Hoe leer ik mijn katje water drinken ipv van melk?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Chloci
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 dec 2007 18:59
Locatie: België

Hoe leer ik mijn katje water drinken ipv van melk?

Bericht door Chloci »

Hallo,
Ik heb sinds zaterdag een klein katje, het is ongeveer een 9 à 10 weken oud.
Ik had er water bij gezet maar hij wilde er niet van drinken.
Gisteren heb ik dan melk gegeven omdat ik vermoedde dat hij bij de mevrouw waar het vandaan komt melk kreeg.
En inderdaad, heeft er heel veel van gedronken.
Ik heb al geprobeerd met water bij de melk te doen, maar daar wil hij ook weer niet van drinken.
Ik dacht om vandaag om kittenmelk te gaan, maar daarmee zal het ook niet opgelost zijn denk ik...
Ook vroeg ik mij af wat beter is om als voeding te geven, natvoer of droogvoer?
Ik dacht droogvoer, maar hij heeft nog niet genoeg tandjes om die te bijten denk ik...
:?:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hai,

er zijn hier al diverse topics over, dus daar kan je sowieso even kijken.

je kitten heeft met 9 weken zeker wel genoeg tanden om droogvoer te gaan eten. Je kunt beginnen met een zakje babycat van RC en daarna heel snel al overstappen naar kittenvoer van RC.

Ik raad je expres RC aan en geen wiskas-kittenvoer. Wiskas raken katten vaak van aan de diaree.

Verder is droogvoer het beste voor de tanden van je kat.

Het water wat je bij de melk doet is wel de juiste methode. Eerst een heeeel klein beetje water en dan steeds een beetje meer water.

succes!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik ben het helemaal met het bovenstaande eens, maar daarnaast zou ik zeker kittenmelk ipv gewone melk geven nu je nog aan het afbouwen bent, want dit is beter geschikt voor hun spijsverteringssysteem.

Verder kun je wat warm water over de babybrokjes of kittenbrokjes doen, want dan is het wat zachter en komt er een lekkere geur vrij en dan eten ze het vaak beter. Na een tijdje kun je dan brokjes zonder water geven of twee bakjes (met én zonder water erover) neerzetten zodat het katje zelf kan kiezen (ze stappen dan vaak vanzelf over op de droge brokjes).

groeten,
Sandra
Chloci
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 dec 2007 18:59
Locatie: België

Bericht door Chloci »

Tot wanneer geef ik babyvoeding en wanneer stap ik naar kittenvoeding over?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat hangt een beetje van het kittentje af, want ook de grootte en het ras spelen hierbij een rol, maar over het algemeen genomen maken ze als ze tandjes krijgen (rond 4 à 5 weken) de langzamerhand overstap van kittenmelk naar babybrokjes (eventueel vermengd met wat water of kittenmelk) en vanaf 10 à 12 weken stap je langzamerhand (door eerst te mengen) over op kittenbrokjes.

In jouw geval mag je dus binnenkort al met kittenbrokjes beginnen, maar als je kittentje alleen nog maar melk gehad heeft vind ik zelf de overgang nog wat te groot en zou ik tot 12 weken babybrokjes geven en dit dan ondertussen iedere week een beetje afbouwen naar kittenbrokjes.

Deze kittenbrokjes zou ik trouwens niet tot 1 jaar geven (zoals op de verpakking staat), want dan lopen ze onnodig kans om dik te worden. Tot 9 maanden is lang zat en dan kunnen ze ook weer afbouwend overstappen naar volwassen brokjes. Maar je hoeft je gelukkig niet heel star aan het bovenstaande te houden, want je katje geeft meestal gekgenoeg zelf aan wanneer het zat is van de babybrokjes of kittenbrokjes. O ja, als je kittentje in het begin niet erg van de babybrokjes wil eten is er ook blikvoer voor kittens dat je kunt geven, al vind ik zelf brokjes beter voor ze.

groeten,
Sandra
Chloci
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 dec 2007 18:59
Locatie: België

Bericht door Chloci »

Hij heeft geen moeite om te eten en eet heel veel :grin:
Mijn man heeft de verkeerde voeding meegebracht, dus heeft hij nu al een paar dagen van die Whiskas zakjes voor volwassenen met vis. Hij eet zo'n zakje in 3 keer op.
Ik ga vandaag wel om andere voeding gaan...
Chloci
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 dec 2007 18:59
Locatie: België

Bericht door Chloci »

Aangezien hij geen probleem heeft met die volwassen voeding, denk ik dat ik direkt kittenvoeding zal kopen dan...
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1914
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Beste mensen,

Probeer 1 onderwerp per topic te bespreken. Mensen die zoeken naar info over kittenvoeding gaan namelijk niet in een topic kijken dat "Hoe leer ik mijn katje water drinken ipv van melk?" heet ;-)

Het juiste topic voor kittenvoeding is http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=7033

Alvast bedankt.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gesloten