Naar buiten, hoe pak ik dat aan?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Taffie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2008 14:23

Naar buiten, hoe pak ik dat aan?

Bericht door Taffie »

Wij hebben sinds kort een tweede (ex)kater uit het asiel gehaald die ongeveer een jaar oud is. Ons eerste exemplaar kregen we 'op leeftijd' van een achterbuurvrouw, die kende de buurt en was gewend aan buiten spelen en mocht van begin af aan via het kattenluik in en uit lopen.
Nummer twee is binnenkort zo'n 6 weken bij ons en willen we ook graag naar buiten laten, ook al omdat we de twee katten dan samen in huis kunnen laten (de nieuwe zit nu steeds opgesloten overdag zodat we voor de ander het kattenluik open kunnen laten). Is het 'veilig' om de nieuwe kat gelijk alle vrijheid te geven om naar buiten te gaan of moeten we dat gefaseerd aanpakken? Dat zou betekenen dat hij voorlopig overdag opgesloten blijft, dat vind ik eigenlijk best zielig. Aan alles is te merken dat hij zich stierlijk begint te vervelen zo op z'n kamertje :twisted: ....
In elk geval wil ik zeker weten dat hij het principe van het kattenluik begrijpt. Wel zo handig ;-) .......
En verder is misschien nog van belang dat we in een 'gesloten' huizenblok wonen: de katten kunnen in onze achtertuin en de tuinen van de buren maar kunnen niet de straat op....
Dus: gaan we 'cold turkey' of doen we het gefaseerd??
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Hallo Taffie,

Bij ons hebben we alle vier de katten aan het tuigje de tuin leren verkennen, totdat ze uiteindelijk veilig
los konden lopen, in onze ogen dan. Het principe van het kattenluikje hebben ze snel genoeg door, als
je iets lekkers aan de andere kant voor ze neerzet! ;-) Succes ermee, en veel plezier met je beide katten!

Groeten van Laura.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Zelf ben ik van mening dat katten het heel snel door hebben waar hun huisje is, hoor. Als ze zich helemaal thuis voelen binnen, kun je ze gewoon buiten laten en zullen ze weinig moeite hebben hun huisje terug te vinden. Mijn broer is 2 jaar geleden verhuisd en deed zijn katten na 2 dagen al naar buiten en ze vonden zonder probleem het huis weer terug. Ik heb sinds begin december een nieuwe poes en die deed ik na een week of 5 gewoon naar buiten. Gaat hartstikke goed. Met tuigje begeleiden is helemaal niet nodig. Doe gewoon de deur open en loop de eerste keer gezellig mee naar buiten als ze naar buiten hobbelen. En na een paar minuten kun je gewoon naar binnen.
patty76
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2008 17:45

Re: naar buiten, hoe pak ik dat aan?

Bericht door patty76 »

Ik heb een jaar geleden een kater uit het asiel gehaald. Die mensen daar raadden mij aan om na 6 weken de kat pas naar buiten te laten. Ik ben de eerste keren samen met mijn kat naar buiten gegaan, gewoon even samen snuffelen. Totdat hij er op een dag vandoor ging, ik was best ongerust, maar naar een uurtje stond hij aslweer te miauwen voor de tuindeur dat hij naar binnen wilde. Ik heb er nu alle vertrouwen in dat hij zijn weg naar huis wel terug vind. Katten zijn namelijk erg slimme beesten, ben ik achter gekomen. Ik zou hem dus rustig naar buiten laten gaan als ik jou was.
Succes
Filou07
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2008 16:45

Re: naar buiten, hoe pak ik dat aan?

Bericht door Filou07 »

eerst 6weken binnnen laten bij Filou was het langer omdat ze nog castriert moest worden!Nu gaat ze elke dag naar buiten gaat ook helemaal best hoor! Maar alleen ze verdedigt ook heel erg haar revier!!! :eclap: :eclap: ik denk dat het gewoon bij je Kater zo is dat hij jonger is als de burenkatten dat is bij mijne ook de geval denk het komt wel goed met de tijd !!!!
Gesloten