Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Dat klopt San. We weten ook niet hoe de brokken tot stand komen ;-)
Het blijft lastig alles goed te willen hebben. Ik ben inderdaad vegetarier, maar katten zijn de ultieme carnivoren, dus dat staat los van elkaar.

Ik heb de adressen gekregen en en ik zal kjken wat het is. Mijn tandeloze mannen kunnen denk ik de botten al niet meer vermalen.
Ik zal in ieder geval eerst de Carnibest wat meer bij de brokken gebruiken en die slagers afgaan en supermarkten om te kijken hoe mijn katten reageren.

Bedankt! :grin:
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Kun je dan gewoon bij de slager vragen naar afvalvlees? Of zo nee; hoe werkt dat?
(Ik heb ook een adresje gevonden in Drenthe, 20min. rijden, dus daar kan ik carnibest proberen, maar wilde eerst de slager proberen.)
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Nog een belangrijke vraag... hoe zit het met kittens? Mogen die ook al aan het versvoer?
Het scheelt dat ik toch niet volledig wil gaan barfen, dus met de juiste voedingsstoffen die ze moeten binnenkrijgen, zit ik dan niet, maar toch, ben wel benieuwd.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Mijn kittens zijn 4 mnd en barfen gewoon. Je moet dan wel in de gaten houden dat ze van alles genoeg binnen krijgen (spiervlees, bot en organen).
Omdat je niet volledig barft zal dat wel meevallen. Carnibest eten ze hier ook gewoon en daar zitten ook gemalen botten in.
Ik geef kippennekken en Xeon die eet hem zo al op, voor Kira moet ik hem even plat slaan omdat ze anders het bot niet weg krijgt.
Verder zijn kippenvleugels ook makkelijke botjes.
Hart = orgaanvlees en ook belangrijk. Hier zit taurine in wat ze nodig hebben. Er is alleen een maar aan .... geef dit niet teveel !!
Verder alles natuurlijk rauw omdat anders de botjes versplinteren.

Afvalvlees kan je bij de slager vragen. Ik heb helaas nog geen slager gevonden die het had omdat ze alles zelf gebruiken.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Boomer schreef:...voor Kira moet ik hem even plat slaan omdat ze anders het bot niet weg krijgt.
Brrr, ik ga denk ik geen kippennekjes geven, want plat slaan durf ik niet. :icon_shifty:

Mijn kittens zijn rond de drie maanden (even gemiddeld genomen).
Maar inderdaad, carnibest zou ik als extra geven, dus die voedingsstoffen komen dan wel goed.

Bedankt voor de informatie!
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Dat plat slaan valt wel mee hoor , gewoon op het bot slaan met een hakmes zodat het wat stuk raakt :) Persoonlijk vind ik hart snijden erger , maar dat is persoonlijk.
Eigenlijk mogen ze alles hebben wat een volwassen kat ook eet alleen dan kleiner gesneden. Kunnen ze dat al goed weg krijgen dan kan je grotere stukjes aanbieden.
Wat ook wel gedaan wordt (maar geen ervaring ermee) is eierschaal laten drogen en dat vermalen en door het eten doen als calcium bron.
Ik ben ook begonnen met 3 mnd, hoe vroeger je begint hoe makkelijker ze het accepteren.
Verder geef ik ook diepvries spul (bv smuldier) uit de super.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Hart is een spier en valt daarom onder spiervlees ;-)
Over hoeveel ze mogen zijn de meningen over verdeeld, de één zeg niet teveel maar toch 2 keer per week 15 gram maar de ander zegt weer dat invriezen het taurinegehalte aantast dus mogen ze best meer.
Ik ben er niet zo secuur in, als ik het orgaan wel is vergeet krijgen ze extra.
Vandaag worden dat de kippenmaagjes dus maar :lol:
En het lamshart van rodi krijgen ze 1 keer in de week 100 gram van, buiten de kippenhartjes.

Afvalvlees kom je tegenwoordig niet zo makkelijk meer aan omdat de slager inderdaad vrijwel alles wel gebruikt, de restanten gaan de molen in en word verkocht als gehakt.
De poelier heb ik ook al is geprobeerd voor orgaan van wild maar die kwamen met de smoes dat je het dan groot in moet kopen.
Ik bestel bij de slager wel de maagjes en hartjes omdat dat net iets goedkoper is.

Wie het toch gemengd wil geven moet er wel voor zorgen dat er voldoende tijd tussen de brok en het vers zit.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Hmm ik lees overal dat hart onder orgaan vlees valt :-| Maar je zou best gelijk kunnen hebben want hart is eigenlijk een holle spier.
Ik geef ook niets afgepast en haal per dag gewoon iets uit de vriezer.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ja daar is nog steeds verwarring over omdat het hart inderdaad een spier is, maar sommigen vinden nog steeds dat het onder organen valt.
Nouja het is gezond en dat is het belangrijkst.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Is best wel ingewikkeld! Ik vind het klasse van jullie dat jullie dit allemaal zo weten. IK heb wel een groep katten waar ik de zorg voor heb, maar dit weet ik echt allemaal niet :icon_shifty:
De carnibest heb ik lichtelijk in de ontdooi om het met geweekte brokken te mengen voor Henk. Ik vind dit wel beter dan het blikvoer. De meeste blikvoeren vind ik veel te zout.

Henkie gaat prima trouwens, mijn superbeer 8-)
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
IbexGirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 30 jul 2007 12:33
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door IbexGirl »

Misschien een hele domme vraag, maar wat is "barfen"? :icon_shifty:
zesjes
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2007 20:44

Bericht door zesjes »

Ik heb even een vraagje.
Ik gaf mijn katten altijd vers hart.
Nu is bij mijn oudste kat nierfalen geconstateerd.
En nu mag ze van de da geen hart meer eten omdat er teveel fosfaten in spiervlees zitten. En die leveren ook problemen op voor haar nieren. Volgens hem is hart/spiervlees sowieso niet goed voor oudere katten daardoor.
Het nierdieet vind ze niet lekker, dus nu eet ze nauwelijks.
Weten jullie of versvoeding als Carnibest wel geschikt is voor haar?
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ik heb hart meegekregen van de slager (echt een heel compleet hart) en heb dat dapper zitten snijden, maar Thoran haalde zijn neus ervoor op en Mitho at het gelukkig spinnend op. Heb een aantal zakjes met 100 gram gevuld en ingevroren.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

zesjes schreef:Ik heb even een vraagje.
Ik gaf mijn katten altijd vers hart.
Nu is bij mijn oudste kat nierfalen geconstateerd.
En nu mag ze van de da geen hart meer eten omdat er teveel fosfaten in spiervlees zitten. En die leveren ook problemen op voor haar nieren. Volgens hem is hart/spiervlees sowieso niet goed voor oudere katten daardoor.
Het nierdieet vind ze niet lekker, dus nu eet ze nauwelijks.
Weten jullie of versvoeding als Carnibest wel geschikt is voor haar?
Allereerst natuurlijk welkom op dit forum. Ik hoop dat je veel nuttige informatie kunt vinden over nierfalen, want deze diagnose zal best schrikken zijn geweest!

Van Carnibest weet ik te weinig, dus daar kan ik je helaas niet mee helpen, maar wat ik wel weet is dat het heel belangrijk is dat nierkatten blijven eten.

Ik weet niet of je al nierblikvoer of zakjes natvoer hebt geprobeerd, maar dat vinden ze vaak veel lekkerder dan brokjes. Er zijn diverse verschillende merken zoals de zakjes Renal van Royal Canin, de blikjes k/d van Hills (beiden bij de dierenwinkel en dierenspeciaalzaak) en de nierblikjes van Clinic. Dit laatste merk is niet in iedere dierenwinkel te koop, maar heel veel katten vinden het heerlijk. Ieder merk smaakt weer anders en daarom is er waarschijnlijk wel een merk dat jouw kat lekker zal vinden.

Als je kat erge nierfalen heeft dan maakt het bijna niet meer uit wat erin gaat als ze maar blijven eten en dan kun je ook gewoon blikvoer geven, maar dat is echt het laatste redmiddel als ze niets anders willen eten. In ieder geval heel veel sterkte toegewenst!

groeten,
Sandra
zesjes
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 aug 2007 20:44

Bericht door zesjes »

Bedankt voor je welkom :smile:

Ja, de diagnose was nogal schrikken inderdaad. En nog natuurlijk, ik maak me zorgen om haar.
Ze heeft ook fortekor als medicijn.
Ik moet zeggen dat ze er al wel beter uitziet, en gelukkig was ze ook niet uitgedroogd. Dat scheelt al een hoop.
Maar omdat ze altijd al een slechte eter geweest is, is ze nogal erg verwend.
En van het nierdieet vind ze dus helemaal niets lekker. Ik heb zakjes van RC, van Hills, ik heb nog een ander blikje van de da gegeven, clinic, ze vind het allemaal niks.
Het enige dat ze wil is kattenmelk, daar mag ze dan een heel klein beetje van. Daar doe ik dan water bij en dan lijkt het nog wat.
En als ik wat water bij de brokjes doe dat drinkt ze dat. Maar verder wil ze niks. Dus mijn zorgen om haar zijn nog niet voorbij helaas.
En de andere kat krijgt nog wel hart, dan staat ze naar zijn bakje te kijken, dat is sneu.
Vandaar mijn vraag over Carnibest.
Plaats reactie