Het ideale lichaamsgewicht

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Ik denk dat je inderdaad naar je kat moet kijken. Hier lopen ze ook rond
van slank tot theemuts. Ashley onze korthaar weegt nog geen 3 kilo.
Ze is 17 geweest 28 April. Ik geef haar 4× per dag extra voeding, maar ze wordt niet dikker. De anderen zijn redelijk stevig.
Ashley is van jongs af aan altijd een spriet geweest.Dus het ligt ook veel aan de bouw van de kat. :smile:
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Onze Biggles (13) heeft sinds een goed half jaar een speciaal dieet. Ze was altijd modelletje theemuts en in een maand tijd werd ze slank. Alle alarmbellen gingen rinkelen, dus zijn we naar de da gegaan. Daar bleek dat haar nieren niet helemaal goed functioneerde dus moest ze op een nierdieet. Ze is direct weer veranderd in een theemuts. Ik weet precies wat ze te eten krijgt. Ze krijgt zelfs ietsjes minder dan wordt aanbevolen, maar ze is echt een dik bolletje. Een gezonde theemuts.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
mvlokven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jun 2005 13:50
Locatie: Oss

Bericht door mvlokven »

alma schreef:Dus het ligt ook veel aan de bouw van de kat. :smile:
Dat denk ik ook ja. Jack en John zijn broertjes maar John is vanaf het moment dat we ze kregen 300 tot 400 gram zwaarder geweest dan Jack. En dat terwijl hij toch echt niet veel meer eet. ;-)
Gebruikersavatar
Ginger
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 aug 2005 13:06

Bericht door Ginger »

Gewicht... tja, ik heb 4 coontjes en dat loopt flink uiteen. Mijn kater kwam bij mij met 14 weken en woog toen al over de 3 kilo, maar dat is wel extreem hoor...
Ik vind zelf dat je je katten niet moet beoordelen op basis van een tabel, maar gewoon op wat je ziet. Je eigen kennis zal je vast zeggen of hij/zij gezond is.
Je hebt ook van die voerschepjes om voer in grammen voor je katten af te wegen, maar daar geloof ik ook niet in. Mijn kater weegt nu zo'n 10 kilo, maar de poes die ik heb weegt maar een kilo of vier... Die hebben uiteraard een hele andere behoefte.
Gebruikersavatar
sannadj
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:45
Locatie: Amsterdam

Hoeveel eten geef je een kitten?

Bericht door sannadj »

Hallo,

Ik heb nu bijna twee weken twee kittens thuis van 10 weken oud. Ik was erg benieuwd of ik mijn katjes wel genoeg, misschien wel teveel eten geef.
Ze zijn beide nu ruim 1,3 kilo en zijn actief en speels. ik geef ze ongeveer 4 maal per dag eten, in totaal tussen de 100 en 150 gram natuurlijk diervoeding. Daarnaast staat er de hele dag een bakje met brokjes waar ze zo af en toe ook van knabbelen.
Best moeilijk om goed advies te vinden over de juiste manier van voeden van katten. Ik wil toch niet zomaar wat doen...

groetjes van Sanna
Whoa, Noah!
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Even verlaat, maar toch een antwoord op je vraag Sanna.

In principe kunnen kittens niet teveel eten krijgen hoor. Jonge katten (en andere dieren) in de groei kunnen veel energie en eiwitten wel gebruiken. Ik heb ook nog nooit een te dik jong dier gezien (tenzij je natuurlijk hele rare vette dingen gaat geven die niet voor dieren bedoeld zijn).

Je kunt voor de zekerheid even op de verpakking van je voer kijken hoeveel ze volgens de fabrikant zouden moeten eten (met hun gewicht). Wel belangrijk is dat ze kittenvoer krijgen (waar extra bouwstoffen inzitten) !

Je moet wel oppassen dat je ze niet hun hele leven 'onbeperkt' gaat voeren, want op een gegeven moment zijn ze uitgegroeid (na ongeveer een jaar) en dan gaat de regel niet meer op. Ook als je van plan bent om je katjes te laten sterriliseren moet je daarna goed gaan opletten. Maar voor nu gaat het prima en zou ik me niet te druk maken.
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
eeke
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:30
Locatie: leeuwarden

te zwaar?

Bericht door eeke »

ik heb twee kittens van nu 5 maanden..
volgens m,n vriend zijn ze te zwaar moet er bij zeggen ze zien er echt niet dik uit..
loeky de kater weegt nu 2.9 kg en lara weegt nu 2,4kg is dit te zwaar voor hun leeftijd?
ik weet het echt niet kan er ook niks over vinden
ik vraag mij wel af hoe zwaar deze monsters zijn als ze volwassen zijn :shock:
groetjes eeke
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nee hoor dat is voor de meeste kittens helemaal niet te zwaar. Onze katten wogen meestal met 3 maanden al rond de 2 kilo en mannetjes zijn over het algemeen wat zwaarder dan vrouwtjes.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Neenhoor, volgens mij hebben ze geen overgewicht. Dit hangt natuurlijk van poes tot poes af, is het een ras-kat of een htk-poes, is het een kater of kattin, enz...
Mijn drie katers waren op 6 maanden allemaal over de 4 kilo, en ze zijn echt niet dik, kijk maar in mijn foto-topic, het heeft ook met hun lichaamsbouw te maken.
Je moet zelf goed kijken en dan kan je al veel zien, en anders eens langs bij de DA, maar ik denk dat je je geen zorgen moet maken.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Gewicht

Bericht door GiNi »

even een heel algemeen vraagje, ik denk niet dat hierover al een topic bestaat. Maar wat is een "gewoon" gewicht voor een volwassen doorsnee poes? Ik weet dat er verschil opzit van ras tot ras, en ook binnen de categorie "huis tuin en keukenkat", maar ik vraag me dit wel af of er een indicatie is. Of dat er een indicatie is van wanneer een kat te zwaar weegt.

Heb namelijk daarnet Sumi op de weegschaal gezet en ze weegt nu 6 kg... dit lijkt me eigenlijk enorm veel, aangezien ze er helemaal niet "dik" uitziet (ze heeft een mooi lijntje, al zeg ik het zelf) en ook niet uitzonderlijk groot is (ok, klein is ze ook wel niet). Een vriendin van me heeft ook een volwassen gewone poes en die weeg 3.5 kg. Ik vind het nogal grote verschillen, weten jullie meer?

En moest er iemand de streefgewichten hebben van kittens, mogen jullie dat ook posten. Ayo is 10 weken en weeg net iets meer dan een kilo :)
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Chipperdechips, ik had hier een foldertje van Hill's of van RC. En daar stonden niet "streef"gewichten maar wel "streefsilhoueten" op. Maar dat heb ik in een grote opruimactie dus weg gegooid.
Het komt er op dat je je kat van bovenaanzicht moet bekijken. Een te magere kat herken je aan de uitstekende schouders en bekken. Zijn buik is ingevallen en je kunt heel duidelijk zijn ribbenkast zien.
Een te dikke kat heeft in het midden een tonnetje hangen.
Een "goede" kat zit er precies tussenin. Je kan dus mooi het bekken zien. Dan een kleine "inham", zeg maar hetgeen bij ons onze lenden zijn. De borstkas is een beetje breder en de schouders zijn mooi stevig (maar niet zo duidelijk als de te mager kat).

Ik denk dat je je niet echt mag vastpinnen op het gewicht (weer zoals bij mensen). De ene kat is nu eenmaal wat groter of struizer gebouwd dan de andere. Maar zolang de vehoudingen kloppen, zit het wel goed, denk ik.

Ik heb zelf twee katten. Een kater van ong. 5 kilo en een poesje van zo'n 4 kilo. De kater is redelijk groot, het poesje redelijk tenger. Maar alletwee hebben ze het "bovenaanzicht" van een "normale" kat. Bij de kattin kan je zelfs veel duidelijker de schouderbladen en zo voelen zitten. Maar toch ziet ze er niet heel mager uit. De da heeft er ook nog niet op gereclameerd, dus dan zit dat wel goed volgens mij.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Wat handig van dat schreefsilhouet! Mijn kater is iets te dik, want die heeft een bol buikje, maar gelukkig nog wel een inham bij zijn lenderen en mijn poes is te mager, want die heeft uitstekende schouders en een ingevallen buik en flanken.

Gelukkig vond de dierenarts ze verder wel gezond. Ik was vooral bang dat mijn poes ziek zou zijn (bijvoorbeeld nieren of schildklier) maar de dierenarts zei dat dat de ouderdom was (ze eet goed en ze heeft een gezonde vacht).

Wat mij zo opvalt bij mijn katten is het verschil in eetlust. Mijn kater is echt geobsedeerd door eten en die wil dus de hele dag bakken vol eten, maar dat mag hij natuurlijk niet, terwijl mijn poes gewoon twee keer per dag een bakje eten wil.

Zou dat zijn omdat mijn kater een zwerfkat was en dus altijd op eten gespitst is of is het verveling omdat het nu een binnenkat is?

groeten,
Sandra
kattekopje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 jul 2007 22:52

Bericht door kattekopje »

Mijn kater is echt geobsedeerd door eten en die wil dus de hele dag bakken vol eten. Zou dat zijn omdat mijn kater een zwerfkat was en dus altijd op eten gespitst is of is het verveling omdat het nu een binnenkat is?
Heel herkenbaar hier! Zodra Ruby maar in de gaten krijgt dat ik de keuken in loop vliegt hij zo snel zijn pootjes hem kunnen bijhouden achter me aan. Dan gaat hij me zitten aankijken en zooooooooooo zielig mauwen! :???:
Gebruikersavatar
Lies77
Poema
Poema
Berichten: 222
Lid geworden op: 17 mar 2006 16:55
Locatie: Kalmthout
Contacteer:

Bericht door Lies77 »

Hier heb (of beter had!) ik ook zo'n kater die zijn eten echt aanviel. Musti is pas bij ons gekomen toen hij al een maand of 4-5 was. Daarvoor had hij een hele grote kattenfamilie. Zijn eten kon niet snel genoeg binnen zijn, en dan begon ie aan dat van Woefie. Hij duwde haar gewoon weg. Resultaat: meneer veel te hard geschrokt en misselijk, maar dat kotste ie er dan wel weer uit. Eens met da overlegt en die raadde aan om zijn eten op te delen in kleine porties. Dus kregen onze twee poezen vanaf toen 5 keer per dag een klein beetje. Woefie moesten we dan wel aansporen om op die momenten haar brokjes te eten (dus echt met de hand voeren). Na een maand of 4 was er al wat beterschap te merken. Na een halfjaartje dit regime aan te houden, zijn we overgeschakeld op zo'n 2 à 3 keer per dag, afhankelijk van hun eetlust. Kort samengevat, het heeft ons zo'n half jaar gekost om Musti zijn gedrag af te leren. Natuurlijk moet je dan wel eerst weten dat het inderdaad niet "eten uit verveling"gedrag is.
Onze twee katten zijn nu echt voorbeeldige katten wat betreft eten: ze bedelen nooit, zagen nooit om hun eten (tenzij wij echt te laat zijn), komen mooi rond met hun brokjes, enz. We hebben ze ook geleerd om te gaan zitten als ze hun potje voorgeschoteld krijgen. Ook voor een snoepje gaan ze zitten. Alleen moeten we Musti af en toe wat intomen. Die durft nog wel eens naar zijn potje (of snoepje) te "grijpen". Het lijkt maf, maar het bespaart ons gewoon veel ergernis en opkuis (anders lagen de brokjes door gans de keuken).
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 162
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Kimba is een smalle kleine kat. Hij weegt nu een goeie 3kilo.
Hij heeft het ooit wel is gepresteerd om een héél bakje snoep te eten. Ik had snoepjes van wiskas gekocht, toen ik s'middags thuiskwam, had hij het doosje opengekregen en zo goed als helemaal opgevreten. Hij had toen wel een dik buikje :lol: .
Verder is kimba geen extreem grote eter, hij zit ook veel buiten dus geraakt wel wat energie kwijt.

Groetjes Kathy en Kimba
Plaats reactie