Zijn de anti-oxydanten in kattenvoer slecht?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Joren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2003 00:46
Locatie: Veldhoven

Zijn de anti-oxydanten in kattenvoer slecht?

Bericht door Joren »

Hoi,

Sinds begin dit jaar heb ik twee katten en ben wekenlang op zoek geweest naar het beste voer voor hen (zowel in de winkel als in publicaties op internet). Diverse merken kwamen in aanmerking en heb uiteindelijk gekozen voor de droge brokken van Hill's. De katten zijn er blij mee en ik heb het gevoel dat ik een goede keuze heb gemaakt.

Het gebeurt echter regelmatig dat ik andere katteneigenaren tref, die zeggen dat de brokken van Hill's anti-oxydanten bevat en daarom slecht zijn voor katten, omdat ik ze dan langzaam zou vergiftigen. Het klopt: er staat inderdaad op de verpakking dat ze er in zitten, maar het lijkt me sterk dat zo'n grote producent rommel zou verkopen. Daarnaast zie ik op veel andere verpakkingen dat er ook door de EEG toegestane anti-oxydanten inzitten.

Wat is nou de waarheid? Moet ik echt gaan "barfen" om mijn katten gezond te houden? Of kan ik het het "anti-oxydant-verhaal" naast me neerleggen?

"BARF" staat voor "Biologically Appropriate Raw Foods", dus barfen wil eigenlijk zeggen dat je helemaal zelf gebalanceerde voeding voor de kat samenstelt. Misschien een beetje het straight-edge denken, maar dan voor katten? Het zou in ieder geval niets voor mij zijn, maar dit even terzijde.

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ik begin nu ook echt de neiging te krijgen om het maar naast me neer te leggen, dat het slecht zou zijn.

Groetjes,
Joren
Gebruikersavatar
Annemieke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 01 jan 1970 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Annemieke »

Gisteren heb ik de vraag over anti-oxydanten uitgezet bij Royal Canin. Vandaag heb ik onderstaande reactie ontvangen (geen kleine ook en zeer uitgebreid). Hier is over nagedacht.


Beste Annemieke,

Hartelijk dank voor uw informatieaanvraag.
Het maken van diervoeding met een lange houdbaarheid vereist het gebruik van bepaalde technische maatregelen om de kwaliteit te waarborgen. Oxidatie (het ontstaan van verbindingen met zuurstof uit de lucht) is één van de belangrijkste chemische bedreigingen voor de kwaliteit van de diervoedingen. Bij dit proces ontstaan stoffen die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid van het dier. Hierdoor is het gebruik van anti-oxidanten noodzakelijk.

Oxidatie heeft een aantal gevolgen voor de voeding, hieronder volgt een
korte opsomming van enkele effecten:
* Vitamine A en E worden vernietigd.
* Essentiële vetzuren worden beschadigd waardoor deficiënties kunnen
ontstaan.
* Verteerbaarheid daalt, hierdoor ontstaat overmatige fermentatie in
het colon (dikke darm) wat kan leiden tot ontstekingen (met bloedingen).
* Geur wordt ranzig waardoor de smakelijkheid sterk daalt.
* Ontstaan van kettingreacties. De aanwezigheid van geoxideerde stoffen bevordert het oxidatieproces.

De anti-oxidanten die door Royal Canin gebruikt worden zijn BHA,
propylgallaat en citroenzuur. Deze stoffen worden alge-meen gebruikt in
voedsel bestemd voor menselijke consumptie. Er zijn op dit moment geen aanwijzingen dat deze stoffen schadelijk zouden zijn in de gebruikte concentraties.

De zogenaamde "natuurlijke anti-oxidanten" ondergaan op dit moment, ook bij Royal Canin, uitgebreide testen op effectivi-teit, zodat deze mogelijk in de toekomst de synthetische anti-oxidanten (gedeeltelijk) kunnen gaan vervangen.

Ook in voeding voor menselijke consumptie worden veel anti-oxidanten
toegepast om te voorkomen dat de onverzadigde vetzuren veranderen in de verzadigde vetzuren die schadelijk zijn voor de gezondheid, ze hebben met name een cholesterol verhogend effect. Citroenzuur valt onder de voedingszuren en wordt vaak met E-nummer (330) vermeld. Andere anti-oxidanten hebben een wat minder goede klank bij de consument en worden vermeld als "stoffen met binnen de EEG toegestane E-nummers".

Van tijd tot tijd laait de antipathie weer op inzake anti-oxidanten. Op
zulke momenten worden vooral de negatieve zaken belicht. Anti-oxidanten
worden in diervoeding in minstens zo lage doseringen toegestaan als bij
mensen. Hierbij moeten we ons ook bedenken dat een hond gemiddeld maar een jaar of tien wordt zodat een lichaam van een hond of kat veel korter bloot is gesteld aan de inwerking van mogelijk gevaarlijke stoffen.

Synthetisch is geen synoniem voor slecht, het wil alleen maar zeggen dat
een stof wordt vervaardigd door de mens, mogelijk als exacte kopie van een in de natuur voorkomende stof.

Een hoge kwaliteit voer moet voldoende onverzadigde vetzuren leveren om in de behoefte van het dier te voorzien en de fabrikant moet de THT kunnen garanderen. Dat kan tot op heden niet anders dan door toepassing van anti-oxidanten de garanties te kunnen waarborgen. Door combinaties van anti-oxidanten te maken, door vetzuren "chemisch in te kapselen" en zaken als Savour Pack® is het wel mogelijk om de totale hoeveelheid anti-oxidanten in het voer te beperken.

Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn. Mocht u nog
vragen hebben, dan kunt u contact met ons opnemen via telefoonnummer
0413-318400 of e-mail: info@royalcanin.nl

Met vriendelijke groeten,

Royal Canin Nederland B.V.,

Kathelijn Gardebroek
Productvoorlichting & Service
Kijk voor meer katteninfo op http://www.dekattensite.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Joren
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 mei 2003 00:46
Locatie: Veldhoven

Bericht door Joren »

Annemieke, bedankt voor de moeite die je hebt genomen om te informeren naar het antwoord! Het is mij nu een stuk duidelijker geworden waarom ze er in zitten en dat de fabrikant op zoek is naar natuurlijke middelen (dus eigenlijk kan je daar weer uit opmaken dat ze zelf ook niet helemaal blij zijn met de toevoeging, maar dat het op dit moment even niet anders kan).

Na de eerste antwoorden op mijn vraag was ik al bijna overtuigd dat ik voortaan met een goed gevoel mijn katten hun premiumvoer kan voorzetten. Na het antwoord van Royal Canin ben ik er van overtuigd er geen beter alternatief is (behalve dan het helemaal zelf bereiden van kattenvoer, maar daar moet je volgens mij ook een flinke dosis kennis voor in huis hebben).
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik ben nu begonnen met het voeren van Jarco voer waar in ieder geval minder troep in zit.
het is wel zeer beperkt houdbaar, maar het komt wel op hier ;-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Feliscani Coons
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 31 aug 2006 23:54
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Feliscani Coons »

Dit stukje heb ik even gekopieerd van internet:

Door de EG toegestane anti-oxydanten:

Anti-oxydanten zijn stoffen die o.a. het ranzig worden van vetten tegengaat. Er bestaan diverse natuurlijke anti-oxydanten zoals vitamine E en vitamine C. Maar er bestaan ook diverse chemische anti-oxydanten zoals Ethoxiquine, BHA en BHT. Ethoxiquine is een chemische stof die als pesticide wordt gebruikt.Deze stof is voor menselijke consumptie verboden maar helaas mag het in hondenvoeding gebruikt worden. Bijna alle hondenvoedingsfabrikanten gebruiken Ethoxiquie als anti-oxydant in hun hondenvoeders. Het is goedkoop! Bij onderzoeken naar Ethoxiquine is aangetoond dat het kankerverwekkend is.Het beïnvloed tevens de vruchtbaarheid en kans zelfs tot onvruchtbaarheid leiden.Ook wordt aangenomen dat Ethoxiquine epileptische aanvallen kan BHA en BHT zijn chemische stoffen die het zenuwstelstel aantasten.Ook deze stoffen worden veelvuldig in hondenbrokken verwerkt om het ranzig worden van vetten tegen te gaan.Hondenbrokken met Ethoxiquine, BHA en BHT bevatten dus letterlijk vergif!

Er is wel meer over te vinden, tik BHA/BHT in op Google en je wordt overspoeld met sites! Wij voeren hierom Jarco, is kort houdbaar (4 maanden) maar bevat ALLEEN vitamine E en C als "conserveermiddel", en geen chemicalien.

Grtjs!!
dolfijnbrigitte
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2007 12:32
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door dolfijnbrigitte »

alle oxidanten zijn schadelijk. ook die in menselijke consumptie zitten,

ze zeggen dan wel van het is toegestane stoffen,maar helemaal niet goed!!!

het blijft chemisch!!! :-|

zelfs die in rc , hils ,iams zitten.

het is dan om het langer goed te houden.

al die stoffen zijn kanker verwekkend zowel voor de mens als voor dieren.

kan beter biologsich nemen is wel duurder maar beter voor je kat!!!

maar dat is mijn persoonlijke mening :grin:
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Een mening die ik van harte deel ;-)
Het blijkt dat onderzoeken hebben uitgewezen dat sinds de invoering van brok en blik dat de lichamelijke problemen explosief zijn gestegen.
Nier/blaasgruis, stenen, kanker, allergiëen, huidproblemen..
Zegt wel genoeg over hoe 'goed' al dat voer is voor onze huisdieren.
Ik geef mijn katten nu bijna een jaar dat waar hun lichaam op gebouwd is, rauw vlees.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Het biologische voer is helaas erg duur en niet in grote zakken verkrijgbaar :???: Het verse vlees voer ik er inmiddels wel bij.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
dolfijnbrigitte
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2007 12:32
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door dolfijnbrigitte »

je hebt 3 kilo zakken brokken.

blikvoer 400 gram 1.29 euro

en kuipjes.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik heb net even op hun site gekeken en ze hebben zaken van 10 kilo voor 51, 54 euro volgens mij. Als ik het goed lees is ditinclusief verzendkosten. dat valt me eg mee! Ik ben wel voorzichtig met het overstappen, de vorige keer hadden veel katten blaasgruis toen ik overstapte op Jarco :???:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
dolfijnbrigitte
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 sep 2007 12:32
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door dolfijnbrigitte »

of je kan een klein pakje proberen van 30 gram of ze het lusten.

en is ook plantaardig dus zeer geringe kans op blaas geruis en andere kwalen.

ik geef vlees 2 x per dag en s`avonds een beetje brokken maar.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Plantaardig is niet echt voor katten geschikt, misschien een heel klein beetje erbij. Ik zal de samenstelling van die brokken even vergelijkenmet die van de RC die ik voer. Als dit niet teveel afwijkt daarvan op de troepna ga ik ervoor. Tweemaal daags v;lees voeren gaat helaas niet met veertig katten ;-) Ik voer nu eens in de 1 a 2 dagen vers vlees bij aan de groep.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

Juist door alle toevoegingen en hun bijwerkingen heb ook ik mijn katten op rauw vlees gezet. Hun gedrag, vacht, ontlasting, eigenlijk alles wat met de kat verband houdt is vooruitgegaan.

Geen last meer van dunne ontlasting, ze zijn speelser, strakker in hun vel

Voor mij dus geen brokken en toegevoegde stoffen meer voor de katten
True love is the love from an animal
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Diana, we moeten snel eens gaan praten ;-)

Ik heb inmiddels de waarden bekeken en vooral het vet verschilt nogal. Dat zou betekenen dat ze het even minder goed willen. Ik denk dat ik volgende week gewoon een zak bestel en het probeer.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
diana1982
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 18 sep 2007 13:55
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door diana1982 »

ik dacht ook dat vers met zoveel katten niet haalbaar was, maar ik voer nu 5 kilo per dag en betaal totaal 180 euro per maand, met brokken was dit 155 euro per maand

geen enorm verschil, behalve dat mijn dierenartskosten drastisch zijn gedaald en dat ik geen apart dieetvoer en niermedicatie hoef te geven
True love is the love from an animal
Gesloten