Kitten voor 6 weken weg

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Elles
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 aug 2007 20:51
Locatie: Emmen
Contacteer:

Kitten voor 6 weken weg

Bericht door Elles »

Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik dit moet plaatsen, maar moet het toch even kwijt en wil graag even jullie mening hierover.

Ik heb gister een kitten opgehaald van (wat ik dacht) 6 weken oud. Ik zou in eerst instantie alleen maar even gaan kijken en dan over 2 weken ofzo het katje ophalen, maar het katje zag er zo slecht uit en de moederkat was al weggehaald. Ik kon het dus niet over mijn hart verkrijgen om haar daar achter te laten. Vandaag nog even een mail gestuurd met de vraag wanneer ze geboren is i.v.m. inentingen enzo, en kreeg dus te horen dat ze op 6 juli is geboren, dus ze was nog niet eens 6 weken oud!

Ik vind dit dus wel heel erg, en volgens mij mag dit toch ook niet? Ik ben wel blij dat ik haar heb meegenomen want de omstandigheden waarin ze zat waren echt niet beter voor haar geweest.

Maar nu vraag ik me dus ook af of dit op de lange termijn geen problemen gaat geven? Er was mij ook verteld dat ze zindelijk is, maar hier thuis doet ze helaas nog alles naast de bak. Kan dit ook komen omdat ze al zo jong bij haar moeder is weggehaald?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Helaas gebeuren dit soort dingen bij particulieren die niet het allerbeste met hun katten en kittens voor hebben. Gelukkig heb je haar meegenomen en kan ze bij jou een betere start maken. Ze had natuurlijk ook zonder haar moeder nog veel van haar broertjes en zusjes kunnen leren (als die er nog waren?), maar als de omstandigheden slecht waren en ze er slecht uit zag heb je denk ik een goede beslissing genomen.

Op zich hoef ze hier verder geen problemen (lichamelijk of psychisch) aan over te houden, want ik ken ook flessekittens die helemaal geen familie hadden en die zijn prima volwassen katten geworden. Ze hebben hooguit wat meer aandacht nodig en zijn soms wat afhankelijker.

Wat betreft het zindelijk zijn: katten zijn van nature zindelijke dieren, dus als je haar tijdelijk consequent na het eten en/of drinken even op haar bak zet dan leert ze het zo. Je kunt haar bijvoorbeeld tijdelijk even in een aparte kamer zetten met alles in de buurt totdat het kwartje valt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en verder wens ik je heel veel plezier met dit kleintje!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Jeetje, wat sneu voor dat katje!!

Laat ik eens een positieve ervaring met je delen. Mijn tweede katje heb ik ook met 5 1/2 week opgehaald. Ik had haar graag een stuk langer daar gehouden, maar die mensen wilden helaas van de kittens af. Ondertussen is mijn meisje (nu 4 jaar) een schat van een kat, met zo af en toe haar gekke buien. Ze houdt van een knuffel op zn tijd en speelt graag met speelgoed of haar huisgenootjes. Het enige minpuntje is dat ze nog af en toe haar nagels gebruikt bij het spelen of ineens uithaalt als ze op een hoge plek ligt (krabpaal bijvoorbeeld) en je haar wilt aaien.
Ik zou Amy voor geen goud willen missen, het is een aparte dame, en zo ontzettend lief en schattig.

Steek veel tijd in je kleintje, zindelijk krijg je haar echt wel. Wat Sandra al schreef, katten zijn van nature al zindelijk. Ze houden er ook van om een ergens een kuiltje te graven om daar in te plassen en ze willen hun drolletjes graag begraven.

Ik vind het heel lief van je dat je dit verwaarloosde katje een nieuwe kans hebt gegeven. Met zo'n hart voor dieren komt het vast wel goed met dit kleintje.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Waar is de moederkat naartoe gegaan?

Lekker voeren en eventueel wat kittenmelk bijgeven, dan komt het wel goed!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Elles
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 aug 2007 20:51
Locatie: Emmen
Contacteer:

Bericht door Elles »

Kattenbella schreef:Waar is de moederkat naartoe gegaan?

Lekker voeren en eventueel wat kittenmelk bijgeven, dan komt het wel goed!
De moederkat is weer terug naar huis gegaan. Ik snapte het verhaal niet helemaal, maar als ik het goed begreep waren vader en moeder kat bij elkaar gezet om kittens te maken/krijgen, en is de moeder kat dus weer naar haar eigen baasje gegaan toen de kittens niet meer bij haar dronken.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

:shock: ow hemel, dat het bestaat, mensen die zo onverantwoord met katten en kittens omgaat.

Ik weet dat er hier heel veel mensen zijn die zich daar ontzettend kwaad over kunnen maken. Maar goed, jij kan er ook niks aan doen dat die mensen zo deden.

maar heel veel plezier met je kitten!! Ontzettend fijn voor haar dat ze nu veilig bij jou zit!!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

ik heb ook ooit een poesje van nét 6 weekjes in huis gehaald en dat is een hééééérlijke knuffelkat geworden. Wel erg aanhankelijk (soms een beetje vermoeiend :icon_shifty: ) maar voor de rest perfect gezond hoor.

Wat de zindelijkheidstraining betreft zou ik inderdaad je katje een aantal keer op de bak zetten, na het eten/drinken dan heeft ze het heus wel snel genoeg door. Ik weet ook niet welke katten bak je hebt, maar een gesloten kattenbak kan voor een kitten misschien wel bedreigend zijn. haal anders de kap eraf zodat je een tijdje een open bak hebt. als et kitten dan goed gewend is aan de bak, kan je de kap d'r weer opzetten.

succes hoor! en veel plezier :grin:
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Elles
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 aug 2007 20:51
Locatie: Emmen
Contacteer:

Bericht door Elles »

Bedankt voor alle reacties! Het is nu al een heel lief knuffelig katje, dus dat moet haast wel goed komen. We hebben zelf ook nog een wat oudere kat, wat al prima samen gaat, dus misschien dat ze nog wat van elkaar kunnen leren!

Qua zindelijkheid, ik zet haar wel na iedere keer eten op de bak, maar tot nu toe heeft ze 1x op de bak gepoept en verder alles ergens anders gedaan. Wel steeds op hetzelfde plekje, dus misschien is het dan handig om daar de bak neer te zetten?
Elles, baasje van 2 half Noorse boskatten: Merah & Cinta, en dochter Fee :)
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Ja boos is nog zacht uitgedrukt!

Kittens leren nu eenmaal beter van hun moeder en andere kittens hun latere sociale vaardigheden.

Nu ze alleen bij jou is gaat dit allemaal een stuk trager verlopen. Een medekitten kan nu eenmaal beter bij voorbeeld aangeven wat een aanvaardbaar lichamelijke kracht is, waar die grens ligt.

Desalniettemin kan dit en zal dit ook wel lukken. Ook van mij veel plezier en succes gewenst.
Eerst eten dan de moraal
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ja Elles, daar zou je de bak kunnen neerzetten, maar... niet in één keer, want dan is ze het helemaal kwijt.
Elke dag een paar meter is genoeg, zodat ze blijft weten waar de kattenbak is.

Succes ermee!
Gesloten