Onze Pers van 10 jaar plast overal

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gesloten
bambino
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2007 20:46

Onze Pers van 10 jaar plast overal

Bericht door bambino »

Onze pers(kater) is 10 en sinds een jaar is hij enorm afgevallen
en ligt bijna alleen nog maar te slapen hij eet en drinkt prima eten doet hij eigenlijk beter dan ooit de dierenarts heeft allerlei onderzoeken gedaan maar wist het ook niet de situatie is al 9 maanden hetzelfde alleen nee doet hij zijn plas ook wel eens ergens anders dan in de kattebak het begint nu een onhoudbare situatie te worden ook zijn ontlasting doet hij wel eens buiten de bak maar dat komt zelden voor.
Is er iemand die weet wat hij heeft
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Nieren, suikerziekte of schildklier?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat is zo moeilijk te zeggen, het kan echt van alles zijn. Misschien kun je nog wat meer achtergrond informatie geven zodat een van ons er misschien iets in herkent uit eigen ervaringen?

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Hoi,

Het zou kunnen dat hij suikerziekte heeft, maar dan zou de arts dat toch in zijn bloed gezien hebben?

Is er het laatste jaar misschien iets veranderd wat voor je kat heel ingrijpend kan zijn geweest?

Wat het plassen betreft...Heb je andere vulling dan normaal? Maak je het schoon met een bepaald schoonmaakmiddel?

Ik raad je wel aan de plekken waar je plast niet schoon te maken met chloor. Daar schijnt een of ander middeltje of geurtje aan te zitten wat aantrekkelijk is voor katten, waardoor ze vaker naar die plek terug zullen gaan.
Met chloof de kattenbak schoonmaken word ook wel eens gebruikt om katten juist naar de kattenbak te lokken.

Veel sterkter ermee!

Groetjes Minou
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Volgens mij kunnen ze suikerziekte vooral zien aan de urine (die moet dan toch "zoet" zijn?). Misschien dat ze daar nog naar moeten kijken?
bambino
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2007 20:46

Onze Pers van 10 jaar plast overal

Bericht door bambino »

De kat doet het niet altijd ergens ander 30% van de keren doet hij het in de bak wat ik nog wel kan vermelden is dat ik zijn vacht heb gekamt
maar daar ben ik mee gestopt want het lijkt wel of het bijna niet meer aangroeid
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

En op blaasontsteking is hij ook getest? Dat moet ook met urine (met een punctie). Onze Linus heeft dat, maar hij heeft nu ook nierbeschadiging door een nierbekkenonsteking. Hij is daardoor ook erg afgevallen. Bij een blaasontsteking kunnen de katten maar moeilijk plassen vaak, en plassen ze vaak op verschillende plekken. Misschien heeft hij ook wel last van blaasgruis, dat kan je zien met een echo. Ik zou toch vragen of je dierenarts aan die dingen heeft gedacht.

Sterkte,
Wendy
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Suikerziekte moet getest worden door het bloed te meten. het is vrij simpel eigenlijk.
Als je dierenarts niets kon vinden kan je misschien een second opinion vragen bij iemand anders.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

Onze dierenarts zei dat je suikerziekte echt met de urine moet meten. Er kwam inderdaad wel een verhoogd glucosegehalte uit de bloedtest van Linus, maar dat kwam waarschijnlijk door de stress. Om aan te tonen of hij echt suikerziekte zou hebben zouden we naar de urine moeten kijken. Maar de dierenarts verwachtte dat niet echt.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Bij Roy heb ik zelf zijn bloed gemeten met een metertje eigenlijk voor mensen. Je krijgt dan direkt de suikerspiegel te zien. Druppel op een stripje en meten.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Tejo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jan 2007 09:21

Bericht door Tejo »

Onze kat pieste sinds deze week ook tweemaal buiten haar bak, maar had diezelfde nacht ook in haar bak geplast en gepoept?
Ze is rond de 18 jaar en neemt medicatie voor haar nieren (+- 1 jaar lang nu). Ze eet prima! Is voor de rest met haar medicatie ook prima!

Ik vraag me af of ik me verder ook zorgen moet maken, of dat het buiten de bak plassen gewoon een andere niet medische of gezondheidsreden heeft?
Vele likje van onze lieve schat!
Mensen die katten haten zullen in een volgend leven terugkomen als muizen.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Het zou een vorm van dementie kunnen zijn op die leeftijd. Ik zou het aankijken, maar ook weer niet al te lang ;-) .
Ik neem aan dat je de kattenbak altijd op tijd schoon maakt? De meeste katten weigeren nl. om op een vieze bak te gaan zitten.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gesloten