Bange poezen, vertrouwen terugwinnen

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gesloten
Dethroned
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2008 15:13

Bange poezen, vertrouwen terugwinnen

Bericht door Dethroned »

Ik heb 2 hele lieve blauwe russen. 2 dames uit hetzelfde nest die ook, ondanks hun uiterlijke en innerlijke verschillen wel zeer aan elkaar gehecht zijn. Ze zijn nu 10 maanden en in vergelijking tot 1,5-2mnd geleden een stuk banger geworden.

Nou moet ik ook zeggen dat het ook niet mee heeft gezeten. Ze waren erg speels en nadat ik bijna over eentje gevallen was, heb ik er op 1 der staart gestaan. Die mijd mij, en mijn maat 43 heel erg. Ze blijft meestal op een metertje of anderhalf staan.

Met de andere poes heb ik een ander ongeluk gehad. Ik was thee aan het inschenken en de waterkooker lekte. Vrijwel kokend hete druppels kwamen op de poes terecht die als een gek begon te mauwen en rond te huppelen. Ik kon der niet bijhouden en ze verschuilde zich onder een meubel waar ik niet onder kon.
Uiteindelijk is ze er onderuit gekomen, heb ik haar huid met lauw water behandeld en na bezoek aan de DA gaat het medisch verder prima.

Uiteraard is ze hevig geschrokken en nou zijn ze beide een beetje bang. En het gekke is, dat 's ochtends ze mij op mijn slaapkamer belagen en aandacht geven, kopjes geven, spelen enz en in de woonkamer en 's avonds moeten ze niks van me hebben.....

Ze zijn absoluut niet aggresief ofzo, maar als ik ze van hun zitplek afhaal dan krijg ik alleen maar een rare blik. Zo van "Wat moet jij nou weer ?!". Als ik ze laat liggen in mijn armen moeten ze vaak half uur tot een uur echt trillen. Uiteindelijk gaat het wel over, maar dan moet ik ook niks doen. Niet anders gaan zitten, geen drinken pakken, vooral niet niezen.

Heeft iemand een idee hoe ik kennelijk wat meer vertrouwen kan winnen ?
Voorheen waren ze niet van mijn schoot te krijgen, behalve door geruzie onderling.
Ook is 1 al krols geweest en de ander niet, hoelang kan dat maximaal duren ?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Bange poezen, vertrouwen terugwinnen

Bericht door Sandra W »

Jouw katten hebben een traumatische ervaring opgedaan en dat koppelen ze aan jouw aanwezigheid in de woonkamer en niet in de slaapkamer, aangezien het ongeluk daar heeft plaatsgevonden. Ze zijn daar helaas niet 1-2-3 overheen, dat zal heel veel tijd, liefde en geduld kosten, maar uit jouw beschrijving te lezen pak je het heel goed aan.

Je kunt verder het beste, als je in de woonkamer bent, hun tempo volgen en tegelijkertijd zelf ook veel tegen ze praten en je hand aanbieden en ze aaien als ze dat goed vinden. Ook kan veel spelen (als ze nog speels zijn) en kattesnoepjes geven (niet te veel natuurlijk) ook goed helpen om weer een positieve link met jou te leggen.

Ik heb zelf ook een kater met een trauma en die is uiteindelijk ook weer een enorme knuffel geworden, dus ik heb goede hoop dat het bij jouw poezen ook weer helemaal goed komt. Zeker aangezien Britse Kortharen, hoewel ze vaak ook voorzichtig en eenkennig kunnen zijn, van nature echte knuffelaars zijn.

Verder wat betreft je vraag over krols worden: vanaf ongeveer 5 maanden kunnen ze krols worden, maar bij sommige poezen en sommige rassen kan het wel duren tot ze 1,5 jaar oud zijn, dus het kan nog komen. Ook zijn sommige poezen zo stil bij hun eerste krolsheid dat je het gemist kunt hebben, maar dan zijn ze vaak wel wat aanhankelijker geweest dan anders. In jouw geval denk ik dat je poes gewoon wat laat is.

Ik weet natuurlijk niet of je met je Britse Kortharen wil gaan fokken, maar zo niet dan is dit een hele goede leeftijd om ze te steriliseren. Ook als je van plan bent om ze binnen te houden, aangezien veelvuldig krols worden de poes veel energie kost (en jou veel overlast ;-)).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
AnitaGinger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2008 14:50
Locatie: Breda

Re: Bange poezen, vertrouwen terugwinnen

Bericht door AnitaGinger »

Ik denk dat beide katten een soort trauma opgebouwd hebben. Door veel aandacht en liefde zal je uiteindelijk winnen.
Wij hebben hier een katje wat absoluut niet opgetilt wilt worden want dan krijgt ze het spaansbenauwd maar mijn vriend heeft ze al zover dat hij haar heel voorzichtig kan optillen en zeker 5 minuten vast kan houden. Blijven zeggen dat het goed is en dat ze lief zijn en aaien en kroelen.
Laat ook je kat geen baas zijn want daar gaan ze misbruik van maken. Laat merken dat je ook heel lief kunt zijn voor ze.
Dit is mijn idee.

Wie weet wat voor ideeen andere mensen hebben. Ik hoop dat je hier al iets aan hebt.

Groetjes Anita
Dethroned
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2008 15:13

Re: Bange poezen, vertrouwen terugwinnen

Bericht door Dethroned »

Bedankt voor de reacties. Op dit moment sta ik 's ochtends eerder op. Gezien ze echt om aandracht lopen te piepen, hou ik dan ook een speelhalfuurtje.
In de woonkamer laat ik ze tot 20.30-21.00u helemaal met rust. Ze krijgen eten/drinken, maar ik let verder niet op ze, tenzij ze zelf aangeven.
Na die tijd pak ik 1 poes (wissel het om) en laat die mij slapen. Dan om een uur of 23..00-00 ga ik naar bed en gaan de poezen op de hal in hun gezamelijke mand.
Gesloten