Katten in binnenstad op dakterras, Lijntje nodig?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
ThaClown
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 aug 2007 12:01
Locatie: Amersfoort

Katten in binnenstad op dakterras, Lijntje nodig?

Bericht door ThaClown »

Hallo allemaal,

Binnenkort zal ik 2 kleine kittens krijgen in mijn appartement in het centrum van Amersfoort.
Ik heb een ruim appartement (110 m2) en een 2e slaapkamer wat hun 'eigen' kamer zal worden als ik er niet ben.

Deze kamer loopt via een trap naar een dakterras (3 hoog) met een stalen hekwerk rondom.
Mijn vraag is nu of het verstandig is om deze (als ze ouder zijn) vrij toegankelijk te laten dmv een kattenluik als ik er niet ben.
Het lijkt mij fijn voor ze als ze zelfstandig naar buiten kunnen, maar via dakgoten en andere daken zouden ze wel weg kunnen lopen.

Een echte afscherming wil ik liever niet, is wel erg zonde van mijn mooie dakterras.
Is het moeilijk katten op te voeden om binnen het terras te blijven of is een lijntje de enige optie?

alvast bedankt voor de hulp.
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Dat ze uit zichzelf weglopen hoef je niet zo bang voor te zijn. Waar je je meer zorgen om zou moeten maken is dat ze per ongeluk naar beneden kunnen kukelen en vervolgens eenmaal op straat niet meer weten hoe ze thuis moeten komen.
Gebruikersavatar
ThaClown
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 aug 2007 12:01
Locatie: Amersfoort

Bericht door ThaClown »

Tja dat is dan lastig ik heb geen 'eigen' voordeur en kan dus geen luik aan de straat plaatsen.

En er lopen dakgoten langs het hele terras die naar heel veel buren toe gaan dus daar zou een kat gemakkelijk van af kunnen vallen.

Acht kijk het wel aan eerst moeten ze maar eens opgroeien en dan kijken wat ze doen aan een lijntje, misschien willen ze wel alleen maar in de zon liggen slapen net als ik :lol:
"If 50 million people believe a foolish thing, it is still a foolish thing"
..........Anatole France
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Ik zou ze niet op het dakterras laten als je er zelf niet bent.
Hier mogen de katten op het balkon als ik thuis ben en anders niet en dat gaat eigenlijk prima.

Waarom meer risico nemen dan nodig is
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Ik zou ze gewoon lekker binnen houden. Als ze niet anders gewend zijn, maakt dat echt niet uit!
En anders misschien in de zomer aan een tuigje. Ik denk dat het risico toch een beetje groot is dat ze naar beneden kukelen en zich of bezeren, of niet meer terug kunnen komen.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

hai,

wij hebben ook in een drukke stad gewoond (Brussel) mét dakterras en Pitou mocht bij ons vrij naar buiten. Omdat ik zeker wist dat ze niet weg kon (verder dan drie daken links en rechts kon ze niet) Het is eigenlijk altijd goed gegaan tot één keer ze op één of andere manier toch naar beneden is geraakt en zo weg. Gelukkig droeg ze een bandje en hebben lieve mensen haar teruggebracht. *oef*

De eerste weken dat ze bij ons was heb ik haar binnengehouden, en dan indd. een aantal keer enkel buiten als wij buiten waren en dan mocht ze overdag rij binnen en buiten, maar tegen valavond moest ze altijd binnen! Het is uit die tijd mijn ervaring dat de meeste katten overdag wel zo'n beetje in de buurt van hun huis blijven, maar 's nachts gaan beginnen zwerven. Dus persoonlijk zou ik er geen graten in zien om ze overdag naar buiten te laten. (mits de nodige gewenningsperiode enzo natuurlijk) Tenslotte is een dakterras volgens mij véél veiliger als gelijk welke rustige wijk op straathoogte (wij wonen nu in een véél kleinere stad, maar nu komen m'n poezels niet meer buiten, ik vertrouw het niet meer :icon_shifty: ). Zo rond valavond zou ik ze gewoon altijd binnenroepen en ze ook 's nachts binnen houden. Die ene keer dat pitou wég was, kwam ook doordat m'n man 's nachts het venster had opengezwierd :roll:
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik zou gewoon voor het tuigje gaan, of alleen als je er zelf bij bent.

Ik heb t niet zo op katten op daken, ze kunnen vallen en alle gevolgen van dien..:???:

En als ze niet anders gewend zijn is het geen probleem ze naar buiten te doen als alleen jij er bij bent :wink:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
ThaClown
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 aug 2007 12:01
Locatie: Amersfoort

Bericht door ThaClown »

Ok bedankt voor de antwoorden.
Ik zal ze maar lekker binnenhouden denk ik.
Is wel zo veilig.
"If 50 million people believe a foolish thing, it is still a foolish thing"
..........Anatole France
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

heel wijs ;)
geeft je zelf waarschijnlijk ook wel zo veel rust hoor ;)

ik laat ze hier wel eens op het balkon als ik even naar de brievenbus loop, maar wat een stress als ik ze bij binnenkomst niet direct zie ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
ThaClown
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 aug 2007 12:01
Locatie: Amersfoort

Bericht door ThaClown »

Ik heb de kittens sinds gisteren!Ze zijn echt super, 8 weken oud, super speels en echt heel lief.

Ze eten/drinken al goed en gaan zelfs al op de kattenbak!
Verder scheuren ze het hele huis door en zijn ze constant aan het worstelen echt heel leuk!

Bedank voor de tips allemaal! Nu moet ik nog namen bedenken.
"If 50 million people believe a foolish thing, it is still a foolish thing"
..........Anatole France
Gesloten