gewicht poes

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gewicht poes

Bericht door Sandra W »

Ik bedacht me vandaag dat ik je nog even moest melden dat je haar naast het blikvoer tijdelijk ook kittenbrokjes kunt geven. Dit zit vol met de juiste vetten én extra veel bouwstoffen. Dit wordt ook vaak gegeven aan magere, oude, zieke, zogende of zwangere katten. Een goed idee in jullie situatie lijkt mij ;-).

Als ze het niet lekker vindt kun je er wat warm water over doen dan komen de geuren extra vrij.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: gewicht poes

Bericht door Leonie89 »

weer even een update.. Benthe was vrijdag 3.3 kilo, de dagen erop waren; zat 3.5, zon 3.4, maa 3.5, din 3.5, woe 3.6, don 3.4 vri 3.4.. ik kan niet echt zeggen dat ze aan komt, maar ook niet dat ze afvalt.. ze eet goed, drinkt goed.. haar ontlasting en plas zijn normaal, ze is vrolijk en enorm speels.. soms denk ik dat ze niet aankomt doordat ze zo actief is.. :P verder is ze niet groot, maar omdat ze een half jaar terug toch bijna een kilo meer woog, vind ik het toch vreemd.. ze is nog niet uitgegroeid had ik gelezen, dus dan zou ik zeggen dan 3.5 kilo gemiddeld niet gek is voor een poes van bijna 2..
ik weet niet zo goed wat ik moet doen, omdat ze zich zo gezond gedraagt.. als ze zich niet lekker zou voelen, dan zou je dat toch moeten merken.. ze zullen niet laten zien dat ze pijn hebben, maar ze zullen teruggetrokkener zijn of dat je ze niet mag aanraken of dat ze minder spelen.. maar Benthe is zo vrolijk en knuffelig.. ik kan gewoon niet geloven dat er wat mis is met haar..
dillema.......
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gewicht poes

Bericht door Sandra W »

Laat even haar urine checken, gewoon voor de zekerheid, dat is zo gebeurd en dan voel je je vast veel lekkerder ;-).

Je kunt van een klein zakje "urineopvanger" (dit is een speciaal soort kattengrind) halen bij de dierenarts. Dit doe je dan 's-nachts in haar verder lege kattenbak en de ochtendurine vang je op met een spuitje en breng je naar je dierenarts. Die checkt het dan op nieren, blaas enz. en je hebt zo de uitslag. Doe hoor!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: gewicht poes

Bericht door Leonie89 »

omdat Benthe nu ook licht aan de diarree is heb ik een afspraak met de dierenarts gemaakt.. zij vond het net als ik niet enorm ernstig klinken, maar toch even checken voor de zekerheid..
(zij; een noorse boskat uit het asiel, hoe heb je dat voor elkaar gekregen:P hihi)
maandag mogen we langs komen..
ik heb heel erg benieuwd.. bedankt voor alle goede adviezen!!
Laatst gewijzigd door Leonie89 op 07 jun 2008 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: gewicht poes

Bericht door Shaz »

Met het blikvoer en kittenvoer dat ze krijgt kan ik me best voorstellen dat ze wat aan de diaree is. Kittenbrokken zijn wat vetter en in blikvoer zit meer vocht dan in brokken. Maar goed, je kan altijd beter een keer teveel dan een keer te weinig naar de dierenarts gaan.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: gewicht poes

Bericht door Leonie89 »

ja das wel waar.. maar het zat me zowieso niet zo lekker.. ik vind het wel fijn om even met haar naar de dierenarts te gaan, dan weten we het tenminste zeker..
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gewicht poes

Bericht door Sandra W »

Ik ben blij dat je even naar de dierenarts gaat en ik ben heel benieuwd naar de uitslag. Als ze helemaal in orde is hoef je je geen zorgen meer te maken en kun je weer volop van haar genieten :grin:!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: gewicht poes

Bericht door Leonie89 »

hallo, weer even een update!!
we zijn vamiddag naar de dierenarts geweest.. Benthe kroop zonder tegenstribbelen in haar tas en bleef ook heel netjes in de auto.. ze keek wat angstig, maar wat wil je..
bij de dierenarts is haar temperatuur opgenomen en is ze gewogen.. 3.15 :shock: de dierenarts constateerde dat ze inderdaad wat mager was, maar dt ze verder niets had. Ze had Benthe uitvoerig onderzocht maar vond dat alles en prima uitzag, behalve haar gewicht dan.. ze heeft een ontwormingspilletje gehad, voor de zekerheid en ze heeft 'recovery' blikjes van royal canin meegegeven in de hoop dat ze daarmee wat aan gaat komen.. de dierenarts hield het op stess..
gelukkig was er niets ernstigs aan de hand :) nu hopen dat de recovery aanslaat..
mevrouw ligt nu achter het bed bij te komen van de schrik..
rissie
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 jun 2008 19:10
Locatie: Gouda

Re: gewicht poes

Bericht door rissie »

Ahh die arme schat, de dierenarts blijft ook echt een ramp om heen te gaan.

En dat eten het kan natuurlijk ook door dat warme weer komen, kijk maar eens naar jezelf met dat warme weer heb je soms ook geen eetlust.

En verder gewoon kijken dat ie lekker vind, misschien vond ie die brokjes wel niets.

Bij mij eten ze iams, zet ik wat anders neer zijn ze beledigd.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: gewicht poes

Bericht door Boomer »

Dat ze bij de DA een ander gewicht heeft dan thuis kan heel goed. Alle weegschalen zijn anders geijkt. Als je haar al een keer bij de DA gewogen hebt dan kan je pas gaan vergelijken.
Verder heb je haar nu 1 maand in huis. Een nieuwe omgeving met nieuwe geurtjes, regels, spulletjes enz. Dit kan stress opleveren waardoor ze kan afvallen. Gun haar gewoon even flink de tijd en kijk dan weer. Persoonlijk zou ik haar ook niet elke dag wegen zolang ze een gezonde indruk maakt.
Het warme weer werkt ook niet mee wb eten. Hier merk ik ook dat ze minder eten.

Nu weet ik niet of het met katten ook zo werkt. Maar fretten zijn in de winter ( ivm gewicht dec.) altijd zwaarder dan in de zomer en dat kan bij fretten best een 1/2 kilo schelen.
Katten zijn over het algemeen in de winter minder actief dan in de zomer, waardoor ze minder energie verbruiken.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gewicht poes

Bericht door Sandra W »

Joepie! Ik ben blij dat ze in orde is, dat is toch een hele opluchting :grin:. Nu kun je weer lekker van haar gaan genieten, maar hou haar gewicht wel in de gaten, want ze is nog wel wat dun.

Blijf haar lekker volstoppen (met gezonde dingen ;-) en die Recovery) en weeg haar bijvoorbeeld eens in de twee weken, dan hou je er een beetje zicht op. Was haar urine eigenlijk ook mooi schoon of is daar verder niet naar gekeken?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: gewicht poes

Bericht door Leonie89 »

we hebben geen urine op hoeven vangen :p de dierenarts dacht dat de diarree kwam doordat we waren overgestapt waren op blikvoer.. omdat het sinds een of 2 dagen daarna begon en geen waterdiarree was maar meer pate achtig.. ook omdat ze vrolijk, speels en knuffelig was en geen vreemde temperatuur had zag zij geen probleem.. alleen het gewicht.. zij dacht ook dat het gewoon stress was.. daar hebben we de recovery voor gekregen.. (dat ze overigens eet als snoep :) )
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: gewicht poes

Bericht door Leonie89 »

na 4 dagen recovery en een week later is mevrouw nog steeds geen gram aangekomen.. ik blijf het vreemd vinden.. ze eet goed.. ze krijgt nu weer haar oude brokjes.. de dierenarts zei dat er veel water zat in blikvoer, dus dat dat niet veel zou helpen..
ik blijf haar gewoon elke week wegen en lekker verwennen :) we moeten wat minder met haar sporten :lol: ze rent de hele dag achter vliegjes en haar kip aan.. en als mijn vriend thuiskomt staat ze erop dat hij met haar speelt met de stok..
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: gewicht poes

Bericht door Leonie89 »

na 2 weken wachten en wegen is mevrouw nu 3 kilo :S vanmorgen toch maar even de dierenarts gebeld en we konden gelijk langs komen.. bloed is afgenomen voor van allerlei tests en opgestuurd.. ze moesten haar nekje scheren om bloed af te kunnen nemen.. vanmiddag al terug gebeld dat ze voor een aantal tests al negatief was bevonden.. een paar tests konden ze niet uitvoeren in het centrum, dus die hebben ze opgestuurd naar utrecht.. de uitslag daarvan horen we volgende week.. ben heel erg benieuwd..
ondertussen rent Benthe nog steeds achter elke vlieg aan en molt haar kip.. ook eten en drinken gaat prima en ontlasting is nogmaal.
afwachten maar weer en blijven vetmesten.. welk 'mensenvoedsel mag ze hebben eigenlijk??" onze oude kat gaven we altijd al onze restjes.. die at zelfs de groenten.. maar dat lijkt me niet heel goed voor Benthe.. maar bepaald vlees moet ik haar toch wel kunnen geven, ongekruid enzo.. suggesties??
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: gewicht poes

Bericht door Sandra W »

Hè bah, ik hoop niet dat ze toch wat heeft, maar ik ben blij dat je naar de dierenarts bent gegaan. Ik bel je morgen wel even vanuit het asiel (je stond toch al hoog op mijn nazorglijst ;-)) en dan hoor ik wel of wij als asiel nog iets voor je kunnen betekenen. Sterkte!

Mensenvoedsel zou ik nu zeker niet geven, want ze moet niet aan de diarree raken, maar je kunt ook blikjes A/D van Hills aanschaffen bij de dierenarts (dit is enorm goed als aansterkmiddel voor magere katten) en verder Carnibest of vers vlees (kijk maar onder het topic "Barfen" voor goede tips).

groeten,
Sandra
Gesloten