baarmoeder ontsteking bij oude poes

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gesloten
stephanie123
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 sep 2007 21:44

baarmoeder ontsteking bij oude poes

Bericht door stephanie123 »

Hallo allemaal,

ik heb begrepen dat het vrij abnormaal is dat mijn poes van 13 jaar oud nooit gesterilliseerd is maar ik heb nooit geweten dat dit zo gevaarlijk voor haar is.

maargoed, ze heeft nu baarmoeder ontsteking, echt heel zielig.
ik geef haar nu voor de tweede keer een antibiotica kuur en ik moet beslissen of ik haar wil laten opereren of niet. Door haar leeftijd is het erg gevaarlijk en daarom een hele moeilijke beslissing.
verder is mijn katje nog erg fit en vrolijk, de pijn is er maar af en toe.

Weet iemand of er nog een andere oplossing is dan opereren? iets dat minder risico vol is? tips? meningen?

groetjes Stephanie.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat een naar probleem voor jou en je oude katje! Ik kan me goed voorstellen dat je met een groot dillema zit.

Het is inderdaad ongebruikelijk om zo lang niet te steriliseren, maar als je niet weet wat de gevaren kunnen zijn moet je je vooral niet schuldig gaan voelen dat ze nu een baarmoederontsteking heeft, want je hebt natuurlijk het beste met haar voor.

Zelf zou ik nog even met de antibiotica doorgaan als ze maar af en toe pijn heeft én omdat de operatie grote risico's heeft. Uiteraard in overleg met je dierenarts kun je daarna dan kijken hoe lang het nog goed met haar gaat en wanneer de operatie echt noodzakelijk is. Als ze echt achteruit gaat en een operatie echt noodzakelijk wordt kun je alsnog gaan beslissen wat je gaat doen.

Dit is mijn persoonlijke mening hierover, ik hoop dat je er iets aan hebt, echte tips heb ik verder helaas niet voor je, misschien zijn er anderen die je verder kunnen helpen. In ieder geval heel veel sterkte toegewenst!

groeten,
Sandra
stephanie123
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 sep 2007 21:44

Bericht door stephanie123 »

hoi sandra,

ja het is zo moeilijk, ook omdat als ik haar niet laat operen, haar baarmoeder kan knappen en dan sterft ze aan bloedvergifteging. ik moet er niet aan denken.

ik wacht deze kuur sowieso nog af en breng haar nog een langs bij de dierenarts, ik hoop zo dat er nog een andere oplossing komt!

heel erg bedankt voor je reactie!

groetjes stephanie.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Ik heb ook een kat gehad die al op leeftijd was en dezelfde verschijselen kreeg. Ik heb haar wel laten opereren en dat was maar goed ook. Bespreek met je dierenarts of haar conditie het toelaat. Als het kan zou ik het zeker doen!

Sterkte!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Je schrijft dat je kat heel fit en vrolijk is. Als de dierenarts ook vindt dat haar conditie goed genoeg is voor de operatie, zou ik het wel doen. Zo voorkom je weer problemen in de toekomst.

Veel sterkte voor jou en je kat!!
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Ik denk dat je weinig keus hebt tussen de 2 opties. Een risico lopen ivm narcose of een knappende baarmoeder. Ik zou zeker voor het eerste kiezen.
Zeker als een kat verder gezond is heb je minder kans op risico's bij een operatie.
Mijn vorige kat Banjer is 2x geopereerd en dat was op 18 en 19 jarige leeftijd. Hier is hij beide keren heel goed vanuit gekomen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

stephanie123 schreef:Ja het is zo moeilijk, ook omdat als ik haar niet laat operen, haar baarmoeder kan knappen en dan sterft ze aan bloedvergiftiging. Ik moet er niet aan denken.

Ik wacht deze kuur sowieso nog af en breng haar nog een langs bij de dierenarts, ik hoop zo dat er nog een andere oplossing komt!
Ik wist bij mijn eerste reactie niet dat er een risico bestond dat haar baarmoeder kan knappen, maar nu ik dat wel weet ben ik toch wel van mening veranderd en sluit ik me bij de anderen aan dat een operatie (ondanks de risico's) toch wel een goed idee is. Ik denk dat de dierenarts wel weet wat je het beste kunt doen in dit specifieke geval en als hij denkt dat het wel te doen is, zou ik het zeker wel doen.

groeten,
Sandra
Gesloten