Leren buiten te plassen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Het is inderdaad een vrij pittige discussie geworden, waar volgens mij geen eind aan zal komen. Maar zinnig vind ik het wel!

Ik kan me best voorstellen dat je wilt dat je kat buiten zijn behoefte gaat doen, dat scheelt weer met het hele gedoe met de kattenbak!

Maar ja, dat andere mensen daar last van moeten hebben, dat vind ik dan weer minder. Kijk, als de buren er weinig problemen mee hebben, dan is het allemaal niet zo erg, maar ik kan me ook voorstellen dat mensen er wél problemen mee hebben! Zo had ik vroeger konijnen en 2 zijn er gestorven omdat een kat voor hun hok is gaan staan. In blinde paniek zijn ze rondjes gaan rennen door de kooi en uiteindelijk uit de bocht gevlogen. Nee, het is niet leuk om als klein meisje je konijntje 's ochtends te vinden met een gebroken nek. Mijn buurkatten heb ik het overigens nooit kwalijk genomen, nooit aan gedacht.

Ik vind wel dat de baas verantwoordelijk is voor de kat. Zijn er buren met bijvoorbeeld konijntjes of vissen, of mensen waarvan tuinieren een erg grote hobby is, dan zou ik daar rekening mee houden en mijn katten in mijn tuin laten en niet daarbuiten. Leven en laten leven, en fijn rekening houden met elkaar.

Een kat is inderdaad een roofdier, een buitendier. Maar binnen kunnen ze ook prima leven. Xena bijvoorbeeld vindt het heerlijk om buiten te zijn. Ik woon helaas op 6 hoog, dus dat zit er gewoon niet in. Maar ik geloof niet dat ze daarom minder gelukkig is. Op een paar keer na is ze altijd binnen geweest. Ze is een vrolijke poes, speelt graag, knuffelt graag, eet goed, drinkt goed, is kerngezond.

Kijk, een kat die gewend is aan buiten, moet gewoon naar buiten. Die kun je bijna niet meer laten wennen aan het binnen zijn. Een kat die zijn hele leven binnen is geweest, taalt meestal ook niet naar het buiten zijn. Amy is op een paar keer na nooit buiten geweest, en ze is er ook niet zo graag. Ze blijft echt bij mij in de buurt.

Net als Daan begrijp ik beide kanten van het verhaal. Ik zou het echt niet erg vinden als er een keer een kat in mijn tuin zou poepen, maar als deze door alle buurkatten als megakattenbak gebruikt zou worden, dan zou ik toch echt vragen of de baasjes van die katten iets willen ondernemen.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1760
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Zo zo :shock: Zeg dat kan ik allemaal niet onthouden hoor :lol:
Wel de vraag over hoe ik mijn katten in de tuin hou.
Heel simpel, we hebben aan 1 kant een schutting en aan de andere kant gaas omdat onze buurman graag zicht heeft op onze vijver.
Er zijn altijd wel uitgangen te vinden maar ik laat ze nooit langer dan 5 minuten zonder toezicht buiten, dat is nou eenmaal een keus die ik gemaakt heb omdat ik er niet aan moet denken dat mn beesten ergens buiten rondzwerven en omdat ik niet wil dat ze overlast veroorzaken.
Nou is de buurt hier ook heel makkelijk in, zullen nooit klagen over katten in de tuin maar ik wil het gewoon niet.
En ik wil voor mezelf ook niet dat onze tuin als kattebak word gebruikt al is dat moeilijk tegen te houden en daar maak ik me eigenlijk nog het minste druk om.
Wat wel is als onze vissen de een na de ander ondanks alle maatregelen de vijver uitgehaald worden.
Of dat de buurkat ons konijntje terroriseert, die dan zwaar gestressed met grote angstogen in haar ren zit.
Het is van de zotte dat dat niet kan omdat deze mensen dus ook het soort is dat totaal niet naar hun katten omkijkt. Dan word ik link ja, want dit is niet nodig als die mensen het fatsoen kunnen tonen om te zorgen dat dit niet gebeuren kan.
Ik zal nooit bewust een dier kwaad doen, maar als ik een kat zou zien met een van onze koi's of onze nijn dan sta ik niet voor mezelf in.
En ik ben echt niet verzuurd hoor, je woont nou eenmaal in dit land dicht op elkaar en dan zal je best wat van elkaar moeten tolereren wat ik dus ook echt wel doe. Iedereen heeft wel is last van de buren, dat is nou eenmaal zo. Ze zullen ook best wel is last hebben van mij al probeer ik dat tot een minimum te beperken.
Maar er zijn grenzen en dit is waar ik de grens trek.
Als er goede afspraken zijn met buren is dat alleen maar beter, maar wat doe je als je er eentje tegenkomt die dat niet is?
Verder ben ik altijd heel erg sterk in mijn mening, of dat nou bot kinderachtig of wat dan ook genoemd word.
Als je er niet tegen kan lees er dan maar overheen, ik neem geen blad voor de mond, zo ben ik nou eenmaal. En ik hou op zn tijd best van een pittige discussie dus je zal mij ook niet horen klagen als een ander wat sterker van leer trekt.
Lara
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2007 23:00

terug on-topic

Bericht door Lara »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en op de site.
Ik was op zoek naar wat extra informatie en had meer bepaald één specifieke vraag, die ik hier rechtsreeks terugvond: hoe kan ik mijn kat buiten leren plassen. Ik zie dat het laatste bericht meer dan een maand geleden is geplaatst, dus ik hoop nog op een reactie.

Dit is mijn situatie, ik heb mijn kat Xena nu ongeveer een jaar en het is een schatje. Het is een echte fleempoes, en buiten aan mijn zetels krabben heb ik er geen last van. Ik kan haar zeker niet binnenlaten de ganse dag (mijn buurvrouw heeft ze ooit een paar dagen binnen gehouden toen ik weg was omdat ze bang was dat haar iets zou overkomen en toen heeft Xena uit protest in mijn zetel geplast en drolletjes her en der achtergelaten). :-)

To the point nu, hoe kan ik haar leren om buiten te plassen? Ze is normaal gezien overdag buiten als ik werk en ik ga er dan vanuit dat ze haar behoeftes wel buiten doet (ze kan niet binnen als er niemand thuis is). Toch gaat ze 's avonds altijd een paar keer in haar kattenbak.
Is het verstandig om de kattenbak gewoon weg te nemen om haar te leren om buiten te gaan? De kat van mijn ouders vraagt om naar buiten te gaan als ze haar behoeftes wil doen. Maar hoe moet dat dan 's nachts, want dan kan ze niet buiten. Of kunnen ze tot 's morgens wachten?

Waarom ik dit vraag is dat ik namelijk in een vrij klein appartement woon (op gelijkvloers en met eigen tuintje) en ik de reuk van de kattenbak toch wel hebt, zelfs als ik hem dagelijks leegmaak en het is ook een gesloten bak. Xena gaat nooit ver buiten, ze blijft in mijn tuin en omdat die bestaat uit een terras en struiken en bomen, heb ik er zelf helemaal geen last van als ze haar behoeften rond de struiken doet.

Dit is een lang bericht geworden, maar gezien de hevige discussie die ik hierover gelezen heb, dacht ik maar gewoon mijn situatie en motieven onmiddellijk duidelijk te maken.

Groetjes
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

geleidelijk aan de kattenbak met aarde opvullen en naar de deur verplaatsen moet volgens mij wel werken, al blijf ik het gek vinden dat je een kat buiten wil laten plassen als ze perfect zindelijk op de kattenbak gaat.
Een kattenbak kan je trouwens ook nooit helemaal wegnemen hoor, no way dat een kat buiten gaat om d'r behoefte te doen in de gietende regen. Daar zijn ze veeeeel te slim voor ;-)
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Daar ben ik het niet mee eens. In de eerste jaren gingen mijn katten ook altijd naar buiten om hun behoefte te doen. Weer of geen weer. De poes had later alleen geen zin meer om naar buiten te gaan door de vele vervelende katers in de buurt. Vroeger heb ik een kater gehad, die het gewoon vertikte om het op de bak te doen en hij hield het netjes op, want zelf naar buiten kon hij niet.

Maar het verschilt van kat tot kat. De een doet het alleen buiten, de ander alleen maar binnen. Er zijn er die gewoon naar huis komen voor hun behoefte en daarna weer vrolijk buiten spelen. De enige reden waarom het baasje geen bak wil is gemakzucht. Maar helaas pindakaas als je kat het toch op de bak wil doen.

Heerlijk die eigenwijsheid van katten.
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

fvddungen schreef: De enige reden waarom het baasje geen bak wil is gemakzucht.
precies! Een andere reden kan ik ook niet bedenken. Maar zélfs al zou ik willen dat m'n katten buiten gaan (wat ik niet wil) dan nog zou ik het risico niet nemen om helemaal geen bak meer te plaatsen, wat als poes niet buiten kan/wil?
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Lara
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2007 23:00

Bericht door Lara »

OK, bedankt voor de tips.
Als Xena echt toch liever op de kattenbak wil blijven gaan, mij goed hoor en ik maak hem met alle plezier elke dag weer schoon voor haar.
Het gaat mij gewoon om de geur, ik woon daar zelf ook, he en dan mag ik het voor mij ook wel aangenaam maken.

Indien de kattenbak weghalen voor Xena geen optie blijkt te zijn, hebben jullie dan misschien tips om de geur weg te krijgen? Die kattenbakvulsels zeggen wel allemaal dat ze geurtjes neutraliseren, maar in de praktijk is dat toch niet echt waar ondervind ik.
Is er een merk dat jullie kunnen aanraden of iets anders ...

Thanks
Lara
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Lara schreef: Het gaat mij gewoon om de geur, ik woon daar zelf ook, he en dan mag ik het voor mij ook wel aangenaam maken.

Is er een merk dat jullie kunnen aanraden of iets anders ...
Ikzelf gebruik catsan. Mijn katten hebben allebei een volledig open bak (dus zelfs zonder kap), ik schep elke dag de poepjes eruit en ververs de bak één keer per week helemaal en ik ruik helemaal niks, ik heb ook nog nooit commentaar gekregen van mensen die zeggen dat het hier stinkt ofzo. Ik laat ook altijd het raam van de keuken(daar staan de bakken) op een kiertje, bij wijze van natuurlijke verluchting.

Ik ruik het eigenlijk alleen als m'n katten pas naar de bak geweest zijn, maar daarna ruik ik echt niks hoor :geenidee:

Een bak met kap en deurtje schijnt te werken tegen de geur, maar niet alle katten willen daarop.

Stinkende ontlasting kan ook komen van het voer dat je katten krijgen. Droogvoer is sowieso veel beter dan natvoer en onder de droogvoeders maakt een premiummerk een groot verschil. Mijn katten krijgen allebei IAM's, ze hebben weinig en mooie stevige weinig ruikende ontlasting.
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

lees eens even door de topic over kattenbakvullingen, ik denk wel dat je er tips voor zal vinden. Persoonlijk ben ik heel tevreden van de klontervormende vulling (gebruik zelf Sivocat) maar iedereen heeft zijn eigen voorkeuren. Elke dag scheppen is volgens mij echt een must hoor.
Misschien moet je ook eens kijken naar welke voeding je Xena geeft. Veel natvoer en "goedkopere" (lees: niet-premium) merken zorgen ervoor dat er meer geurhinder is. Als je er echt veel last van hebt, kan je misschien eens proberen met een premium merk?
Lara
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2007 23:00

Bericht door Lara »

Ik geef Xena alleen nog maar droogvoer, al maanden ondertussen.
Ze krijgt altijd whiskas. wat bedoelen jullie met een premium merk?
Ik vind eigenlijk wel dat ze vrij regelmatig haar kattenbak gebruikt per dag en inderdaad, het riekt echt het hardst als ze net is geweest.

Ik vind er wel iets op!
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Een premiumvoer is een voer waar een hoger percentage vlees inzit.. In Whiskas zit maar heel weinig (kijk maar eens op de verpakking ;-) ) en in Iams, Hills, Royal Canin eh, zelfs in het premiumvoer van de Lidl zit ongeveer 30% vlees.
Gebruikersavatar
José
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 18 mei 2005 08:45
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door José »

Dacht ik hoor, heb niet alle verpakkingen bij de hand ;-)
Lara
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jul 2007 23:00

Bericht door Lara »

Super, dat heb ik weer bijgeleerd! Ga het zeker eens uitproberen!!!!
fvddungen
Lynx
Lynx
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jul 2007 21:40
Locatie: Hilversum

Bericht door fvddungen »

Ik gebruik zelf de groene biokat en ik heb totaal geen last van geur. 2 keer per dag haal ik de plasklonten er uit (als die er zijn) en daarnaast zijn de drollen al binnen 5 minuten door mij uit de kattenbak verwijderd. Het is een kleine moeite. Schepje en klein emmertje heb ik altijd bij de hand.

Ik heb mensen gezien, die volgens mij de bak maar 1 keer in de week verschonen ofzo. Die hebben dan van die bakken die vol liggen met drolletjes en klontjes. Tja, dan is de geur in huis ook niet zo gek.
Gebruikersavatar
Elja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 20 mei 2006 19:34
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Elja »

Ik gebruik gewone kattenbakkorrels van de Albert Heijn, wel die met van die 'blauwe korreltjes' erin voor de geur/hygiene.
Nu moet ik zeggen dat ik het soms nog wel ruik, ook al schep ik alles er 2x per dag uit.

Wat ik ook tegen de geur heb gedaan is een Oust luchtverfrisser in het stopcontact gedaan. Dat is er zo één met een ventilatortje en zelfs als ik het maar op 1 zet, ruik ik de kattenbak niet meer, behalve als ze er net op zijn geweest.
In het begin moest ik trouwens wel even wennen aan de geur van die luchtverfrisser, maar daar ben ik inmiddels aan gewend.
En Oust haalt volgens de reclame (ook ik ben daar gevoelig voor!) de geurtjes echt weg en maskeert ze niet alleen.
Gesloten