Kitten met lange, extreem zachte vacht kammen of borstelen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gesloten
Evil Bunny

Kitten met lange, extreem zachte vacht kammen of borstelen?

Bericht door Evil Bunny »

Hoihoi,

Vorige week heb ik twee kittens gekregen van een kennis. De moeder is een gewone huis-tuin-keuken poes en de vader is een perzische kater.
Nu lijkt de ene kitten erg veel op haar moeder, maar haar broertje juist op zijn vader; hij heeft een hele mooie blauwgrijze vacht, met plukken haar die nu al bijna 5 cm lang zijn (!!!), terwijl hij nog geen 9 weken oud is.
Ik heb gelezen dat je een perzische kat af en toe moet wassen en dagelijks moet borstelen om klitten te voorkomen. Is het verstandig om bij mijn kitten nu al te beginnen met borstelen, zodat hij hieraan went? En wat voor kam/borstel gebruik ik hier dan voor?

Iemand ervaringen en tips m.b.t. langharige kittens?

Dankjewel alvast! ;-)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Langharige katten hebben inderdaad meer zorg nodig en dagelijks borstelen of kammen voorkomt veel problemen, zoals klitten en vervilting.

Je hoeft een kittentje eigenlijk voor zijn vacht nog niet te kammen of borstelen, maar het is wel heel slim, omdat hij dan went aan het gevoel en dus later er geen problemen mee heeft. Wat worstelen met een volwassen kater is geen pretje ;-).

In de dierenwinkel hebben ze heel veel verschillende kammen en borstels, dus ik adviseer je daar eens te gaan kijken en je te laten voorlichten over de geschikte kam of borstel voor perzen of andere (half)langharige katten.

Koop vooral in het begin een kleine kam of borstel, want dat is minder beangstigend en makkelijker te hanteren. Koop ook vooral niet een kam met fijne tanden, maar iets grovers, vanwege de vele en dikke haren en ook niet iets dat alle vastzittende haren ook meetrekt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

O ja, wassen is geen goed idee, tenzij ze erg vies geworden zijn van bijvoorbeeld vet of olie ofzo. Gewoon vuil van buiten (modder, zand enz) of van binnen kam of borstel je er namelijk zo uit. Wassen tast namelijk de natuurlijke beschermlaag aan en de vacht droogt erg langzaam op, zodat ze kou kunnen vatten.

Als je hem toch moet wassen is er speciale kattenshampoo te vinden, waarvan je een paar druppels in lauwwarm water doet. Zet je kat ook niet onder de stromende kraan (vinden ze eng), maar in een bakje en giet dan voorzichtig het water over hem heen. Wel even met z'n tweeën doen, want je kat zal meestal wel gaan tegenstribbelen.

groeten,
Sandra
Evil Bunny

Bericht door Evil Bunny »

Bedankt voor de goede adviezen! Ik ga deze week eens kijken naar een geschikt borsteltje voor het kitten.

Groetjes!
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Inderdaad goede adviezen ;-) Ik zou er echt alles aan doen om je katje aan dat borstelen/kammen te laten wennen. Een kennis van mij heeft een pers die dat niet gewend is, en dat is echt een drama. Die moet eens in de zoveel tijd onder narcose om de klitten uit de vacht te kunnen halen :???: In de tussentijd proberen ze wel om klitten eruit te knippen, maar zodra je in de buurt komt met iets dat lijkt op een schaar, tondeuse of kam, dan wordt ze compleet wild.
Gesloten