Kat vervoeren over langere afstand

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gesloten
Felicia54
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2008 20:19

Kat vervoeren over langere afstand

Bericht door Felicia54 »

Hoi, ik ben nieuw hier en zou graag jullie advies willen.
Mijn alleenstaande zoon wil graag twee weken op reis maar vraagt zich af hoe het dan met zijn kat moet.
Ik heb voorgesteld om zijn kat die twee weken in ons (= mij en mijn man) appartement te laten verblijven, maar dan moeten we de kat meenemen op een verplaatsing van 5 uur met het openbaar vervoer (bus, trein en tram). Dit dus twee keer: heen en terug.
We zouden een kattenbak kunnen kopen, maar mijn vraag is: zal de kat niet gek worden als hij zoveel uur in zo'n kleine ruimte opgesloten zit?
En is er een andere oplossing dan de kat bij ons te laten blijven?
Mijn zoon kan niet aan de buren vragen om op zijn kat te passen, want die houden niet van katten (understatement).
Mijn zoon woont in een huisje op het platteland, achteraan heeft hij een tuin en daarachter is een weide. Hij heeft ook een schuurtje waar de kat eventueel zou kunnen slapen. Is er een mogelijkheid om de kat twee weken alleen te laten of is dat geen optie? (Ik weet helemaal niets van katten :cry: maar vind ze wel leuk ;-) ) Hij is wel een echte 'buitenkat' en blijft soms meerdere dagen weg.
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kat vervoeren over langere afstand

Bericht door rieneke »

je kan de kat beslist niet twee weken aan zijn lot overlaten, er kan van alles gebeuren in die tijd, wat als de kat ziek wordt, of er overkomt hem iets?
een reis van 5 uur vind ik ook niet geweldig, is best wel lang.
en dan...een buitenkat op een apartementje? goede kans dat hij van pure stress de boel gaat ondersproeien.
is het niet mogelijk dat jij of een bekende van hem twee weken in zijn huisje trekt? of mogelijk is er nu, in het voorseizoen, nog een plekje in een pension te krijgen?
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Kat vervoeren over langere afstand

Bericht door jobey »

Als je toch overweegt om met de kat te reizen, zou ik eerst kijken hoe hij reageert onderweg op een klein stukje. Ik heb 2 katten en de 1 doet niets en de ander miauwt alles bij elkaar. Ook wel handig als je veel in de bus moet. Beter voor degene die hem mee neemt op reis en voor de omgeving
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Felicia54
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2008 20:19

Re: Kat vervoeren over langere afstand

Bericht door Felicia54 »

Dank jullie wel voor de reacties.
Het is niet mogelijk dat ik twee weken in zijn huis ga wonen, omdat ik werk en hij, zoals ik zei, op vijf uur reizen van me af woont. Ook andere bekenden wonen ver van hem af.
Hij heeft de poes overigens in huis genomen omdat hij anders naar het dierenasiel moest (vorig baasje was overleden).
Poes twee weken vrij laten is dus geen optie?
Wat zou beter zijn, denken jullie: poes twee weken in een pension of twee weken bij ons in het appartement (waar wel altijd iemand aanwezig is om met hem te spelen)?
(De tip om hem eerst over een korte afstand te vervoeren om te kijken hoe hij reageert, vind ik wel goed.)
Ik denk, dat als ik de poes was, ik het wel zou weten. Ik zou het liefst twee weken vrij rondlopen in de natuur en af en toe naar huis komen om wat te eten en te drinken en overdag in het schuurtje te slapen. Zeker omdat het intussen zomer zal zijn. Maar ja, ik ben dan ook een echt buitenmens...
Wat als we de poes buiten laten maar in het weekend naar zijn huisje gaan?
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Kat vervoeren over langere afstand

Bericht door jobey »

er moet wel bijna dagelijks gedacht worden aan het eten en drinken voor de kat. Ik zou toch de keuze doen om de kat mee te nemen. Het is dan misschien wel een reis van 5 uur, maar de kat krijgt dan wel weer liefde en aandacht. iets wat de meeste katten erg op prijs stellen. Pension heb ik niet echt goede ervaringen mee. Ze krijgen dan bijna geen aandacht en zitten de hele dag een een grote kooi. Ik kreeg mijn oudste kat toen een keer terug als een grote haarbal, ze was geneens gekamt, ze liet allemaal haal los en thuis moest ik haar eerst nodig kammen. Maar zoals gezegd dat zijn mijn ervaringen en ergens anders is het ook weer anders natuurlijk.

ik denk toch dat je dus moet kiezen voor de lange reis of misschien een pension. Je kunt een kat niet een week lang aan zn lot overlaten om hem dan te komen voeren vind ik.
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Kat vervoeren over langere afstand

Bericht door Boomer »

Is er dan helemaal niemand in die buurt aan wie je zoon het kan vragen ??? Er zijn toch wel meerdere buren kennissen, ook al is het 1 km verderop.
Geen buurmeisjes (vanaf 14 jaar) die voor een klein bedragje het wil doen?
De kat een aantal dagen alleen buiten laten (zonder dagelijkse toezicht) vind ik geen optie en eerlijk gezegd zelfs misdadig. (sorry als dit hard klinkt)

Tijdelijke opvang bij de dierenambulance / pensioen?

Verder zei je 5 uur met het openbaar vervoer. Is er geen vriend of zo die ze met de auto kan ophalen ? Is altijd sneller dan met het openbaar vervoer.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Felicia54
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 mar 2008 20:19

Re: Kat vervoeren over langere afstand

Bericht door Felicia54 »

Ik begrijp niet alles helemaal. Bedoelen jullie dat de kat twee weken binnen zou moeten blijven en dat er iedere dag iemand eten/drinken moet brengen? Dat lijkt me vreselijk voor de kat. Hij is, zoals ik al zei, een echte buitenkat. Zodra hij naar buiten kan glippen doet hij dat, en blijft dan soms dagen of zelfs wel een week weg. Niet omdat hij door mijn zoon niet goed verzorgd wordt, want poes en baasje kunnen het heel goed met elkaar vinden, maar omdat hij van het buitenleven houdt. Als poes wél binnen is, volgt hij baasje overal in het huis en hij zit dikwijls op zijn schoot te spinnnen. Hij is overigens een van de meest sociale, speelse en aanhankelijke katten die ik ooit gekend heb. Hij kent mij en mijn man ook goed en komt ons telkens enthousiast begroeten als we bij mijn zoon zijn. Hij vindt het heerlijk om door ons geaaid en gekrabbeld te worden.
Maar ik denk dat hij erg ongelukkig zou zijn als hij 2 weken binnen zou moeten blijven zonder menselijk gezelschap, en alleen iemand die hem eten komt brengen. Dat is voor mij geen optie. Een pension lijkt me ook geen optie, daar zou hij ook binnen moeten blijven (hij is ooit langere tijd binnen moeten blijven en kwijnde toen helemaal weg).
Aangezien twee weken buiten (met uiteraard iemand die hem dagelijks eten en drinken komt brengen) volgens jullie geen optie is, zal ik hem wel moeten meenemen bij ons, hier is tenminste altijd iemand thuis om hem te troosten (aangezien hij hier ook niet buiten kan, het is een appartement in een drukke stad.)
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kat vervoeren over langere afstand

Bericht door rieneke »

wat ik me afvraag, omdat je zegt dat hij zo vaak de hort op is, is de kat wel gecastreerd?
verder denk ik dat de kat gerust buiten kan blijven , hij kan immers slapen in het schuurtje?
maar dan zou er wel iedere dag iemand langs moeten komen, niet alleen voor eten en drinken, maar ook om te kijken of alles in orde is met de kat.
Gesloten