Mijn kater wordt dik

Voor alle vragen over dieetvoer
Gesloten
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Mijn kater wordt dik

Bericht door fvddungen »

Hallo luitjes,

Jarenlang was hij redelijk slank, maar de laatste maanden wordt mijn 13 jaar oude kater behoorlijk stevig. Tja, door het ouder worden wordt hij minder actief. Maar ik geef hem naar mijn gevoel echt niet te veel eten. 's Ochtends een dun laagje brokjes (geen bak vol dus) van Perfect Fit (Senior 8+) en 's avonds een zakje Gourmet vleesvoer. Tussendoor krijgt hij ook heel weinig. In de middag 3 of 4 dentabitjes en 's avonds een paar gistsnoepjes. Overigens dit allemaal geef ik hem nog niet zo lang. Het is pas sinds juli dat ik dit doe, omdat ik hem wilde verwennen sinds de dood van zijn zusje en heb ik afgetast wat hij nou echt lekker vindt. Nou, dit dus. Maar sindsdien is hij ook aan het groeien. Daarvoor kreeg hij 's avonds Felix blikvoer en 's ochtends gourmet brokken. Maar de hoeveelheid was toen wel meer. Kan het zijn dat hij van dit nieuwe voer veel dikker wordt? En welke is dan zo calorierijk?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

De zakjes zitten vooral vol met vet en vocht en er zitten dus veel minder voedingsstoffen in dan in de gewone brokken. Ik geef de katten dat dus maar heel af en toe als extra'tje. Maar dan geef ik ze eigenlijk nog liever kip of vis. Ik zou het dus in ieder geval niet meer elke dag geven.
groetjes Sharon
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Kan het kwaad dat ik de kater gewoon 's avonds ook brokken geef en dan eens in de 2 a 3 dagen zo'n zakje?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nee hoor dat kan geen kwaad. Hier krijgen ze ook twee keer per dag brokken en ongeveer 1 keer per week iets lekkers zoals bijvoorbeeld een zakje.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Het ene voer is kwalitatief beter dan het andere voer. Van het ene voer hebben ze dus minder nodig omdat het meer voed.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik zou hem ook gewoon brokjes geven en eens in de zoveel tijd een keertje een beetje vlees als extraatje.

Mijn katten krijgen 3 keer per dag brokjes en zijn prima op gewicht.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Bedankt voor de reacties. Maar is alleen brokjes geven dan niet te eenzijdig?
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Nee hoor, dat vinden wij misschien, maar als je kat het eenmaal gewend is, vind hij dat niet ;-)
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Nou, ik geef mijn kater nu al een paar weken alleen maar brokjes en dat ook niet eens zoveel (2 keer per dag een vuistje vol) en hij blijft stevig. Of duurt het gewoon even dat hij afvalt?
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Dat duurt inderdaad wel even! Maar hoeveel gram geef je eigenlijk? Je kan het beste de aanbevolen dagelijkste hoeveleheid die op de verpakking staat -10% aanhouden voor een kat die op gewicht is. Ik zou echter niet al te veel minder gaan geven. Misschien kun je beter tijdelijk overschakelen naar een dieetvoer?
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Volgens de zak zou de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zo'n 100 gram moeten zijn. Nou, daar komt hij lang niet aan. Maar ik moet dus even geduld hebben. Hij is niet zo actief meer, dus dan gaat het allemaal niet zo vlot.
Gesloten