Een bezoekje.... (verslag van vanavond met vraag)

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gebruikersavatar
ArPaS elftal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 mar 2006 08:59
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Een bezoekje.... (verslag van vanavond met vraag)

Bericht door ArPaS elftal »

Aan de DA is altijd moeilijk, lastig en vermoeiend en er zijn altijd onverwachte dingen...



Arnoud had een afspraak gemaakt voor vanavond, 18:30, voor Leonardo en Kayley voor de entingen en hopelijk Forel voor entingen en haar vieze, erg vieze oren.

Had dr al een pipetje Stronghold gegeven na dr laatste bezoek in september (verliep chaotisch en was laat, we hebben haar vieze oren toen wel aangekaart maar er is niets mee gebeurd) maar dat hielp niet. Had ook niet het idee dat het mijt was eigenlijk, want voorzover ik bij de rest mag en kan kijken zien alle oortjes en vrij schoon uit en extreem gekrab zag ik ook niet.

Nouja, eerst moesten ze maar in de mandjes, ook altijd weer een uitdaging. Dacht niet Forel te pakken te kunnen krijgen tot ze er vanzelf inkroop en erin ging liggen slapen> en na ons eten en de afwas lag ze er nog steeds! Ik heel voorzichtig om de krabpaal heen zodat ik achter het mandje kwam en toen een pietsje dichterbij. Durfde niet goed want wist> als dit mislukt gaat het vanavond sowiezo niet meer lukken. M'n hart bonkte zo hard dat ik bang was dat ze het zou horen, hahaha!
Toen kwam Flupke erbij naast het mandje en wilde een aai.. en zo kon ik 'ongemerkt' steeds dichterbij en hoppa! het deurtje dicht! Pfffffffffffffffff, dat is 1!

Nouja, Kayley en Leonardo wilden ook echt niet, maar met wat zachte drang ook hen in de mandjes gehoepeld en hup, opweg.

Parkeerplaatsen hier zijn onbruikbaar ivm ophoging van de straat dus Arnoud stond een eind verder.... ff sjouwen ook nog dus! Hahaha! Hoezo, we hadden bekijks: had het gevoel dat de hele straat achter de ramen stond te gluren, hihi...

Eenmaal bij de DA waren we pas tegen 7 uur aan de beurt en hebben we Leonardo als eerste op de behandeltafel gezet. Ff niertjes voelen, hartje en longetjes luisteren, gebitje bekijken.... Alles was oke dus daar kwam die enge spuit. Niet dat Leonardo een kik gaf.... die vond alles best! Nog ff wegen, 6,65 kilo inmiddels. Vervolgens met moeite de mand weer ingekregen, meneertje hing wel heerlijk bij mij....

Toen Kayley. Nouja, eigenwijsie wilde de mand niet uit dus hoopa, dan de kap er maar af. zelfde check als bij Leonardo en alles oke dus ook zij kreeg d'r inenting. Ook ff gewogen en 4,7 kilo alweer.

Toen Forel... mijn lieve Forele meissie.... In september nog geweest en toen is er in dr bekje gekeken en gevoeld want een keelontsteking was de conclusie... Nu blijkt dr tandvlees vreselijk rood op diverse plekken en er zijn zelfs al tanden uitgevallen....
Ik heb nooit iets gemerkt behalve dat ze niet zo fris ruikt... ze eet dr harde brokjes nog met smaak!
We moeten het maar in de gaten houden (ja, bij Forel.... nou, kijken hoe en of ze nog eet is bij haar het beste vrees ik) en als het erger werd moesten we maar terugkomen voor een injectie (Cortisone?) en een pillenkuur maar aangezien ze net dr inenting had gehad kon dat niet samen. De rest klonk en voelde allemaal prima.

Nou had hij wel iets van een naam maar hij gebruikte afkortingen naar de assistente... iets met para ofzo, en dat er bepaalde aandoeningen waren waarbij dit gebeurde: dat het tandvlees wegtrok.
Nu heb ik ook weleens gehoord dat het ook iets met de nieren kan zijn? Als het tandvlees slecht is? Is het verstandig om, als we haar over een tijdje weer meekrijgen, bloed af te laten nemen en te checken? IVM bronchites en keelontsteking heeft ze nu al 2 kuurtje Baytril gehad, daar gaan ook nogal verhalen over dat het niet in alle gevallen even goed is maar of dat met het tandvlees te maken heeft? Dat dacht ik niet, toch?

Wie weet wat het is met Forel dr tandvlees/gebit en uit mijn vage aanwijzingen wat de juiste benaming hiervoor zou kunnen zijn? We zijn namelijk best geschrokken hiervan, en Forel is ondanks alles echt mijn ALLES, mijn meissie en ik wil zo graag doen voor haar wat ik kan.... voor zover ze het toelaat...

D'r oren zijn dit keer wel bekeken maar geen sporen van mijt, wel extreem veel smeer. Dat is er een beetje uitgepeuterd met een wattenstaafje (ik gelijk, met een staafje??!?!) maar volgens de DA kon dat niet zoveel kwaad, hij bleef aan het begin van de oortschelp. Verder druppels meegehad wat weer een mega uitdaging wordt en een fijne rekening betaald, maargoed: dat hoort erbij, hè!

Bij de Da gedroeg ze zich overigens voorbeeldig, na alle bezoekjes die we al met haar hebben afgelegd daar is ze nog steeds onder de indruk daar..... thuis werkt geen enkele truc, dus dat wordt echt weer ff creatief zijn.
groetjes, Patricia en cats!

http://arpaskattenjungle.blogspot.com
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Wat een avontuur zo met 3 katten tegelijk naar de dierenarts!
Ik denk dat de dierenarts het over paradontitis had, zo noem je ontstoken tandvlees namelijk ook bij mensen. Het zal bij katten niet anders heten.
Heeft Forel misschien veel tandsteen? Want dat zou onder narcose verdwijderd kunnen worden. Verder weet ik eigenlijk niet wat er aan gedaan kan worden. Misschien dat je even kan googlen?

Succes met Forel!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik ben het met Muis eens dat het onstoken en teruggetrokken tandvlees heel goed door tandsteen veroorzaakt kan zijn (bij dieren noem je dit paradentose).

Dit kan uiteindelijk, als er niets aan gedaan wordt, leiden tot het verlies van hun gehele gebit (gelukkig wordt hun kaak dan heel hard en kunnen ze toch blijven eten) of nierproblemen. Dat laatste is natuurlijk heel serieus, dus het is inderdaad goed dit in de gaten te houden (bijvoorbeeld als ze veel meer drinkt, magerder wordt terwijl ze goed eet of als ze een vale vacht krijgt).

Daarnaast kun je voor de zekerheid haar urine even naar de dierenarts brengen als je haar niet gelijk weer naar de dierenarts wilt brengen om bloed te prikken. Ze kunnen uit de urine namelijk ook al een indicatie van nierproblemen krijgen.

Ik denk trouwens niet dat bronchites en keelonsteking en de behandeling daarvan iets met haar ontstoken tandvlees te maken heeft, dus daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken. Verder heel veel sterkte Forel!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Mijn verhaal van onze Banjer lijkt heel erg op die van Forel. Dit wil niet zeggen dat dit ook meteen de diagnose is, daarvoor moet je het een en ander uitsluiten door de da.
Mijn banjer had ook erge slechte tanden, maar wat wil je hij was toen al 17 jaar. Toen hij aan zijn oog geopereerd werd , werd meteen zijn gebit gereinigd en getrokken. Hij tandenknarste enorm met het eten en we dachten dat het daar aan lag. Toen hij na de operatie nog steeds tandenknarste gingen we terug en bleek zijn keel en tandvlees vuurrrood te zijn. Na diverse medicatie wilde het maar niet over gaan en kwam de da tot conclusie dat zijn auto immuun systeem was aangetast. Dit waarschijnlijk door een ooit als kitten opgelopen niesziekte. Uiteindelijk heeft hij 2 jaar pretnison gehad en daar deed hij het heel goed op.
Ik wil niet zeggen dat dit het is ( ik ben tenslotte geen arts) maar die keelontsteking en rode tandvlees komt mij wel bekend voor. Ik zou eerst zijn gebit goed laten reinigen, misschien is dat het wel.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gesloten