# Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
madka8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jun 2008 12:54

# Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door madka8 »

Hallo allemaal

Ik ben sinds 19 april een troste huurder van een appartement.
Het appartement is groot genoeg voor een persoon en voor 2 personen zou het ook goed zijn.

Mijn vraag is simpel ik heb een kat van 8 jaar oud die naar de naam Madame luistert.
Ik heb Madame al 7 jaar we hebben haar ooit gekocht bij een zwerfkattenopvang.
Ik heb nu wel vissen in een aquarium zitten waar ze niet bij kan.
Ik werk de middagen en ben dan meestal pas om kwart voor 7 thuis.
Zou er nog een tweede kat bij madame kunnen in mijn appartement?

Ze gaat op de kattenbak en er is nog plek om een extra mandje neer te zetten.

Groeten Sanne
Laatst gewijzigd door Admin op 05 jun 2008 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door rieneke »

qua ruimte zal het zeker kunnen, hier leven 4 katten op 50 m2 plus balkon.
wel is jouw poes al jaren alleen, en geen katten gewend.
omwille van de acceptatie zou ik daarom niet kiezen voor een volwassen kat, maar een kitten in huis halen.
madka8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jun 2008 12:54

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door madka8 »

rieneke schreef:qua ruimte zal het zeker kunnen, hier leven 4 katten op 50 m2 plus balkon.
wel is jouw poes al jaren alleen, en geen katten gewend.
omwille van de acceptatie zou ik daarom niet kiezen voor een volwassen kat, maar een kitten in huis halen.
Madame heeft namelijk 7 jaar samen met onze kater Urbanus geleefd.Maar Urbanus liet haar niet echt toe en hij is van haar leeftijd.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk denk ik dat jouw poes ook wel met een volwassen kat (poes of kater) kan samenleven aangezien ze dit al gewend was. Een voorwaarde is dan wel dat die andere kat een beetje sociaal naar andere katten toe is en dat het karakter goed past bij dat van jouw poes (dus niet een felle kat bij een bange kat of een speels kat bij een luie kat enz.). Ook zou ik geen avontuurlijke, drukke kat nemen, want die gaat zich waarschijnlijk vervelen in jouw appartement.

Kijk eens in het plaatselijke asiel en laat je goed voorlichten door de medewerkers. Er zit vast wel een kat bij waar je "een klik" mee hebt. Veel plezier met het uitzoeken van je nieuwe huisgenootje en laat je ons weten wie het geworden is?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door rieneke »

als je poes andere katten gewend is, is het natuurlijk een andere zaak.
ik sluit me aan bij sandra :smile:
madka8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jun 2008 12:54

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door madka8 »

rieneke schreef:als je poes andere katten gewend is, is het natuurlijk een andere zaak.
ik sluit me aan bij sandra :smile:
dan nog ff een vraagje.
hoe kan ik dit het beste met mijn ouders bespreken want ik ben bang dat ze het niet zo geweldig vinden maar ja aan de andere kant dit is nu mijn eigen huis.Ik woon namelijk voor het eerst op mijn eigen.

Ik vroeg dit namelijk omdat ik het niet wist of het kon.
Kan ik alleen een kat uit het asiel halen of kan ik gewoon weer een kat uit een zwerfkattenopvang halen of zullen ze mij afkeuren omdat ik in een appartement woon?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door Sandra W »

Als je bij het asiel vraagt om een binnenkat, een rustige kat of een oude(re) kat (die kunnen namelijk allemaal binnenblijven) dan vinden ze dat prima. Ze zullen je waarschijnlijk geen buitenkat of enorm speelse kat meegeven, maar dat lijkt me logisch. Bij een zwerfkattenopvang lijkt me dat dat op dezelfde manier gaat, want dat is ongeveer hetzelfde als een asiel, maar dan zonder afstandskatten.

En wat betreft je ouders: als je zegt dat je gezelschap zoekt voor je poes dan vinden ze dat vast een heel goed plan ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door jobey »

Het is toch je eigen beslissing en je eigen geld.
Toen ik samen ging wonen met mijn vriend zeiden we tegen elkaar dat we eerst geen huisdieren wouden. Maar 6 dagen later stonden we bij het dierenasiel een kat op te halen omdat we verliefd waren geworden.

Gewoon eerlijk zijn tegen je ouders dat je graag nog 1 wil. leuker voor jou en voor je kat :-P
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door Leonie89 »

jobey schreef:Het is toch je eigen beslissing en je eigen geld.
Toen ik samen ging wonen met mijn vriend zeiden we tegen elkaar dat we eerst geen huisdieren wouden. Maar 6 dagen later stonden we bij het dierenasiel een kat op te halen omdat we verliefd waren geworden. Gewoon eerlijk zijn tegen je ouders dat je graag nog 1 wil. leuker voor jou en voor je kat :-P
oh ja volledig mee eens!! mijn moeder wist, toen mijn vriend en ik gingen samenwonen, dat ik mijn kat zou gaan missen. hij kon niet mee omdat hij al 14 is en omdat het een buitenkat is en wij in een appartement wonen.. ze begon voor we het contract hadden getekent al.. je gaat toch niet weer een kat nemen?? al dat haar, en je allergie (asthma).. en moet je nu zien wie er uit haar werk steeds even langs komt!! en dan niet om mij gedag te zeggen hoor!!
het is jou huis, dus daar mag je in doen wat jij wilt, maar het is natuurlijk wel fijn als je ej oduers achter je hebt staan.. overleg het gewoon met ze, dan begrijpen ze het vast :)
madka8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jun 2008 12:54

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door madka8 »

Helaas mijn ouders staan niet achter mijn beslissing voor een tweede kat en wel om de volgende reden:

-Ze vinden dat ik te klein woon ervoor
-Ik heb maar een klein balkon
-Ze zijn bang dat mijn kat jaloers gaat worden op de andere kat(komt door hun eigen ervaring met mijn kat en onze kater)
-En ze zijn bang dat ik de kosten niet zou kunnen betalen(inenten etc)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door Lotte »

Misschien een rare vraag, maar waarom maakt het je uit of ze er achter staan?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door Leonie89 »

Lotte schreef:Misschien een rare vraag, maar waarom maakt het je uit of ze er achter staan?
mee eens.. wij hebben niet eens een balkon.. we hebben wel een tuigje voor het geval mevrouw interesse krijgt in de buitenwereld.. maar er zijn genoge katten die helemaal niet naar buiten willen.. die hebben genoeg aan een appartementje, helemaal als ze met z'n tweeen zijn.. en het voordeel van een kat uit een asiel is dat je ze eenaantal weken op proef mee krijgt.. je mag ze dus terugbrengen als het niet klikt met de andere kat.. mijn moeder was het ook niet eens met onze beslissing, nu vindt ze het erg leuk. en misschien vindt jou moeder dat niet, maar het is toch jou huis :s
madka8
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 jun 2008 12:54

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door madka8 »

en hoeveel katten heb jij dan?want je zegt dus net dat je geen balkon hebt.Madame is 9 jaar.en laten jullie je kat ook inenten tegen ziektes bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door Shaz »

Dat is dus het grote voordeel van op jezelf wonen, je ouders hoeven het niet goed te vinden!
Mijn ouders zijn echte hondenmensen en hebben niks met katten. Dat we een kat namen vonden ze dus niet geweldig, maar dat er uiteindelijk 5 katten kwamen vonden ze helemaal niks. Jammer voor hun, het was onze keus, zorg en verantwoordelijkheid en dat accepteerden ze uiteindelijk ook. Wij hebben de eerste jaren dus met 5 katten op een flat gewoond. De katten kwamen niet buiten, alleen aan een lijntje op het balkon en dat vonden ze heerlijk.
Natuurlijk is het wel belangrijk om te kijken of je het voer, de intentingen en eventuele dierenartskosten bij ziekte kunt betalen. Maar ik denk dat je dat het beste zelf in kan schatten. Je moet gewoon af en toe keuzes maken, wat dat betreft aten de katten in het begin beter dan wij :lol:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Zou er nog een 2e kat bij kunnen in mijn appartement?

Bericht door rieneke »

zoals shaz al zegt: het fijne van op jezelf wonen is dat je je eigen besluiten kan nemen.
dat enten is meestal best te betalen, maar mocht de kat (langdurig) ziek worden, dan kunnen de kosten de pan uitrijzen.
je zou dit op kunnen vangen door je kat te verzekeren.
anders raad ik je zeker aan een potje op te bouwen voor onvoorziene dierenartskosten.
Gesloten