Versvoedingen en 'barfen'

Er zijn verschillende manieren om je kat versvoer te geven en meerdere merken die hiervoor geschikt voedsel leveren. Bij BARF stelt men zelf het menu voor de kat samen, dat bestaat uit allerhande stukken vers vlees en toevoegingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Sandra, de mijne ook hoor. Bovendien heb ik dit echt niet in mijn buurt
Ik ken wel mensen die eventueel Carnibest voor mij willen bestellen. Dat is een mooie tussenweg. het zal dan niet voor iedereen zijn, maar iets ertussen in.

Ik zou meer willen weten over biologische kippenboeren voor de nekken. Is vaak toch een restprodukt.
Kennen jullie adressen in Groningen en omgeving?
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Opzich denk ik dat dat nog wel meevalt. Ieder slachthuis (nederlands of islamitisch) moet zich aan bepaalde en een strenge wetgeving houden. Ook zij worden gecontroleerd.
Daarom is het wel goed om stil te staan waar het vandaan komt!
Wel is mijn gevoel dat juist de islam slachterijen beter ( hoe je het kan zeggen) met dieren omgaan dan de massa productie bij de nederlandse slachterijen. Dit omdat ze kleiner zijn.

Kattenbella ik heb je een pb gestuurd met adressen. Misschien heb je er wat aan.
Voor kippennekken kan je vaak ook bij een poelier terecht bv op de markt.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Islamitische slagerijen slachten toch vaak zonder verdoving?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

ja want het beest moet bij bewustzijn zijn wanneer het geslacht wordt.
Ik heb een aantal rapportages gekeken over Halal vlees, maar mooi niet dat ik dat haal.

Ik probeer hier heel voorzichtig te gaan Barfen met Sarah en Aelyn.
Prince hebben we geprobeerd, ik vond het er zelf al goor uitzien en blijkbaar waren ze het met mee eens want ze hebben het niet eens geprobeerd.

Sarah houdt wel van tonijn uit blik en verszakjes met tonijn. Rauwe tonijn vertikt ze dan weer om te eten.
Aelyn vind rauwe tonijn heerlijk.

kippenekken, muizen, kuikens enzo zie ik echt niet zitten in dit huis. Ze hebben geen aparte ruimte om te eten en ik heb echt geen zin in het gesleep hier door het halve huis :???:
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Eerlijk gezegd heb ik me er nooit in verdiept :oops:
Zowiezo blijft slachten iets gruwelijks omdat het dier gedood wordt voor ons vlees. Bij de ned slachterijen gaat de pin soms ook wel eens verkeerd :(
Ik ben misschien te nuchter daarin. Uiteindelijk eet ik ook vlees dus waarom mijn dieren niet.

Mijn katten slepen alleen met prooidieren en de kippennek. Al het andere (lever, hartjes, snijsel (afval vlees van de slager) , kip (alle soorten/delen), poulet ,vis enz blijft netjes in hun bakje.
Wat ik ook geef is bv smuldier uit de diepvries en carnibest.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ik ben vegetariër ;) Bella, Sandra en Miranda dacht ik ook ;)

Hier slepen ze al met de vis, ook al is het niet in al te grote stukken. Onder de stoel eet blijkbaar lekkerer dan bij het bakje ;)

Ik zag de smuldier bij de supermarkt, maar daar stond op dat het voor de hond is. Geef je die smuldier aan de katten of is er wel een kattenvariant?
Carnibest kan ik hier niet zo makkelijk krijgen. Je zal zien dat ik dat haal en ze dat ook niet lusten, zit ik weer met een kilo van dat spul ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Smuldier is voor beide. Er staat een hond en een kat op.
Hier vinden ze de kip en vlees het lekkerste. Pens houden ze hier niet van.


Vegetarier zijn is goed !! En misschien waag ik me wel in het diepe door pro barfer te zijn Rollende ogen
Maar uit ervaring met mijn fretten (ben 1 fret bijna kwijt geraakt door brok) ben ik anders gaan kijken naar dierenvoeding.
Xeon kwam niet aan op brok en kreeg een groei achterstand, blik krijgt hij diaree van en een enorme stink poep. Sinds ik met ze barf groeit hij lekker en de poep is goed en minder.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

pro barf is helemaal niet erg hoor ;)
ik heb me laatst op een barf-forum aangemeld om daar iets meer te weten te komen. Volgens mij spelen wel meer met het idee ;)

Ze krijgen hier een premiumbrok, waar ze het opzich goed op doen.
Ik ga ze dus ook echt niet dwingen om te barfen, zeker Sarah niet.
Vandaar dat ik echt probeer te testen wat ze wel en wat ze niet wil.

Zal van het weekend de smuldier eens proberen :)
Zag inderdaad wel dat die kat er op stond, maar alle tekst ging over hond, dus dat vond ik wat verwarrend.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

ik gaf gisteren een heerlijk vers maaktje aan onze katten maar ze keken er niet eens naar om :shock:

ik ben ook wel geïnteresseerd in dat barfen hoor, alleen heb ik immense schrik voor wormen en parasieten enzo met rauw vlees.

Maar als ik eens voorzichtig probeer met een stukje verse vis, dan hoeven ze het niet, dus een lap rauw vlees lijkt me helemaal niks voor m'n poezels.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Het risico op wormen/ parasieten is net zo groot als wanneer ze brokken en blik krijgen, dus daar zou ik het zeker niet voor laten.
De meeste parasieten overleven het maagzuur van een kat niet eens omdat het veel scherper is als dat van een mens.

En de meeste katten die je zomaar even iets rauws voorzet halen hun neus er voor op hoor ;-) Ze zijn het niet gewend dus als je over wil op rauw zal je veel tijd en geduld moeten hebben als de kat een beetje wars is ervan.
Want het moet gemengd met het eigen voer en dan langzaam naar het tempo van de kat afgemengd worden.
Met Missy ben ik zeker 5 maanden bezig geweest om haar op het dieet te zetten wat ze nu krijgen. Van blik/brok naar carnibest, van carnibest naar vers.

Velen willen het gemengd blijven geven, brok en rauw, maar van wat ik vaak heb gelezen is dat juist slechter omdat het lichaam dan van slag raakt.
Zie het maar als veel wisselen van brok waar veel katten ook niet tegen kunnen, word ook afgeraden, dit is hetzelfde principe.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Ik ben hier niet bang voor. Over het algemeen kan het vlees ook voor menselijke consumptie gebruikt worden. Hier staat dus ook een controle op.
Als je prooidieren geeft dan kan je wel risico's lopen. Immers kan je niet zien of een prooidier besmet is. Daarom is het ook goed om het bij een goede leverancier te kopen.
Bij een gezond dier zijn een paar wormen niet erg. Dit is ook goed voor het immuun systheem. Het wordt anders als de wormen de overhand gaan nemen of als een dier zwak is door ziekte. Maar goed daarom ontworm je je kat een aantal keren per jaar :)
Een kat loopt de meeste kans op een lintworm infectie. Deze wordt veroorzaakt door vlooien , eitjes enz. en niet door rauw vlees.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

sandy schreef:
En de meeste katten die je zomaar even iets rauws voorzet halen hun neus er voor op hoor ;-) Ze zijn het niet gewend dus als je over wil op rauw zal je veel tijd en geduld moeten hebben als de kat een beetje wars is ervan.
ow, ok, ik dacht indd. dat ze meteen in de wolken zouden zijn van een vers visje ofzo. maar het moet dus opgebouwd worden.

Geef je dan gewoon elke dag vers gemengd met (droge)brokken?
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik ontworm alleen als ik een besmetting heb vastgesteld of een sterk vermoeden heb, preventief ontwormen is zinloos.

Het is alweer bijna een jaartje geleden sinds ik begonnen ben maar ik geloof dat ik de brokken heb weggehaald en alleen savonds laat neer heb gezet. En dan maar een klein beetje.
Het vers mengde ik met blikvoer en dat kregen ze smorgens en vroeg in de avond.
Toen de brokken eenmaal op waren heb ik ze niet meer gehaald en gezorgd dat ze genoeg uit het eten haalden wat ze nodig hadden.
Daarna ben ik het gaan afmengen, voor de 1 kon dat wat sneller als de ander maar ik heb het wel zoveel mogelijk gelijkmatig gedaan.
Alleen voor Missy ging dat niet maar zij is altijd een hele lastige eter geweest :roll:
Ik maal nog steeds de kip en konijn met bot omdat het slechte botteneters zijn. De kalkoen krijgen ze in stukjes en voor mijn gemak krijgen ze rodi erbij.
En natuurlijk het orgaanvlees niet vergeten ;-)
Ze krijgen nu 2 keer per dag eten en 120 gram per dag.
Reken er op dat ze heel lang zullen blijven zeuren om eten als ze gewend zijn de hele dag door te snacken.
Al zou je kat trouwens wel ala minuut gek zou zijn op vers is het nog beter om af te mengen zodat het lichaam zich kan aanpassen aan het veranderende dieet ;-)
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Gaat bot wat je vermaald niet heel erg splinteren dan?

Haal je trouwens "gewoon" vlees of biologisch vlees?
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Nee bot word helemaal fijn vermaald, ik heb zo'n handmolen die werkt perfect en het is goed voor je biceps :lol:

Helaas is biologisch vlees niet te betalen :???: Voor onszelf kan dat niet eens altijd :roll:
Plaats reactie