Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Voor alle vragen over dingen die giftig zijn voor de kat (eetbare dingen, gassen, vloeistoffen en planten). Je vindt hier ook de giftigeplantenlijst.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 feb 2003 22:43
Locatie: Haarlem

Als je kat andere levensmiddelen eet dan kattenvoer

Bericht door Ona »

Mijn kat heeft de afgelopen paar weken binnenshuis al 3 muizen gevangen. Meestal eet hij ze of voor de helft of helemaal op. Ik vroeg me af kunnen muizen geen ziektes overbrengen, ook aangezien m'n kat deze maand weer voor de jaarlijkse enting moet en ik daar een beetje laat mee ben vanwege geldgebrek?? :oops:
Groetjes, Liora

I pur therefore I am (Descattes)
Gast

Bericht door Gast »

ona denk dat dat jaarlijkse spuitje hier weinig mee van doen heb! maar wel doen hey!!! liever laat dan niet zeg ik maar!

maar over de muizen zou zeker even bij de DA navragen aangezien jij (denk ik) niet op een boerderij woont en jou muizen mischien bij je buren een lading gif binnen hebben kunnen krijgen en dat nu in jou beestje kan zitten! (probeer je niet bang te maken maar liever effe zeker weten toch?)

in ons oude huis waren we ook gezegent met de stervelingen van onze buren....... hun strooide gif en de muizen kwamen bij ons om te sterven! wij hadden toen nog persen (vond mijn moeder mooi) en we waren steeds bang datzoon muis in onze katten hun maagje belande
Gast

Kan het geven van kaas of vanillepudding kwaad?

Bericht door Gast »

Het gaat dan om een heel klein beetje. Mellow wordt helemaal gek als ik kaas of vanillepudding eet, hij doet ALLES om in de buurt te komen en een hapje te pakken te krijgen, maar ik weet niet of dit wel goed is? In melk zit lactose en daar kunnen ze niet goed tegen, en in vanillepudding zit melk en kaas lijkt mij dan weer een beetje raar.

Iemand enig idee?
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Nu is het misschien schattig maar als je het ze eenmaal hebt aangewend, is het heel lastig af leren en kun je nooit rustig eten! Bovendien kunnen kittens die nog zo jong zijn behoorlijke diaree krijgen of gaan kotsen. Dus ik zou er wel mee oppassen.

Geef kattemelk, dat is speciaal voor katjes.

Groetjes, Carol
Gast

Mogen katten ook groente of fruit?

Bericht door Gast »

Hoi,

Heb even een vraagje over het eetgedrag van onze kat Baco. Hij is 8 maanden en is momenteel gek op verschillende soorten groente / fruit. Niet dat ik hem dat voer, maar als wij toevallig iets eten, dan kan hij er gewoon niet van af blijven. Hij lust heel graag tomaat (vooral sap en pitjes) en appel (zonder schil...wel kieskeurig hoor). Ik wil eigenlijk even vragen of iemand weet of dit echt niet goed is voor een kat. Heb wel eens gelezen dat als je je kat er toe kunt verleiden dat ie best wel zulke dingen (in kleine hoeveelheden natuurlijk) mag hebben. Als je ziet hoe hij zit te smikkelen bij een klein stukje appel, dan zou je dit wel vaker willen geven.
Groetjes,
Joyce.
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Van groenten en fruit in het algemeen weet ik het niet, maar van tomaat kan je kat in ieder geval flink ziek worden! Het kan soms zelfs dodelijk zijn, voor katten is het namelijk giftig. Niet meer geven dus. (bron: http://www.felinefuture.com/nutrition/tomato.php )
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hartstikke bedankt voor deze tip. Dus vooral geen tomaat meer, hoewel ie het altijd wel lekker vond. Maar dat ga ik hem dus echt niet meer geven. Heb het artikel gelezen, wel eng, dat Baco iets ergs had kunnen overkomen hierdoor. Hij is gelukkig nooit ziek geworden hiervan.
Bedankt,

Groetjes,
Joyce
Gebruikersavatar
PoezieQ
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2003 16:52
Locatie: Eerbeek

Is dagelijks tonijn wel zo goed voor mijn katten?

Bericht door PoezieQ »

Hoi hoi,

Misschien verwen ik Siri en Reeza wel te veel, maar ze krijgen van mij ieder dag ieder een kwart blikje tonijn. Daarnaast krijgen ze Iams te eten.
Nu heb ik eens een beetje rondgeneusd op het forum, maar er is niemand die dit ook iedere dag doet. Verwen ik mijn poezels inderdaad te veel :enaughty: , of is het gewoon niet gezond voor ze om het zo vaak te geven? Ze zijn zeven maanden oud, en ze krijgen het nu ongeveer 2 maanden. Ze zien er erg gezond uit, en met de ontlasting is niets mis.
En ze zijn er o zo gek op!!! Jullie zouden moeten zien hoe ze uit hun dak gaan als ik de schoteltjes pak waarop de dametjes hun tonijn geserveerd te krijgen :eyecrazy:
Ben benieuwd.

Groetjes Susanne en kopjes van Reeza en Siri :catcoffee:
Gebruikersavatar
Ona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 feb 2003 22:43
Locatie: Haarlem

Bericht door Ona »

Ik heb er eigenlijk niet heel veel verstand van, ik geef mijn kat eigenlijk nooit versvoer. Wel heb ik me laten vertellen dat "menseneten" veel te zout is voor dieren meestal. Misschien staat er op de verpakking hoeveel zout erin zit? Want dan is het niet zo goed lijkt me, dan kunnen ze nierproblemen krijgen. Verder hebben kittens van 7 maanden bepaalde voedingsstoffen heel hard nodig om te groeien en weerstand op te bouwen daardoor is kittenvoeding zo uitgebalanceerd en hoef je ze eigenlijk niks extra's te geven, je kan het het beste aan de da vragen maar ik denk dat je het op zich best kan blijven geven, misschien alleen niet elke dag?
Groetjes, Liora

I pur therefore I am (Descattes)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

ik denk zelf eigelijk dat het geen kwaad kan hoor als je ze maar goeie voeding ernaast geeft,en een kwart is toch niet zoveel dus teveel verwennen vind ik het zeker niet.onze katten krijgen naast hun brokken dagelijks een half zakje kitekat en snoepjes,tis maar net wat ze lekker vinden.en af en toe als er hier een blikje zalm of tonijn opengaat eten ze ook mee :smile:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Petra5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jan 2003 12:42
Locatie: Beets (Nh)

Bericht door Petra5 »

Bij mij krijgen ze het af en toe ook wel eens en ze vinden het allemaal zo lekker, ik heb wel altijd tonijn in water en niet in olie of zoiets.

groetjes Petra
De kat eet graag vis, maar ze heeft er geen natte pootjes voor over. (13e- eeuws spreekwoord)
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Het lijkt me dat er in een blikje tonijn (wat geen hoogwaardig kattenvoer is) niet alle stoffen zitten die een kat dagelijks nodig heeft. Persoonlijk zou ik het dan alleen 1x in het weekend geven, als extraatje, en doorgaans gewoon goed kattenvoer geven.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
PoezieQ
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jun 2003 16:52
Locatie: Eerbeek

Bericht door PoezieQ »

Ze krijgen verder ook wel goed voer. Ze krijgen Iams voor kittens. Daar eten ze net iets minder van dan wat ze volgens Iams nodig hebben. Wat dat betreft krijgen ze dus denk ik hun voedingsstoffen wel binnen.
Vond het wel een goed idee om inderdaad de DA even te bellen. Zij vertelde me dat tonijn uit blik waarschijnlijk te zout is. Ze raadde me aan om in plaats daarvan dagelijks een stukje gekookte diepvries-koolvisfilet te geven, en af en toe een stukje makreel van de visboer.
Toen ik voor het eerst met de meiden bij de DA kwam, raadde de DA me zelfs aan om te proberen om de poezen zo gevarieerd mogelijk te laten eten. Ze raadde gekookte groenten, fruit, hart, enz. aan. Maar ik moet zeggen dat ze behalve hun brokjes en vis verder niet zoveel lusten. Ik heb ook al allerlei soorten snoepjes gehaald, maar die vinden ze alleen maar leuk om mee te spelen :catani:
Ze blijven kieskeurig he :grin:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja koolvisfilet lijkt me inderdaad beter. Verder lijkt het me niet zo'n ramp hoor. Heel veel mensen hier geven blikvoer als extra'tje, jij geeft in plaats daarvan vis. Zolang ze inderdaad maar voornamelijk goed voer krijgen is dat geen probleem. Stukjes hart zijn ze hier trouwens gek op!
groetjes Sharon
The Lizard Queen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 30 jan 2003 04:30

Bericht door The Lizard Queen »

Roland schreef:Het lijkt me dat er in een blikje tonijn (wat geen hoogwaardig kattenvoer is) niet alle stoffen zitten die een kat dagelijks nodig heeft. Persoonlijk zou ik het dan alleen 1x in het weekend geven, als extraatje, en doorgaans gewoon goed kattenvoer geven.
Sterker nog, in vis schijnt helemaal niks te zitten wat goed is voor katten (in de natuur eten wilde katten dit namelijk niet), dus het kan eerder slecht voor ze zijn dan goed. Vis kun je dus beter alleen als 'verwensnoepje' geven.
Plaats reactie