Agressie naar mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Tom2006
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mar 2007 21:26

Bericht door Tom2006 »

Hoe het afgelopen tsjaa we zijn weer overgestapt naar een ander merk brokken die we hiervoor ookal hadden en hij is nou weer poeslief of dat nou de daadwerkelijke reden is geweest weet ik niet mar ik ben blij dat weer helemaal man kat weer is geworden :grin:
cozzi
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:54
Locatie: 's-Gravenhage
Contacteer:

Kat valt aan als de baas weggaat.

Bericht door cozzi »

Beste mensen, Ik heb een klein dispuut met mijn 4 jaar oude Noorse Boskat. Elke ochtend als ik naar mijn werk ga loopt hij om me heen te draaien. Als ik dan de buitendeur opendoe om weg te gaan slaat hij met nageltjes zijn pootjes om me heen en bijt in mijn been (broek). Vervolgens probeert hij me dan terug naar binnen te trekken. Als ik me dan omdraai en bv mijn arm uitstrek om hem weg te duwen, valt hij aan. Hij doet het alleen bij mij en ook alleen op dat gegeven moment. Verder is hij nooit agressief of boos. Wat nu?
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Hallo Cozzi en welkom,

Wij hebben thuis ook een Noor rondlopen, Nerrivik. Ik heb haar al enkele keren tekeer zien gaan tegenover andere katten in de tuin. Ik heb al veel katten gekend maar dit overtreft alles. Die anderen krijgen klappen, niet normaal.

Ze kan soms al spelend op ons komen afstormen. Je zou bijna de verhalen geloven dat de Vikingen met een Noorse boskat op de schouders ten aanval trokken.

Anderzijds is ze zo lief en zo aanhankelijk naar ons. Ze heeft nog nooit haar nagels in ons gezet en haar bijten is steeds lief bedoeld. Er is echter een vertrouwensband gegroeid die ik nog nooit gekend heb met al mijn andere katten.

Nerrivik is nu 10 maanden oud en is nog nooit langer dan één dag alleen geweest. Dit zint haar niet. Ze wordt dan heel ballorig en heeft de gewoonte om draden door te bijten. Pc die niet meer werkt, headsetjes die het niet meer doen, al drie opladers vernield,...

Wij vrezen nu voor binnen enkele weken. We hebben een verlengd weekendje geboekt in Luxemburg. Ze gaat wel elke dag bezoek krijgen van ons moeder maar gaat toch vaak alleen thuis zitten. Het zou mij niet verbazen dat ze ons ditmaal wel haar nagels laat voelen :???:
Eerst eten dan de moraal
cozzi
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2007 17:54
Locatie: 's-Gravenhage
Contacteer:

Bericht door cozzi »

Dank voor het meedenken. Wie weet krijgen we beiden de info die we nodig hebben.
Gebruikersavatar
daphne
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2007 09:15
Locatie: Almelo

Bericht door daphne »

Ik denk dat sommige katten wel een karakter kunnen houden. Die van mij heeft een eigen willetje. Hij is ook erg aggresief ( bijt vaak in handen benen armen enz.....) Toch denk ik dat je een kat die dingen wel af kunt leren. Ik ben er alleen nog niet achter hoe. Ik heb gelezen op het internet dat als je kat iets doet dat niet mag je hem/haar moet oppakken en recht in de ogen moet aankijken en dit netzolang moet blijven doen totdat hij de andere kant opkijken. Dit laat je kat blijkbaar zien dat jij sterker bent en dat hij/zij naar jou moet luisteren. Ik ben het nu aan het uitproberen maar het heeft nog niet veel effect
joandijkstra
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2007 12:23
Locatie: groningen

Bericht door joandijkstra »

ja, penelope doet het ook
ik ga dan altijd op haar achterhoofd krabbelen en dan houdt ze op
het lijkt wel of ze net als een kind even niet tegen "kietelen"kan en er een beetje aangenaam gek van wordt
Joycie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jul 2007 02:54

Bericht door Joycie »

Ik heb een poes Luna die nu bijna een jaar oud is. De eerste paar dagen dat ze bij me was was ze erg lief en aanhankelijk. Ze liep me overal achterna en wilde continu knuffelen. Aangezien ik nog studeer moet ik regelmatig ook rustig aan mijn studie kunnen. Ik heb een ruim appartement, maar alleen een aparte slaapkamer, badkamer en gang. Door het continu aandacht trekken, die ik haar niet altijd kon geven, werd ze steeds agressiever om toch haar aandacht te kunnen krijgen. Ik heb mijn indeling van mijn huis tig keren veranderd, om een rustige werkplek te creeeren en toch haar niet van haar ruimte te ontzien. Maar niks werkte echt goed. Inmiddels heb ik er een kat, Simba, bij genomen, als speelkameraadje. Hij woont nu een paar weken hier, maar nog steeds is Luna erg agressief om de aandacht te krijgen, en ze is zelfs enorm jaloers geworden. Het agressieve gedrag vertoond ze naar mij, Simba, en ook naar mijn visite, wat ik erg vervelend vind. Ze valt echt aan, springt met de nagels uit in je rug, of bijt in je armen. Ze heeft een vriend van me tot bloedends in de oren gebeten. Ik heb alles geprobeerd om haar bij te brengen dat dit gedrag niet kan. Van plantenspuit (dat ze overigens alleen als speeltje ziet), tot het proberen het goede gedrag te motiveren en belonen. Ik word er stapelgek van en weet me geen raad meer met haar. Begrijp me niet verkeerd, ik ben erg op haar gesteld en zou ook niet zonder haar willen (ze heeft ook hele lieve momenten). We nemen onze momentjes om lekker te spelen en te knuffelen, maar ik kan dit natuurlijk niet de hele dag door.

Ze is trouwens een binnenpoes, en heb geen optie haar naar buiten te laten gaan. Ze heeft een hele berg speeltjes (inmiddels)..

Weet iemand misschien wat ik kan doen? Is een speciale kattenkamer misschien een optie? Ik kan de slaapkamer ervoor inrichten. Of maakt dat dit gedrag alleen maar erger. Ik weet ook niet of dat zielig is voor zo'n beestje. Niet dat ik haar de hele dag daar laat, maar specifieke momenten.
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Zou er iets medisch aan de hand kunnen zijn. Ik heb er geen verstand van hoor, maar een collega heeft jaren een kat gehad die lichaamlijk dingen mankeerde (wat dit was is nooit helemaal duidelijk geweest) maar dat beestje was altijd een beetje chagerijnig en zat nooit echt lekker in zijn vel.
Vandaar deze optie.


groetjes
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Joycie,

ik raad je aan om het boek Kattengeheimen van Vicky Halls te halen.
Daar staan heel hoofdstuk in over "gevallen" als jouw kat. Ze geeft daarin ook heel veel tips over hoe je dit aan kan pakken.
Hopelijk helpt dat je wat!
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Ik las onlangs ergens dat je tegen een kat moet blazen (zoals je een kaars uitblaast) als ze hun nagels bijvoorbeeld in je arm zetten. Het werkt vooral bij jonge katten, die zien dat blazen als het blazen dat moederpoes doet als haar kittens iets niet mogen.

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Blazen zou inderdaad kunnen helpen, maar ik zou dat niet teveel doen. Ik doe dat heel af en toe tegen mijn kat als ze dolenthousiast al haar nagels in me zet en begint te krabben. Dan druipt ze gelijk af en komt ze even later naarme toe voor een dikke knuffel. Katten blazen namelijk ook tegen elkaar als de een te ver gaat.
Wat je ook zou kunnen doen is een bos sleutels naast je neer leggen. Als ze dan weer begint, de bos sleutels laten vallen. Waarschijnlik zal ze schrikken en haalt ze haar aandacht van jou af. Of het werkt, weet ik niet hoor, het is maar een ideetje ;-)

Succes ermee!
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Joycie,

ik heb het boek Kattengeheimen ook thuis en daaruit weet ik dat die berg speeltjes in ieder geval niet goed is. Je kunt ze beter allemaal opbergen en er 1 uithalen. Als ze daar niet meer naar omkijkt, wissel je het met een andere, etc. Aan een hele berg speeltjes is namelijk niet zoveel uitdaging...

Ik weet niet precies hoe je reageert als ze agressief is, maar in dat boek staat precies wat je wel en niet moet doen. In ieder geval moet je een heleboel geduld hebben en erg consequent zijn.

Wat ik me kan herinneren, is dat je een agressieve kat een hele tijd moet negeren. Niet aankijken, niet tegen praten, niet aanhalen. Ze moet op een gegeven moment voelen dat jij de baas bent en niet zij. En dat jij bepaalt wanneer er aandacht gegeven wordt en wanneer niet.
Hoe het precies zit, weet ik in jouw geval niet, maar er staan een heleboel voorbeelden in en ik weet zeker dat je er wat aan hebt!

Het is niet duur, dus aanschaffen!!

Succes,
Rian
Mauw
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

'k Ben onmiddellijk op zoek gegaan online en gezien dat Vicky Halls al een recenter boek heeft over kattengedrag en de relatie met mensen.

"Wat uw kat u vertelt" van Vicky Halls (2006)

http://tinyurl.com/3cb5rg

Tik de titel in bij het zoekkader! Ik heb het boek al besteld!
Eerst eten dan de moraal
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

17 euro voor het nieuwe boekje, 15 voor het oude zie ik op proxis. Heeft iemand enig idee of de boeken op elkaar aansluiten en het de moeite is om ze allebei te bestellen? Ik zoek namelijk ook zo'n soort boek te kopen.
Iemand nog tips voor boeken met kattenpsychologie?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Dit is wat er op Bol.com staat bij het boek Wat uw kat u vertelt
De auteur, een succesvolle Engelse gedragstherapeute voor katten heeft opnieuw een duidelijk boek geschreven over katten met problemen en hun bazen. Het accent ligt, meer dan in haar vorige boek 'Kattengeheimen'*, op de analyse van de problemen en het vinden van passende oplossingen. Dat wil beslist niet zeggen, dat er geen amusante passages in het boek te vinden zijn. Bovendien heeft de schrijfster een luchtige stijl die in de vertaling goed bewaard is gebleven. Veel aandacht krijgen meerkatshuishoudens en katten die niet naar buiten mogen. Kattenbezitters zullen veel aan de tips hebben. Toch heeft Vicky niet voor alles een oplossing. Zo heeft ze geen goed antwoord op het probleem van pica. Pica is het eten van oneetbare zaken zoals wol dat veel Siamezen doen. Dit is een uitstekend boek voor de kattenbezitters. De zwart-wittekeningen passen goed bij de tekst. Met register.


Lijkt mij dus wel een aanvulling op het vorige boek.
Ik geloof dat ik het wel aanschaf.

(we gaan nu wel een beetje offtopic eigenlijk :icon_shifty:)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie