# Kat op studio

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
iverson
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2007 02:02

# Kat op studio

Bericht door iverson »

ik ben student en heb samen met vriendin een duplex studio en leuven gehuurd. Zij is een echt kattevriend en heeft altijd al katten (en andere beestjes) thuis gehad. Nu zouden wij graag samen een katje houden (binnenkatje) maar we weten niet of dit wel zou gaan. Het beestje moet gelukkig zijn. Hoe we het misschien zouden doen: zondagavond rond 7u komen we steeds toe en vertrekken terug vrijdagavond rond 7u. We zouden dan het katje in die tussenperiode alleen willen laten maar we weten niet of dit al dan niet kan. Dat het niet voldoende eten zou hebben hebben we geen schrik voor want we hebben al etensbakjes gezien in de dierenwinkel waar je in een koker een hele voorraad kan kappen en zo ook met drinken... Maar de reactie van het katje om alleen te zijn 1volledige dag (wel 2 dagen in uren maar enkel zaterdag zijn we er niet) kunnen we moeilijk inschatten. Went zo'n beestje daaraan of niet?
En dan hebben we nog de vrije dagen. Dit is normaal geen probleem want wij blijven bijna altijd in Leuven voor te leren. Enkel de grote vakantie zou een klein probleem kunnen zijn maar ook dit is geen zekerheid want ik zit in mijn laatste jaar en zou zo snel mogelijk werk in de buurt van Leuven willen zoeken waardoor ik dan ook weer daar verblijf...

Wat ik jullie vooral vraag is jullie mening. Dat dit al dan niet haalbaar is enzow. Wat ik wel zeker weet is dat het beestje enorm zou verwend worden en dit vooral door mijn vriendin.

Help ons in het maken van de juist beslissing aub
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik zou een kat nooit 48 uur alleen laten. Dat is eigenlijk veel te lang. Zeker niet elk weekend. Als het nu eenmalig zou zijn, dan zou dat nog te doen zijn.
Misschien dat jullie dan beter nog een jaartje kunnen wachten.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Helemaal mee eens, dat is veel te lang, want ook een kat kan zich gaan vervelen. Een jonge kat gaat dan vaak de boel slopen en een oudere kat wordt vaak apatisch.

Je zou natuurlijk twee katten kunnen nemen om elkaar gezelschap te geven, maar dat is misschien wat veel voor een studio. Dus ik sluit me aan bij Muis dat je beter even kunt wachten tot de situatie geschikter is voor een kat en dan kun je je helemaal gaan uitleven.....;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Oei....een kat op een studio....terwijl je ook nog de weekends weg bent? Mag ik even heel vrij en eerlijk zijn? Doe maar niet, wacht nog maar even een jaartje.

Even puur naar de feiten kijkend concludeer ik het volgende.
Volgens de Nederlandse dierenbescherming heeft één enkele kat minimaal 20 vierkante meter territorium nodig. Dat klinkt als vrij veel, maar als je naar een kamer van 20 vierkante meter kijkt, zie je hoe relatief weinig dat eigenlijk is. Beter kun je één enkele kat een vierkante meter of 30, 35 geven, met liefst ook nog plekken de hoogte in. Ik weet niet hoe groot je studio is?

Gevoelsmatig kijkend zeg ik; let op wat ik eerder zei. 20 vierkante meter is voor het oog echt heel erg klein. Zeker gezien het feit dat een kat zijn eet-, speel-, en behoefteplaatsen op verschillende plekken wil hebben. Liever dus wat groter.

Over de kat alleen laten; dat kan (zeker in het begin) echt geen 48 uur. Beter is ze echt elke dag even aandacht te geven en ze maximaal een dag alleen te laten. Anders gaan ze zich vervelen, gaan ze slopen, worden ze onzindelijk en wat dies meer zei. Oplossing daarvoor is een tweede kat erbij nemen. Punt is dat je ruimte dan wel heel erg klein wordt (zeker als jij en je vriendin daar ook nog tussendoor lopen).

En wat als de katten elkaar niet mogen? Dat kan namelijk ook nog. Dan heb je dus 30 tot 35 vierkante meter per kat nodig, plus nog een paar vierkante meter neutraal terrein.

Erg krap. Ik raad het je sterk af.

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
iverson
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2007 02:02

Bericht door iverson »

oké. We zullen dan maar een jaartje (of meer) wachten want we wilden enkel een katje als het beestje niets te kort zou komen... Bedankt voor jullie reactie...
Nog allemaal veel plezier met jullie katties!
Gesloten