Mijn kat gromt en blaast tijdens het eten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
vera
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:35
Locatie: schiedam
Contacteer:

Mijn kat gromt en blaast tijdens het eten

Bericht door vera »

ik heb drie katten, twee katers en een poes. 1 kater en de poes waren er het eerst, anderhalf jaar geleden hebben we er een kitten bij genomen. na wat acceptatie problemen in het begin, ging alles voor meer dan een jaar prima. maar nu vertoont de oudste kat een kater raar gedrag bij het eten. van de één op de andere dag gromt en blaast hij tijdens het eten tegen de andere twee. ook al zet ik zijn bak in de gang met hem er bij gaat hij tijdens het eten door met grommen, hij zit ook in een soort van jachthouding, vrij laag bij de grond en helemaal uitgestrekt klaar voor de aanval. ik kan niet verklaren waar dit gedrag vandaan komt. hij is duidelijk de baas in huis, laat dat af en toe merken, maar voor de rest veroorzaakt hij geen problemen, dat afwijkt van zijn normale gedrag, dan alleen dat dwaze gegrom tijdens het eten wat onrust bij de andere twee veroorzaakt. heeft iemand zoiets al meegemaakt??

[Titel aangepast door admin]
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Heeft je kater misschien pijn als hij eet. Hij kan een ontstoken tand of kies hebben. Jullie kitten is er ook al een tijdje, dus dat lijkt mij het probleem niet.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het lijkt inderdaad meer met hemzelf dan met de anderen te maken te hebben, misschien heeft hij ergens last van tijdens het eten (spijsvertering, tandvlees, keel enz.) of voelt hij zich door een onbekende oorzaak niet meer ontspannen tijdens het eten en is hij bang zijn eten kwijt te raken.

Het lijkt me dus goed om hem even na te laten kijken en ook om hem rustig in de gang of een aparte kamer te laten eten met alle deuren dicht.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
vera
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:35
Locatie: schiedam
Contacteer:

Bericht door vera »

met zijn tanden is niets mis, die zijn pas nog nagekeken. van de drie is hij eigenlijk de gezondste van het stel en mankeert eigenlijk nooit wat.

en ik hou de andere twee al uit de buurt, want die durven niet meer in zijn buurt te eten. maar hij gaat er gewoon mee door. voor de rest is hij de liefste kat die er is en ook heel sociaal naar de andere twee toe, maar tijdens het eten herken ik hem niet meer terug. toen de kitten nog kleiner was liet hij hem zelfs uit zijn bak mee eten en deed niets :???: daarom verbaasd dit overdreven verdedigings gedrag mij zo.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Tja, kleine kittentjes worden groot en dus misschien wel concurrentie wat eten betreft. Het is altijd lastig in een kattenkoppie te kunnen kijken, maar het lijkt inderdaad wel wat op (overdreven) verdedigingsgedrag. Wie weet voelt meneer zich van zijn troon gestoten ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
vera
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:35
Locatie: schiedam
Contacteer:

Bericht door vera »

hahaha, ach arme kleine kitten hij is de helft van zijn grote broer en lang niet zo koninklijk, maar ja, wie weet wat zijn grote broer denkt.
Gebruikersavatar
Suzanne1970
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:26
Locatie: Renkum
Contacteer:

Bericht door Suzanne1970 »

Hallo!tijd geleden maar ik heb ff raad nodig :lol:
We hebben sinds een week een katertje van ongeveer 8 weekjes.
Heel lief en schattig...tot hij eten krijgt of met een speeltje bezig is en je wilt het afpakken.Dan wordt hij echt heeeeeeeeel gemeen.
Nu is het niet zo dat ik z'n eten wil weghalen om te treiteren maar het is nog een klein ding en als hij iets in zn bekje heeft wat hij niet mag wil ik het er wel gewoon uit kenne halen :???: zonder opengehaald te worden.Aangezien ik niet altijd een plantenspuit bij de hand heb wil ik graag weten hoe ik dat kan afleren zonder dattie bang wordt van m'n handen.Ik pak hem nu in z'n nekvelletje vast maar dat vind ik dus best zielig.Ik heb ook een dochter van 4 die vaak met hem speelt en dan gooit ze een propje en zodra ze dat weer wil pakken om weg te gooien haaltie uit en dat is nu nog niet zo'n probleem maar alstie straks net zo groot is als Pepper dan is het een stuk minder.
Hij heeft hiervoor bij een jongen gezeten die een hondje had en ze zaten wel vaak alleen dus misschien heeftie moeten knokken voor z'n eten en z'n speeltjes.
Zo..lang verhaal...Hellup :-o
How we behave toward cats here below determines our status in heaven
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Mja het enige wat ik kan bedenken wat ik je had gezegd, is dat een ander de plantenspuit in de aanslag houd als hij weer begint :???:
Geen leuk probleem, vooral met Marus. Mischien dat iemand anders een beter idee heeft :look:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Voor een kitten is dit vrij normaal gedrag.

De mijne hebben het ook wel gedaan en het gaat vanzelf over. Het is gewoon heel belangrijk niet te laten merken dat je bang bent voor dit gedrag.
En aanpakken op een katvriendelijke manier kan je proberen, maar het hoort gewoon bij kittens, het zit in hun natuur om hun "prooi cq eten"te beschermen en voor zichzelf te houden.
Als je ziet dat het met je kindje misgaat dan is een plantenspuit een goed idee, heb deze dan ook altijd bij de hand.


Ook tijdens het eten werd er gebromd, maar na een tijdje gaat dit wel over.

Over de kat van Vera, het zou best kunnen dat hij nu concurrentie ziet tijdens het eten, en daarom zo gromt.
In principe grommen mijn katten nooit naar elkaar met eten, hun bakjes staan bij elkaar, maar tijdens het vlees eten bijvoorbeeld willen de heren en dame nog wel eens flink grommen, want o wee wie mij dat lekkere vlees voor de neus wegkaapt.
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
kattekopje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2007 22:52

Bericht door kattekopje »

Ook al vind je het zielig om hem in zijn nekvelletje te pakken, ik zou het toch gewoon doen. Ik heb dat in het begin ook gehad met ons katertje en aangezien hij nog jong is kun je dit natuurlijke moedergedrag gewoon nabootsen. Als je het heel erg eng vind pak je hem in zijn nekje en je andere hand onder zijn kontje. Dit dit je tesamen met een strenge "nee" of "uh uh". Het is een kwestie van stug volhouden.
Je kan ook een klein waterpistooltje aanschaffen voor in geval van hele strenge overtredingen van de kat (zoals het aanvallen van jou of je kindje). Die kun je makkelijk in je achterzak steken zodat je deze altijd bij de hand hebt
Gebruikersavatar
Suzanne1970
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:26
Locatie: Renkum
Contacteer:

Bericht door Suzanne1970 »

Hm ja geloof het meteen dat dit normaal gedrag is :lol: Ik heb het alleen nooit meegemaakt met onze andere katten (behalve als ze een stuk rauw vlees krijgen 8-) en onze 2 jongste dronken nog bij hun moeder en daarna gezellig zonder fratsen met zn allen het gewone voer dus heb het nooit zo meegemaakt.Als het te gek wordt pak ik de plantenspuit want dat vindtie absoluut niet leuk heb ik gemerkt en verder probeer ik het met hard nee zeggen als ik zn speeltje pak (tja mot die muis tog ook weer weggooien voor hem ) en in zn nekvelletje pakken ach..ben wel zn surrogaat mams op dit moment maar vind het tog niet prettig :-(
Thnx voor de antwoorden :!:

zit te twijfelen of ik weer een fototopic ga openen want m'n poezebeesten mogen eigelijk wel gezien worden :icon_shifty:
How we behave toward cats here below determines our status in heaven
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Nou waar wacht je nog op!? Plempen die foto's :cool:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gesloten