Poes blijft miauwen voor gesloten deur

Voor vragen over katten die plotseling veel miauwen, 's nachts miauwen of miauwen om schijnbaar onverklaarbare redenen.
Gesloten
snannen
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 mei 2008 16:30
Locatie: Haarlem

Poes blijft miauwen voor gesloten deur

Bericht door snannen »

Vork, onze 8 maanden oude poes heeft een hobby; miauwen tot en met voor de deur die beneden aan de trap van onze bovenwoning zit...

Er is geen mogelijkheid tot straffen om het af te leren, want als er iemand naar beneden loopt rent ze snel weer naar boven...

De plantenspuit doet normaal prima zijn werk, maar om een hoekje spuiten vanaf boven gaat niet... Soms wacht ik tot ze vanzelf terug komt, maar dat duurt soms van een halve tot wel 10 minuten!!! Niet alleen ik, maar ook de buren mogen luid en duidelijk meegenieten van het gemiauw.... Op de een of andere manier lijkt ze te denken dat de aanhouder wint, en de deur vanzelf opengaat na een tijdje...

Heeft iemand een tip, of weet iemand wat Vorkje nou precies wil???

Groeten, Sanne
Laatst gewijzigd door Admin op 07 mei 2008 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast - TIP: geef nieuwe topics een duidelijke titel mee die de vraag goed weergeeft.
Gebruikersavatar
cujogigi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mei 2008 20:23

Re: Poes blijft miauwen voor gesloten deur

Bericht door cujogigi »

Hey!

Ik ken iemand die ook een bovenwoning heeft en net zon (leuke) kat als jij! Die bleef dus ook mauwen voor de deur..

heeft ze de mogelijkheid om naar buiten te gaan (niet door de voordeur uiteraard)..

Mag ze wel eens daardoor naar buiten? (iets wat niet mag is deste interessanter)

Dit soort gedrag is niet snel af te leren maar wel effectief. door de kat met de deur+mauwen te laten associeren met een vervelend gevoel kan ze het afleren! Probeer zon megablaster(?) zo eentje die je vroeger had die je moest oppompen en waardoor een lange straal water naar buiten komt (soort waterpistool) dan kun je misschien wel vanaf de trap op haar spuiten.. of zorg dat je haar laat schrikken door een hard geluid te maken of in je handen te klappen (zo heb ik mijn katten het bank-krabben afgeleerd)

mocht dit allemaal niet helpen is er tog echt iets heel belangrijks achter die deur.. zorg voor afleiding en bezigheid.. misschien vergeet ze de deur..

heel veel succes verder!

groetjes
Die niet van dieren houdt, kan ook niet van mensen houden
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Poes blijft miauwen voor gesloten deur

Bericht door Sandra W »

Ik ben bang dat ze, aangezien ze nu een echte puber is, de grote boze wereld wil gaan verkennen ;-). Ze is nu op deze leeftijd heel actief, speels en avontuurlijk en waarschijnlijk kan ze haar energie niet voldoende kwijt binnen en verveelt ze zich een beetje. Als ze echt niet naar buiten kan is het goed nu veel met haar te spelen en een speelkameraadje van dezelfde leeftijd is helemaal dikke pret, maar dat moet je natuurlijk wel willen...

Ik ben zelf niet zo'n fan van plantenspuiten of waterpistolen, want ze doet eigenlijk niets verkeerd en hoeft dus ook niet gestraft te worden. Negeren en afleiden werkt naar mijn mening beter, maar dan moet je wel veel geduld hebben.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Poes blijft miauwen voor gesloten deur

Bericht door jobey »

die van mij hebben een soortgelijke hobby. Die van mij doen het s'morgens, ze slapen in een aparte kamer. Ik laat ze bewust niet in de woonkamer s'nachts omdat de planten, tv en afstandsbedieningen dan niet meer veilig zijn.

Als die van mij s'morgens hoort dat ik of mijn vriend wakker is, dan begint het miauw ook. Soms help negeren, soms ook niet. Ik heb een zwak hart voor de beestjes dus ik laat ze er vaak wel even uit. Ik weet ook niet goed waar het aan ligt, maar ik denk dat het in mij geval is dat ze gewoon bij ons willen zijn.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gesloten