Katten laten wennen aan logeeradres?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Gesloten
Gebruikersavatar
Ninja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2006 22:44
Locatie: Utrecht

Katten laten wennen aan logeeradres?

Bericht door Ninja »

Hoi allemaal,

In de zomer gaan wij een week op vakantie. Onze katten mogen dan bij m'n moeder logeren. Ze krijgen dan tenminste genoeg aandacht en we weten zeker dat er goed voor ze gezorgd wordt :grin:
Nu had ik het idee om Neo en Gizmo een paar keer mee te nemen naar m'n moeder, zodat ze een beetje aan het huis kunnen wennen. Zou dit helpen of vergeten ze dit weer en heeft het geen zin?

Ik hoor graag jullie reacties.

Grtz!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk zou ik dat niet doen, want ze hebben echt een paar dagen nodig om te wennen en heel even langsbrengen geeft alleen maar stress.

Alleen als je je katten echt op 2 adressen wil laten leven (dat is heel goed mogelijk) kun je ze laten wennen aan heen en weer reizen en kortstondig verblijven op een plek.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Volgens mij zijn het nog kittens he?
Wij hebben dat met de eerste katten ook veel gedaan toen ze nog jong waren. We namen ze mee naar mijn ouders waar ze lekker in de tuin konden spelen (en mijn ouders pasten dan af en toe een dagje op) en als we lang bij mijn schoonmoeder waren namen we ze ook mee. Hierdoor waren ze er helemaal aan gewend en nog steeds gaan ze graag mee in de bench. Als je er dus vroeg genoeg mee begint kan het wel helpen. Toch zullen ze elke keer wel even de tijd nodig hebben om te wennen als ze echt bij je moeder logeren. Ik heb gemerkt dat het wel voor ze scheelt als je er zelf bij bent.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Ninja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2006 22:44
Locatie: Utrecht

Bericht door Ninja »

Hmm, aan de antwoorden te zien kan het dus ook per kat afhankelijk zijn...
Het zijn inderdaad nog kittens ze zijn nu zo'n 5 1/2 maand oud.
Ze kennen m'n moeder (en broertje) wel, want die komen hier ook regelmatig.

Mijn gedachte was inderdaad dat we er dan in het begin een paar keer bij zijn en dat het dan niet helemaal nieuw is. Natuurlijk zal t wel anders voor ze zijn als wij weggaan... Gelukkig gaan we maar n week weg en zijn we snel weer bij ze :grin:

Het gaat overigens dus alleen over de vakantie dat ze naar m'n moeder gaan, normaal gesproken zijn we altijd thuis en hoeft er dus niet opgepast te worden.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Onze antwoorden zijn eigenlijk hetzelfde hoor, want bij Sharon (Shaz) komen de katten heel vaak bij haar ouders en dan kun je ze goed laten wennen op twee verschillende plekken. In jouw geval, als het maar 1 keertje is, zou ik het ivm de stress gewoon niet doen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

hoi,

Ik zelf zou er niet voor kiezen. Ik heb Minou een paar keer mee naar mijn ouders genomen, en dat was geen succes.
Als ik nu op vakantie zou gaan, gaat ze naar een pension, of vraag of iemand die ze kent voor haar wil zorgen.

groetjes Sylvia
Gebruikersavatar
Ninja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2006 22:44
Locatie: Utrecht

Bericht door Ninja »

Allemaal in ieder geval bedankt voor jullie reactie!

@Sylvia
We hebben ook overwogen om ze naar een pension te brengen, maar dan weet je gewoon niet of er goed voor ze gezorgd wordt en vraag ik me ook af hoeveel aandacht ze krijgen. Er zijn vast goede pensions en slechte, maar ik wil die gok niet wagen. Ken meerdere mensen die hele slechte ervaringen hebben met pensions, waarbij ze de katten zeer gestresst terugkregen. Dat wil ik natuurlijk absoluut voorkomn.
Thuis laten vind ik ook geen optie, ze zijn dan wel in een vertrouwde omgeving, maar ze krijgen dan veel te weinig aandacht.
Uiteindelijk vinden we allebei dat de katten het beste bij m'n moeder kunnen zijn. We weten zeker dat er goed voor ze gezorgd wordt en dat ze genoeg aandacht krijgen.

Persoonlijk denk ik dat de stress van een ander huis minder zal zijn dan de stress van een pension met ook nog eens andere katten. Maar het blijft voor de katten altijd niet leuk als de baasjes weggaan, maar een keer op vakantie gaan moet toch ook kunnen ;-)
Gebruikersavatar
Minou
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 okt 2006 09:15
Locatie: amsterdam

Bericht door Minou »

Hoi Ninja,

Ik denk dat wat je ook doet als je op vakantie gaat, je kat is er altijd wel gestresst van.
Blijft ze thuis, voelt ze zich alleen.
Gaat ze naar een ander huis is ze al gestresst als ze gebracht word, en zit ze in een vreemd huis
Gaat ze naar een pension is het afwachten of dat werkt met andere katten.

In het geval met Minou, hebben we niet veel problemen gehad. Natuurlijk vind ze het niet leuk als ze naar het pension moet, maar als ik haar naar een pension breng, is ze beter gehumeurd dan dat ik haar alleen thuislaat.

Wanneer ze naar het pension gaat, is daar een vreemde plaats, waar ze geen eigen territorium heeft, en dat dus ook niet hoeft te verdedigen, en dat geld ook voor de andere katten, en leven ze met zijn allen op neutraal terrein rustig naast elkaar. Volgens de dierenarts zijn er nog nooit problemen geweest. (mijn dierenarts heeft een kattenhotel aan de praktijk, dus ze gaat niet naar zomaar een pension ;) )

Voor Minou is het ook nog eens goed geweest voor de ontwikkeling van haar sociale vaardig heden....ze is verdraagzamer en is daardoor een stuk aanhankelijker geworden.

groetjes Sylvia
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Ik zou het niet kunnen, Kimba ergens laten logeren.
Ik draai het gewoon om, in de grote vakantie komt mijn moeder in ons huis wonen. Kimba kent haar en kan lekker in z'n eigen huis blijven :lol: .
Dit kan natuurlijk niet in elke famillie, maar ik vind het een prachtige oplossing :smile: .

Groetjes Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Hier komt ook mijn zusje in ons huis bivakkeren. Geen stress voor de kat, geen stress voor ons, en lekker een bewoond huis. Vind het nl een vervelend idee om mijn huis lange tijd leeg te laten staan..
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Ninja
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 14 dec 2006 22:44
Locatie: Utrecht

Bericht door Ninja »

Ik vind het ook niet leuk om m'n katjes achter te laten, maar meenemen daar worden ze vast ook niet vrolijk van ;-) .

Het liefst zou ik m'n moeder hier ook in huis laten wonen, dat zou inderdaad de beste oplossing zijn. Zowel voor de katten als m'n huis ja. Ik vind het ook niet zo'n fijn idee om m'n huis onbewoond achter te laten (voor het eerst dat ik dit ga doen, hiervoor woonde ik in een huis met andere mensen), maar ja je moet wat he als je ook eens wat van de wereld wil zien.
Helaas is het voor m'n moeder niet te doen om hier in huis te gaan zitten. Als ze hier nou om de hoek zou wonen was het niet zo'n probleem, maar ze woont wel in een andere stad. M'n broertje (9) moet daar ook naar school en als dat vanaf mijn huis zou moeten, is dat toch niet zo handig ;-)
Nath3004
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 feb 2007 11:21

Bericht door Nath3004 »

Hoi,

Onze kat blijft gewoon thuis tijdens de vakantie. Er is vast wel iemand die voor onze kleine donder wil zorgen :D

Wou toch nog even reageren op het berichtje van Sandra. Onze kat is echt gek op reizen. Vanaf dat ik hem heb gaat ie geregeld (nu minder) mee naar mijn ouders. Het is zelfs een tijd zo erg geweest dat meneer als voor de kast ging zitten waar de reismand in stond, ging de kast open dan liep hij daar het eerst naar toe. Zodra ik de mand in de kamer zette, zat meneer er al in :D
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als je mijn berichtjes goed had gelezen had je gezien dat ik schreef dat katten heel goed kunnen wennen aan heen en weer reizen en logeren op twee adressen en dat ze het dus helemaal niet erg vinden. Ik schreef alleen dat ik het geen goed idee vind om bij 1 keertje logeren proef te draaien vanwege de stress die dat met zich mee brengt.

groeten,
Sandra
Gesloten