Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meghan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 jan 2007 01:22
Locatie: Spijkenisse/Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Meghan »

voor kittens:

Ik geef nat Hills (en Iams omdat dat op moet) en droog Carocat en Prins.

Droog voer staat altijd klaar en
nat krijgen ze 2 keer per week
Pootjes van Nynne en Bam, Amy en Sinzi!
Gebruikersavatar
MistyStar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:08
Locatie: Kampen
Contacteer:

Bericht door MistyStar »

Mijn katje van 9 maandjes is dol op vlees, alleen de brokjes laat ze toch wel veel staan. Ik heb begrepen dat je dan eens een ander merk moet proberen om te kijken of ze die wel eet.

Moet je voor katjes van 9 maanden nog andere brokjes halen of kan ze al aan de brokjes voor volwassen katten?
Who is General Error, and why is he reading my disc?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee hoor die kunnen al aan de "volwassen" brokjes.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
MistyStar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:08
Locatie: Kampen
Contacteer:

Bericht door MistyStar »

thnx want heb soms het idee dat als ze ze al eet dat ze vrij hard zijn voor d'r :)

Kattensnoepjes kijkt ze niet eens naar...ze gaat er alleen maar mee spelen en ze eet ze alleen op als je ze bij d'r brokjes doet...

Rond etenstijd aan het vlees/gevogelte en in het weekend krijgt ze 's morgens een klein beetje vis :)
Who is General Error, and why is he reading my disc?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je kunt in het begin wat warm water over de brokjes heen doen, dan komt de geur vrij en worden ze ook zachter.

Kittenbrokjes zijn echt te vet voor een wat grotere kat (te veel voedingsstoffen), daar wordt ze alleen maar dik van.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
MistyStar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:08
Locatie: Kampen
Contacteer:

Bericht door MistyStar »

Misty eet gelukkig vrij normaal en op aangewende tijden maar nu heb ik er een speelkameraadje voor haar bij genaamd Tommy.

Alleen Tommy eet het blikvoer wat ik hem voorzet niet op.

Hij snuffelt er aan en loopt dan weg...hoewel hij blikvoer van de C1000 wel at vanwaar hij weg kwam.

Gourmet, wat ik ze voorzet, eet ie niet....

Brokjes en water eet en drinkt ie wel gewoon overigens....
Who is General Error, and why is he reading my disc?
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Dan is er geen probleem. Blikvoer is een net als een gebakje: een extraatje dat eigenlijk niet zo goed is, maar wel lekker.
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
Gebruikersavatar
MistyStar
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:08
Locatie: Kampen
Contacteer:

Bericht door MistyStar »

owwww gelukkig maar :) :grin:

als ie die brokjes nou ook nie zou eten was het wel een groter probleem geworden
Heleen
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2007 14:14
Locatie: Winschoten

Bericht door Heleen »

Bij ons staat de hele dag Bozita brokken, omdat we vier katten hebben en de ene is actiever als de ander en heeft meer honger is het moeilijk om op vaste tijden eten te geven.
Plus onze twee Noorse katten eten meer dan onze twee Europese katten.
Voordeel met Bozita is dat er weinig afvalstoffen inzit, en dat merk je aan de katten want ze zijn veel sneller vol. En ze zitten niet constant te eten.


Groetjes Heleen :grin:
Gebruikersavatar
Marion
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2003 18:54
Locatie: rijssen

Bericht door Marion »

Simone,

onze kat (uit asiel) 'lustte echt alleen maar whiskas brokken en gourmet blikjes'. Oh ja, en was een slechte eter.

Nou, dat slechte eter was met 2 weken afgelopen, en ik heb bij de dierenwinkel om raad gevraagd, omdat ik wel goed voer wilde geven, maar RC en co ook erg duur vind. Zij raadden mij Smölke aan. Kost minder, en is ook erg goed. Anders zou je premiumvoer (one ofzo?) van de super kunnen proberen. Sinds ik geen whiskas meer geef, zit kinky veel beter in zijn vacht en hij is ook actiever.
En zoals al eerder gezegd: blikvoer is alleen extra, of als ze bijvoorbeeld te dun zijn.
Kinky hoeft het tegenwoordig niet eens meer, nu hij goede brokken krijgt!

En Minystar, het kan ook zijn, dat zolang je blikvoer/vlees geeft, ze hun neus optrekken voor brokjes. ;-) Ze zijn best slim, die poezebeesten. 8-)
Misschien eens alleen brokjes geven, als ze blijven weigeren. Alleen blikvoer is namelijk slecht voor de tanden en de spijsvertering..
If you hold a cat by the tail you learn things you cannot learn any other way..
jewelz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2007 15:07

Bericht door jewelz »

Hallo allemaal,

Over 4 weken krijg ik mijn eerste kitten en ik ben druk bezig met informatie verzamelen. Ik heb al veel gelezen over voeding, maar zou toch nog graag wat advies van jullie inwinnen.

- Ik wil mijn katje graag brokjes van RC gaan geven (in het begin kittenbrokjes, na sterilisatie indoor). Nu heb ik al een paar keer gelezen dat katten van nature weinig water drinken. Is het een idee om standaard elke ochtend een kleine hoeveelheid brokjes te mengen met afgekookt water (zodat ze dus meer water binnen krijgt), en de rest van de dag droge brokjes laten staan? Of denken jullie dat dit alleen nodig is wanneer het katje te weinig water drinkt? (ik wil natuurlijk koste wat kost nierproblemen voorkomen).
- Ik lees ook veel over vlees. Wanneer ik kip voor mezelf klaarmaak, dan snij ik alle vet en peesjes eruit. Ik begrijp dat kip best goed voor een kat is. Kan ik deze stukjes dan ook gewoon aan mijn kat geven? Ook zou ik best wel eens wat stukjes rundergehakt, tartaar, en vis (tonijn, kabeljauw, scholfilet) willen geven. Kan dit allemaal rauw gegeven worden, of moet ik het toch eerst koken (ik heb al gelezen dat een kat vrijwel geen salmonella kan krijgen door een hoog zuurgehalte). Natuurlijk wil ik dit alleen af en toe als extra geven, dus het zou geen deel uit maken van het dagelijkse voer.
- Welke soorten voer zijn goed ter bestrijding van tandsteen en nieraandoening?
- Welk eten mag een kat absoluut NIET krijgen (bijvoorbeeld chocola) omdat het schadelijk is?
- Zijn er ook dingen die niet goed zijn voor een kitten maar wel voor een volwassen kat (en andersom)?

Het zijn nogal wat vragen, maar ik wil me graag goed voorbereiden en een gezond voedingspatroon voor mijn nieuwe katje verzorgen. Hartelijk dank alvast voor jullie antwoorden!

Groet,

Julie
joandijkstra
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 jun 2007 12:23
Locatie: groningen

hart

Bericht door joandijkstra »

is rauw runderhart goed voor katten?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Jazeker dat is heel goed voor ze, maar ik zou het wel eerst wat opwarmen in een pannetje met water als je het zo uit de koelkast haalt, anders is het te koud op de maag en kunnen ze diarree krijgen. De slager heeft ook voorgesneden eendagsporties en die kun je natuurlijk wel zo geven (mits niet ingevroren).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Kippenhartjes zijn ook heel goed, die kan je ook gewoon bij de super halen en vinden ze meestal lekkerder als runderhart.
Hier althans wel dus heb het rund maar opgegeven, daarentegen vinden ze lamshart van rodi wel lekker.
De taurine die er in zit is goed voor het hart.

Jewelz: Ik voer mijn katten rauw dus advies over brokken kan ik niet geven omdat ik dat op zich al geen goed voer vind.
Ik ga daar dus ook verder niet op in omdat iedereen moet doen wat ze zelf goed vinden.
Van de kip kan je gewoon alles geven, ze kauwen het wel fijn dus goed voor het gebit ook.
Alles gewoon rauw, als je vlees kookt maak je alle voedingsstoffen die erin zitten dood.
Vis is meer een lekkernij, hier eten ze het niet eens. Alleen haring en als het gerookt is zoals paling, dure smaak ook nog dus :lol:
Gebruikersavatar
cvwinkoop
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2007 18:36
Locatie: Leeuwarden

Bericht door cvwinkoop »

Ik lees hier dat veel mensen brokjes gewoon de hele dag beschikbaar hebben voor hun kat, mijn kat eet echter haar bakje in 1 keer leeg, en ik ben bang dat ze anders de hele dag heel erg veel eet. Raden jullie aan om wel de hele dag voer voor dr te hebben staan of gewoon 2 keer per dag voeren?
Plaats reactie