Wat zijn de gevolgen als vader en moeder broer en zus zijn?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Gast

Wat zijn de gevolgen als vader en moeder broer en zus zijn?

Bericht door Gast »

Ik heb laatst een kitten gekozen uit een nestje van kameraden. Het nestje is van hun beide katten maar de kater en kattin zijn broer en zus. Ik vraag me af of dit gevolgen kan hebben voor de gezondheid van mijn kitten... Kan iemand me raad geven? Dank u!!
Groetjes, Melissa
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja dat zou zeker kunnen maar meestal zie je dat dan al snel na de geboorte. Moeder laat een kitten linksliggen omdat ze voelt dat het niet goed gaat of je kan het zelf zien doordat een kitten achterblijft kwa groei of ontwikkeling. Ik zou als ik jou was voor je eigen gevoel het straks eens noemen bij de dierenarts als je daar bent voor een enting en/of volledige controle. Dan zal je da je wel kunnen vertellen of hij iets bijzonders ziet.

Ik hoop wel dat je kameraden de katten inmiddels hebben laten helpen?!
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Broer en zus is de ergste graad van inteelt in het 'fokkerswereldje'. Belangrijk is het om te kijken of de ouders geen gebreken/zwaktes hebben want die zouden ze dan bijna zeker doorgeven vanwege dezelfde genen.
Misvormingen kun je inderdaad gelijk zien na de geboorte en als die in orde zijn en de ouders zijn beide sterke katten dan kun je gerust het katje nemen.
Wel raad ik je sowieso af om met jouw katje dan weer een nestje te nemen, maar ik weet niet of je dat van plan was uiteraard ;)

groetjes
Daniëlle
Gebruikersavatar
Garfield
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 jan 2004 22:05
Locatie: Alblasserdam

Bericht door Garfield »

Heb het zelf meegemaakt met met mijn katten. Zus was ook zwanger geraakt van broer. Ik wilde haar net laten sterriliseren, maar was net te laat. Ze was al gedekt. De kittens hebben het niet overleefd. Garfield voelde al snel aan dat ze geen overlevingskans hadden. Een heeft er een paar uur overleefd, met behulp van mij. Maar als het aan Garfield lag, was het al gelijk overleden. Ze keek er niet naar om. Ik heb het schoon moeten maken en de nevelstreng door moeten 'knippen'. De andere kittens zijn geboren door middel van weeënopwekkers.
Allemaal doodgeboren. Bas was net na de dekking gecastreerd en bij Garfield is de baarmoeder er een stuk later weggehaald omdat ze er een gezwel in had. Alles gaat nu goed met haar.

Maar wat ik wilde zegen, als de kittens het overleefd hebben en dus nu al een aantal maanden zijn. Zijn ze over het algemeen wel gezond. Wel is het altijd handig om het door de DA te laten nakijken. Zij zien toch altijd meer dan wat wij kunnen zien.

Groetjes Garfield
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Ik sluit me aan bij bovengenoemde reacties. Let er wel op dat het kitten geen groeiachterstand heeft want dat duidt vaak op afwijkingen die misschien niet meteen zichtbaar zijn maar over een paar jaar wel naar boven kunnen komen. Een kennis van mij had ook een kitten van een broer en zus. Het kitten was altijd al kleiner dan een normaal gezond kitten hoort te zijn maar verder was ze wel heel speels en at goed dus in eerste oogopslag niets mis mee. Toen ze ongeveer een jaar was bleek ze een hartafwijking te hebben en ze is hieraan overleden.
Ik wil je niet bang maken maar let er dus goed op dat het kitten goed op gewicht is, goed eet, geen vieze poeperd of oogjes heeft en lekker actief is.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

De hier aanwezige T-tjes (vorig jaar gevangen op een boerderij) zijn hoogstwaarschijnlijk ook naaste familie. Alleen aan Tabasco (Basje) is het te zien: hij is veel te klein maar dat is dan ook alles.

De N-netjes zijn uit een vader-dochter combinatie, maar tot nu toe ontwikkelen ze zich normaal. Alleen Nozem overleed een paar dagen na aankomst; dat kan door erfelijkheid komen maar ook door een longontsteking. Dat is niet te achterhalen.

Op zich is dus broer/zus en vader/dochter risicovol, maar dan gaat het meestal meteen al mis. Ik zou het zelf niet adviseren maar daar waar mensen de verantwoordelijkheid voor sterilisatie niet nemen, is het onvermijdelijk. Ik zou willen dat deze dieren verplicht gecastreerd zouden worden.
jhmanning
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jul 2007 21:38

Bericht door jhmanning »

Het hoeft niet altijd helemaal mis te gaan met kittens van broer en zus. Mijn zus had ook een nestje van een broer en zus. Het zusje bleek al gedekt te zijn voordat ze gesteriliseerd kon worden en voordat het broertje gecastereerd kon worden. Er waren geen problemen met de zwangerschap en uiteindelijk werd er een nestje geboren van 5 kittens, waarvan 1 doodgeboren was en een ander een paar dagen daarna overleed. De overige kittens zijn nu 5 jaar en kerngezond. Maar het blijft inderdaad wel risicovol. Het broertje en zusje zijn daarna wel 'geholpen'.
Gesloten