goede dat je dit arme katje de laatste jaren hebt kunnen bieden, want ook al heb je haar dan op het laatst met dwang gevoerd, dit deed je helemaal voor haar eigen bestwil en met de hoop haar te kunnen redden en zeker niet om haar te pesten. Maar ik herken dit gevoel wel hoor, je denkt toch altijd "hoe had ik het beter kunnen doen", dat is heel menselijk als je verdrietig bent om het overlijden van je huisdier. Ik wil je dan ook heel veel sterkte wensen met het een plekje geven van je verdriet.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sjefke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 48
Lid geworden op: 15 apr 2008 21:16

Re: FIP

Bericht door sjefke »

Sterkte met je verlies...

Achteraf had je alles anders gedaan... en op het moment doe je wat je denkt dat het beste voor ze is... Dat doet iedereen die van zijn dier houdt... (voor hetzelfde geld was het niesziekte met een loopoogje... ik noem maar wat... dan had ze toch kunnen genezen nietwaar!)

Je hebt je best gedaan... Ze heeft nog een paar mooie jaren bij je gehad.
Gebruikersavatar
Brig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2003 12:36
Locatie: Lelystad

Re: FIP

Bericht door Brig »

Bij Koen onze kat van drie is er bijna zeker FIP vastgesteld ( de droge vorm). Ze kunnen dit nooit met zekerheid vaststellen alleen bij sectie. Hij werd steeds magerder en verzorgde zich niet meer. Afgelopen week is hij een week lang opgenomen in de Dierenkliniek in Ermelo. Daar hebben ze allemaal test gedaan en heeft een infuus gehad, omdat zijn nieren niet helemaal in orde waren. Zijn nierwaarde zijn weer normaal, maar hij heeft ook een leverafwijking. Hij heeft twee soorten antibitica en prednison gekregen. Bij de DA ging het redelijk goed met hem. Hij was weer twee ons aangekomen. Gisteren hebben we hem weer opgehaald, maar hij wil nu al niet meer eten en ligt alleen maar in zijn mandje. Hij eet alleen tartaar, dus dat geven we hem dan maar. Beter dat hij toch wat naar binnen krijgt, dan helemaal niets. Wat is dat een rot ziekte. Er is geen medicatie voor en je weet van tevoren dat je de kat moeten laten inslapen.
Ik hoop dat het niet eten even de stress is van het thuiskomen en dat hij dit weer gaat doen. Ik heb ook gelezen dat het besmettelijk kan zijn voor de ander katten en aangezien ik er nog 10 heb lopen hoop ik niet dat dit de andere katten moet overkomen.

Groetjes
Brigitte
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: FIP

Bericht door rieneke »

het is afschuwelijk om je kat zo ziek te zien, heel veel sterkte!
een troost: hoewel lang werd gedacht dat fip besmettelijk is, blijkt dit gelukkig niet zo te zijn.
mariejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 apr 2008 09:40

Re: FIP

Bericht door mariejo »

Beste Brigitte,

wat naar dat jullie kat zo ziek is. Hoe gaat het nu met Koen? In elk geval héél veel sterkte!
Een van onze katten had ook FIP, maar de dierenarts wist me te vertellen dat het niet besmettelijk was. Nogmaals heel veel sterkte.
Gebruikersavatar
Brig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2003 12:36
Locatie: Lelystad

Re: FIP

Bericht door Brig »

Gelukkig heeft Koen vanmiddag en vanavond goed gegeten. Niet alleen tartaar gelukkig, want dat heeft niet echt de juiste voedingswaarde voor hem. Ik heb al het mogelijke lekkere kattenvoer gekocht en hij eet het smakelijk op. Ik moet wel bij hem blijven zitten en dat maakt mij natuurlijk niet uit. Hopelijk blijft hij dat doen, want als hij weer wat aankomt dan heb ik het idee dat hij ook meer weerstand heeft en het dan wat beter met hem gaat. Misschien is dat alleen maar om mijzelf gerust te stellen, maar toch. Hij zit nu gezellig bij me en kijkt al wat meer rond. Ook heeft hij even buiten gezeten in de kattenkooi, dus er zit al wat meer leven in.
Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor jullie medeleven.

Brigitte.
mariejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 apr 2008 09:40

Re: FIP

Bericht door mariejo »

ik heb destijds bij de dierenarts speciaal voer gekregen voor katten om aan te sterken. Ik weet niet meer hoe het heet, maar het was zeer geconcentreerd voer.

sterkte!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: FIP

Bericht door Sandra W »

Dat is A/D van Hills en dat is inderdaad topspul! Ook vinden veel katten dit erg lekker, dus het is een heel goed idee dit even bij je dierenarts te halen, want alle beetjes helpen nietwaar?

Verder fijn om te lezen dat het iets beter met je kat gaat, hopelijk kun je hem zo nog wat langer bij je houden.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Brig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2003 12:36
Locatie: Lelystad

Re: FIP

Bericht door Brig »

Hoi,

Even een kleine up-date van Koen. We zijn nu een week verder en hij is gelukkig al drie ons aangekomen. Hij heeft een goede eetlust. Nu nog steeds lekkere blikjes ( brokje wil hij niet), maar als hij eenmaal op gewicht is zien we wel verder. Hij is nog niet echt actief, maar zijn vacht ziet er al een stuk beter uit. Helaas had de dierenarts nog een uitslag van een bloedonderzoek en ook dit onderzoek wees op FIP.
Over ongeveer 14 dagen gaan we nog een keer een bleodonderzoek laten doen en kijken dan of er eventueel wat verbetering in zit.
Hopelijk blijft hij het zo volhouden, dan heeft hij voor de tijd die hij nog heeft een aardig leven.

Groetjes
Brigitte
Gesloten