Zwart tandvlees

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gesloten
Gebruikersavatar
Pannonique
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2007 19:53
Locatie: Kalken

Zwart tandvlees

Bericht door Pannonique »

Hoi, we merkten vandaag dat onze kater van 11 jaar precies iets zwarts aan zijn bek had hangen. Toen we gingen kijken, zagen we dat zijn tandvlees aan de linkerkant volledig zwart is. Weet iemand wat dit kan zijn?
Gebruikersavatar
Pannonique
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2007 19:53
Locatie: Kalken

Bericht door Pannonique »

Het is geen rode kat en voordien was het tandvlees roze. Er is ook een soort verdikking en het stinkt. Ik had een afspraak bij de dierenarts, maar helaas is het een hele schuwe kat en kreeg ik em haast niet in het bakje :-( Toen ik hem er eindelijk wel in kreeg, werd hij helemaal gek en slaagde erin de tralie van het bakje kapot te maken en weer te ontsnappen. Bovendien wil mijn vader niet dat ik het dier naar de dierenarts breng, omdat dat centen kost, dus een beetje hulp moet ik ook niet verwachten. Heeft iemand mss ervaring met schuwe, grillige katten en hun vervoer met de auto? want ik weet niet goed meer hoe ik hem nu naar de dierenarts kan krijgen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik denk dat je dierenarts hier even naar moet kijken, want het kan bijvoorbeeld ontstoken tandvlees, een bloedblaar of dood weefsel zijn, maar helaas ook iets heel ernstigs zoals een tumor.

Het kan heel pijnlijk zijn bij het eten en daarnaast kan ontstoken tandvlees op de duur ernstige nierklachten geven (door de bacteriën), dus er moet wel iets mee gedaan worden als het zo iets is. Als je kat nu niet goed eet zou ik hem even tijdelijk blikvoer geven totdat de dierenarts er naar heeft kunnen kijken. Heel veel sterkte ermee en laat je ons weten wat het was?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Bericht door rieneke »

misschien kan je eerst bij de dierenarts iets kalmerends halen, en hem dat door zijn eten geven? of met iets wat hij heel lekker vindt?
beterschap voor je kat!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Pannonique schreef:Het is geen rode kat en voordien was het tandvlees roze. Er is ook een soort verdikking en het stinkt. Ik had een afspraak bij de dierenarts, maar helaas is het een hele schuwe kat en kreeg ik em haast niet in het bakje :-( Toen ik hem er eindelijk wel in kreeg, werd hij helemaal gek en slaagde erin de tralie van het bakje kapot te maken en weer te ontsnappen. Bovendien wil mijn vader niet dat ik het dier naar de dierenarts breng, omdat dat centen kost, dus een beetje hulp moet ik ook niet verwachten. Heeft iemand mss ervaring met schuwe, grillige katten en hun vervoer met de auto? want ik weet niet goed meer hoe ik hem nu naar de dierenarts kan krijgen?
Uit je verdere omschrijving (dat het stinkt) denk ik inderdaad aan ontstoken of rottend tandvlees of een abses en daar moet je echt mee naar de dierenarts voor een ontstekingsremmer, want dit gaat helaas niet vanzelf over en het wordt alleen maar erger.

Ik heb zelf ook een hele schuwe poes die helemaal wild wordt als ze in een kattenmand moet, dus ik weet helaas uit ervaring hoe lastig het is om zo'n kat mee te krijgen. Zelf sluit ik haar eerst op in een kleine ruimte (bijvoorbeeld een slaapkamer) zodat ze niet weg kan vluchten en dan gooi ik een grote badhanddoek over haar heen en dan pak ik haar met beide handen snel vast en rol ik haar in de handdoek. Zo kan ze niet onsnappen en doet ze mij geen pijn met haar tanden en klauwen. Daarna duw ik haar met handdoek en al in het reismandje dat ik vlakbij heb staan. Doordat ze nog in de handdoek zit kan ze ook het mandje niet open krijgen. Het is helaas geen fijne methode voor een kat, maar het is wel snel en dan kan je in ieder geval naar de dierenarts en wordt je kat geholpen.

Wel heel jammer dat je vader niet mee wil werken en geen geld aan de dierenarts wil uitgeven, maar huisdieren kosten nu eenmaal geld aan dierenarts, voedsel en medicijnen enzo, daar is niet zo veel aan te doen. Je kunt wel om een betalingsregeling vragen en dat doen dierenartsen best vaak (zeker als je je situatie uitlegt) en als je er snel bij bent dan kost het minder dan dat je langer wacht en het steeds erger wordt.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat je kat weer snel beter is.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Sommige dierenartsen zijn ook bereid om bij je thuis te komen, maar gezien de reactie van je vader denk ik dat het geen slim plan zou zijn?
Ik vind het hartstikke rot voor je dat je pa zo'n reactie geeft, want net wat Sandra zei: als je dieren hebt, komen die kosten er gewoon bij.
Verder, als het echt niet lukt, zou ik de methode van Sandra ook toepassen (met handdoek) en het korfje op de kant zetten zodat de opening naar boven staat, zo kan je je kat beter laten zakken.

Heel erg veel sterkte, ik ben echt heel benieuwd wat je katje mankeert, en zou echt wel snel spijkers met koppen slaan ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Pannonique
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2007 19:53
Locatie: Kalken

Bericht door Pannonique »

Nieuwe afspraak gemaakt (helaas maar woensdag dr kerst) en deze keer zal ze misschien niet zo tegenstribbelen, aangezien ze lijkt zieker te zijn geworden :-( Heb wel hulp van mn zus nu en ben vastberaden ze naar de dierenarts te krijgen. Bedankt voor de tip met de handdoek, die ga ik ook zeker uitproberen.
Ik hou jullie op de hoogte van wat het nu was.
Gebruikersavatar
Pannonique
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2007 19:53
Locatie: Kalken

Bericht door Pannonique »

Het was dus toch niets ergs aan zijn tandvlees, het was gewoon vuil omdat hij zichzelf niet goed verzorgt omdat hij zo ziek is. Hij wast zich niet goed en ziet er daardoor zo vuil en onverzorgd uit. Ook zijn neus is heel vuil.
Hij is zo ziek geworden door een ontsteking aan zijn oog (beschadiging cornea en conjunctivitis) waardoor hij koorts heeft en lusteloos is. Dit zagen we ook wel goed de laatste dagen, dat er iets serieus mis was met zijn oog.
Het was dan ook geen probleem om hem mee te krijgen in de auto deze keer. We hadden de handdoek al klaar, maar het was niet nodig. Hij voelde zich blijkbaar zodanig slecht dat hij bijna niet bewoog.
Heb nu antibiotica en zalf en pijnstillers, dus hopelijk gaat het snel weer beter!
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Als ze al niet meer tegenstribbelen is dat al wel een teken dat je kat echt ziek is. Hopelijk knapt je kat nu snel weer op!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Pannonique
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 04 okt 2007 19:53
Locatie: Kalken

Bericht door Pannonique »

Heb onze kat een week lang met veel liefde verzorgd en hij is er bovenop :smile:
Zijn oog zal helaas nooit meer volledig genezen. Er hangt een soort witte waas voor en hij zal er minder goed uitzien. Maar ik denk dat een kat toch meer betrouwt op haar geur- en tastzin, niet?
Gesloten