Wat te doen? Kat loopt steeds weg

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
wizzie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2006 12:33
Locatie: Groningen
Contacteer:

Wat te doen? Kat loopt steeds weg

Bericht door wizzie »

Hoi,

ik heb al een aantal jaren 3 katten die sinds 1,5 jaar ook naar buiten kunnen. Dit ging altijd heel goed tot ik een paar weken geleden afstudeerde en een vaste baan kreeg.

door deze baan ben ik overdag nooit meer thuis en heb ik het gevoel dat een van mijn katten (isis) vindt dat ze te weinig aandacht krijgt.

Nadat ze vorige week al een paar dagen weg was geweest kreeg ik telefoon van de dierenambulance dat ze gevonden was bij een hotel in de buurt (500 meter verderop). Die hadden haar al een paar weken bijna elke dag gezien en ze haalde daar de vuilnisbakken overhoop. Ik heb toen tegen de dierenambulance gezegd dat ze haar maar bij mij voor de deur moesten loslaten.. daar zou ze de weg wel weer vinden.. Toen ik die middag thuis kwam was ze wel thuis, maar ze is nu steeds vaker en steeds langer weg..

Ik heb net even met dat hotel gebeld om te vragen hoe het precies zat en die vertelden me dat ze daar in ieder geval niet gevoerd wordt, maar dat ze zichzelf dus wel voorziet door middel van de vuilnisbakken. Ze waren wel blij dat ik er iets aan wilde doen, maar ik kan natuurlijk niet verzekeren dat isis daar nooit meer komt, tenzij ik 'r opsluit maar dat wil ik eigenlijk ook niet..

Weet iemand wat ik kan doen zodat ze weer gewoon lekker thuis is en thuis eet?
wizzie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2006 12:33
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door wizzie »

nou ik heb ze nu alledrie thuis.. heb het kattenluikje eerst maar op slot gedaan om verder overlast bij het hotel te voorkomen.. Misschien dat ze wat went aan thuis zijn als ik 'r een paar weken binnen hou ofzo?

Iemand tips?
Gebruikersavatar
Peeuwke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 15 dec 2006 10:37
Locatie: België - Landen

Bericht door Peeuwke »

Das wel gek van jou kat.
Mss kan je ze terug "blij" maken door bv telkens als je je huis verlaat of als je terug komt van werken je katten, alle 3 dan wel, iets lekkers te geven.
Een snoepje ofzo, iets wat ze graag hebben. Ik doe dit thuis steeds weer.
Voor ik het huis verlaat krijgen ze hier alle 3 een stukje gekookte kip.
En ze weten het hoor, dat ze dan iets lekkers krijgen.
Mss heeft Isis dan niet meer zo de neiging of weg te lopen.
Weet niet als het gaat helpen.
Maar is toch het proberen waard denk ik ;-)

Veel succes nog en hou ons zeker op de hoogte!

Groetjes Peeuwke
wizzie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2006 12:33
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door wizzie »

goed idee! zal het eens proberen..
wizzie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2006 12:33
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door wizzie »

nou ik kwam vrijdag thuis, bleek dat isis zo graag naar buiten wilde dat ze het kattenluik maar gesloopt heeft :shock:

heb 'r dus weer opgehaald bij het hotel en eerst even in een bench gehouden.. nu een plank voor het gat van het kattenluikje geschroefd en haar weer uit de bench gelaten.. ze rende gelijk naar de plek waar eerst het kattenluik zat en nu loopt ze nogal onrustig door huis.. tis wel duidelijk dat ze weer weg wil.. Ik denk toch dat ik ze de komende weken maar even binnen houd, misschien went ze dan weer wat aan thuis zijn..
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik zou de komende weken dan 's avonds tijd inbouwen om lekker met haar te knuffelen en te spelen. En inderdaad zodra je thuiskomt iets lekkers geven. Hopelijk vindt ze het dan zelf weer fijn om thuis te zijn. Haar op deze manier dwingen lijkt me ook niet echt prettig.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Misschien is het onzin hoor maar is ze eigenlijk al gesteriliseerd? Als dat het geval is kan het zo zijn dat je helaas een echte buitenkat hebt die veel ruimte nodig heeft en dan is het inderdaad een heel lastig probleem. Misschien kun je je tuin afzetten of een kattenren maken, er staan prachtige voorbeelden op dit forum!

groeten,
Sandra
wizzie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 aug 2006 12:33
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door wizzie »

ze is inderdaad al gesteriliseerd.. 4 jaar geleden al :)

ze was altijd al veel weg, maar ook regelmatig thuis, maar het lijkt of ze iets interessants gevonden heeft bij dat hotel..

Ik heb er eerlijk gezegd weinig zin in om d'r voortaan altijd binnen of in een ren in de tuin te laten, dan moet ik zo op gaan letten of ze naar buiten glippen.. was net blij dat ik daar vanaf was ;)

ze ligt nu vaak heerlijk op de bank te slapen.. ik geef d'r regelmatig vlees en lekkers, maar ze blaast wel naar de anderen. Tis wel duidelijk dat ze even uit hun doen zijn omdat ze niet meer naar buiten mogen..
Gesloten