oud
oud
hallo,
soms lees ik hier berichten over 'oudere asielkatten' ik stel me dan altijd een kat voor van minstens 10 jaar, maar in veel gevallen gaat het om katten die veeeeeeeeeeeeel jonger zijn, 3 of 4 jaar ofzo.
Zelf heb ik 2 dames van 5,5 en van ongeveer 3, nu mijn vraag vanaf welke leeftijd is een kat 'oud'? Wat moet ze dan voor bijzondere verzorging krijgen? Waaraan merk je dat ze 'oud' is?
Alvast bedankt!
soms lees ik hier berichten over 'oudere asielkatten' ik stel me dan altijd een kat voor van minstens 10 jaar, maar in veel gevallen gaat het om katten die veeeeeeeeeeeeel jonger zijn, 3 of 4 jaar ofzo.
Zelf heb ik 2 dames van 5,5 en van ongeveer 3, nu mijn vraag vanaf welke leeftijd is een kat 'oud'? Wat moet ze dan voor bijzondere verzorging krijgen? Waaraan merk je dat ze 'oud' is?
Alvast bedankt!
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Haha, ik spreek zelf ook al over "oudere" asielkatten als ze pas 4 of 5 jaar oud zijn
. Natuurlijk zijn ze nog niet oud, ze zijn zelfs nog piepjong, want pas vanaf een jaar of 12 kunnen ze (hoeft natuurlijk niet!) de eerste echte ouderdomskwaaltjes krijgen, zoals nierklachten, schildklierproblemen enz en met 4 à 5 zijn ze juist nog in de bloei van hun leven.
De reden hiervoor is simpel en eigenlijk ook best wel triest: in een asiel zijn kittens voor de meeste klanten (gelukkig niet voor allemaal!) het allerpopulairst en daarna komen de speelse katten tot zeg maar een jaar of 2. Katten van 4 of 5 zijn meestal niet meer zo speels en zien er ook niet meer zo schattig uit en die worden dan als "oud" bestempeld en blijven dus helaas wat langer in het asiel hangen.
Ik vind zelf de "oudere" (haha) asielkatten juist vaak erg lief en aanhankelijk en ook enorm geschikt voor mensen die een rustige knuffelkat zoeken of die in een flatje wonen, maar ik begrijp ook wel dat klanten jongere katten leuker vinden omdat ze bang zijn dat de oudere katten een "verleden" hebben, terwijl dat natuurlijk helemaal niet waar hoeft te zijn.
In jouw geval heb je dus nog jonge katten en zal het nog wel zo'n 10 jaar duren voordat ze ouderdomsproblemen krijgen (ziek kunnen ze natuurlijk helaas wel worden). Je merkt dit vanzelf want dan worden ze meestal magerder, minder actief, krijgen ze een minder glanzende vacht en als ze echt oud zijn krijgen ze zo'n aandoenlijk "apenkoppie". Je zal dan misschien hun eten moeten aanpassen en wat vaker naar de dierenarts moeten, maar verder heb je er gelukkig totdat ze echt oud zijn meestal weinig extra zorg aan.
Maar je hebt inderdaad wel een punt dat dit eigenlijk een hele vreemde term is bij deze katten, dus wie heeft er een leuk alternatief?
groeten,
Sandra

De reden hiervoor is simpel en eigenlijk ook best wel triest: in een asiel zijn kittens voor de meeste klanten (gelukkig niet voor allemaal!) het allerpopulairst en daarna komen de speelse katten tot zeg maar een jaar of 2. Katten van 4 of 5 zijn meestal niet meer zo speels en zien er ook niet meer zo schattig uit en die worden dan als "oud" bestempeld en blijven dus helaas wat langer in het asiel hangen.
Ik vind zelf de "oudere" (haha) asielkatten juist vaak erg lief en aanhankelijk en ook enorm geschikt voor mensen die een rustige knuffelkat zoeken of die in een flatje wonen, maar ik begrijp ook wel dat klanten jongere katten leuker vinden omdat ze bang zijn dat de oudere katten een "verleden" hebben, terwijl dat natuurlijk helemaal niet waar hoeft te zijn.
In jouw geval heb je dus nog jonge katten en zal het nog wel zo'n 10 jaar duren voordat ze ouderdomsproblemen krijgen (ziek kunnen ze natuurlijk helaas wel worden). Je merkt dit vanzelf want dan worden ze meestal magerder, minder actief, krijgen ze een minder glanzende vacht en als ze echt oud zijn krijgen ze zo'n aandoenlijk "apenkoppie". Je zal dan misschien hun eten moeten aanpassen en wat vaker naar de dierenarts moeten, maar verder heb je er gelukkig totdat ze echt oud zijn meestal weinig extra zorg aan.
Maar je hebt inderdaad wel een punt dat dit eigenlijk een hele vreemde term is bij deze katten, dus wie heeft er een leuk alternatief?

groeten,
Sandra
- roderik1963
- Lynx
oud, jong, versleten, zijn in weze maar woorden, die niets zeggen over de kat zelf.
Kan best zijn dat een " oudere " kat zijn dagen slijt in het asiel, wellicht omdat de vorige eigenaar liever weer zo'n leuk klein kittentje in huis ziet rondlopen , of de verzorging ervoor niet meer kan opbrengen.
Feit blijft dat elke kat het recht heeft op verzorging en een warm huis.
Wat noem je dan oud....
Momenteel loopt er een "oude " kat , 4 jaar, hier rond.
Sinds vanochtend loopt mijnheer hier de boel beetje te verkennen.
Elke kat is weer anders, Maatje was de eerste uren nergens te bekennen, Appie is tegenovergestelde
Oke, de eerste vaas is reeds gesneuveld, maar das mijn eigen schuld, ik had hem niet op die plek moeten laten staan, jammer.
Oud...tja...in weze is eigenlijk een kitten al oud.....
Af te halen....kittens, 10 weken OUD....
Oud is een begrip die door een ieder anders zal worden ingevuld.
Kan best zijn dat een " oudere " kat zijn dagen slijt in het asiel, wellicht omdat de vorige eigenaar liever weer zo'n leuk klein kittentje in huis ziet rondlopen , of de verzorging ervoor niet meer kan opbrengen.
Feit blijft dat elke kat het recht heeft op verzorging en een warm huis.
Wat noem je dan oud....
Momenteel loopt er een "oude " kat , 4 jaar, hier rond.
Sinds vanochtend loopt mijnheer hier de boel beetje te verkennen.
Elke kat is weer anders, Maatje was de eerste uren nergens te bekennen, Appie is tegenovergestelde

Oke, de eerste vaas is reeds gesneuveld, maar das mijn eigen schuld, ik had hem niet op die plek moeten laten staan, jammer.
Oud...tja...in weze is eigenlijk een kitten al oud.....
Af te halen....kittens, 10 weken OUD....
Oud is een begrip die door een ieder anders zal worden ingevuld.
In een boek die ik las (vraag me even niet welke) stond dat katten vanaf 12 jaar onder bejaard vallen.
van 0-1 jaar zijn ze kitten
van 1-2 een jaartje puberen
van 2-12 volwassen
12 jaar en ouder is dan bejaard.
Dan moeten ze dus ook eigenlijk aan het seniorvoer enzo
van 2-12 volwassen

Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
thanks, lotte, daar heb ik wat aanLotte schreef:In een boek die ik las (vraag me even niet welke) stond dat katten vanaf 12 jaar onder bejaard vallen.
van 2-12 volwassen

How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
- Kattenbella
- Tijger
- Kattenbella
- Tijger
Ik heb besloten de ouwetjes op te nemen hier als ze geen kans van plaatsen hebben. Het gaat dan om de katten boven de acht jaar. Het is besproken
Ik hoop toch dat ze hun eigen plekkie kunnen krijgen.
Ik hoop toch dat ze hun eigen plekkie kunnen krijgen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Ik heb hier twee dames rondlopen van 13 en 14 jaar en die doen soms nog even gek als twee jonge kittens. Nacht én dag!
Als ik nog zo speels ben als ik bejaard ben, staat mijn man er goed op
Als ik nog zo speels ben als ik bejaard ben, staat mijn man er goed op

Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint