Mysterieuze klitten, hoe komen we er van af?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Die klitten van onze Angora zijn echt van die proppen, bijna niet meer uit elkaar te halen, wegknippen is enige optie. Klinkt bekend?
Waar halen jullie die Vit B druppels? Zijn die op het internet bestelbaar?
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Die kun je gewoon in de dierenwinkel kopen ;-)
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Ze is trouwens zo'n week of 4-5 geleden geholpen. Zou die hormoonverandering er ook iets mee te maken kunnen hebben?Icm de komende wintervacht en slecht wassen door haarzelf? Ik zie zo gauw geen onderliggende ziekte als mogelijkheid; ze eet, is alert, speels..
Gebruikersavatar
6-2love
Lynx
Lynx
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 aug 2003 10:13
Locatie: Rotterdam

Bericht door 6-2love »

Bij Bloempie ben ik nu ook maar weer gaan knippen. De vitamine B verbeteren haar vacht maar sommige stukjes zijn toch nu helemaal vervilt, dus dat knip ik maar weg.
Groetjes Lida
Solo, Willie, Bloempie, Liesje, Biggles en Nina

Liefde is.....het spinnen van een kat
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

wij hebben een zwerfkatje (pers) opgevangen, inmiddels alweer 7,5 maand ons huisgenootje (niemand wilde haar terug:cry: zomaar op straat gedumpt)
haar vacht is echt dramatisch. maaaaanden ging het goed. als ze al klitten had, dan vielen die vanzelf volledig uit haar vacht, echt ideaal.
maar sinds een paar weken is het echt dramatisch opeens. ze haart echt onvoorstelbaar uit, maar er ontstaan dagelijks opeens nieuwe klitten die ook al binnen een dag bijna vervilt zijn. ik weet niet wat ze doet, maar ik weet echt niet meer wat te doen. zodra ik ga kammen verandert ze in een loeder (krijsen, aanvallen), maar zo kan het ook niet langer doorgaan.
heb mijn dierenarts gebeld, die wil alleen maar onder narcose haar scheren. terwijl wij juist graag met een sufmakend pilletje haar zelf willen kunnen kammen. want het is namelijk nog niet zo erg dat ze geschoren moet, en bovendien voor een kat van een jaar of 8 vind ik dat bestwel een risico. helemaal als het een paar x per jaar zou moeten.

herkent iemand dit probleem, en hoe lossen jullie het op?
ik kreeg viavia de tip om vetranquil te vragen aan een dierenarts, en het dan zelf nogmaals te proberen.
ook opperde iemand een kattentrimsalon (waar ik nog nooit van gehoord had :lol: ), heeft iemand daar ervaring mee??

(de pers eet overigens main coon voer mee met onze 3 boskatten. mocht iemand nog een geniaal idee hebben voor een of ander voedingssuplement oid dat helpt tegen klitten... dan hoor ik het graag!)
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Mijn ouders hebben een pers die ook heel gauw klit en vervilt.
Ze wassen zich en gaan rollebollen dus niet gek dat dat toch gauw gebeurt.
Ze laten haar 2 keer per jaar trimmen bij een trimsalon, want kammen is bij haar ook een drama doordat ze verziekt was bij een slechte fokster die die naam niet zou mogen hebben.
Nu ze ouder word houd ze zich rustig maar fijn vind ze het niet.
Ze leeft gewoon helemaal op als ze getrimd is, dus ik zou dat zeker proberen ;-)
Gebruikersavatar
Mariekjuh
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 sep 2004 16:39

Bericht door Mariekjuh »

sandy, in de maanden nadat de kat van je ouders bij de trimsalon is geweest, kammen ze haar dan nog regelmatig, of helemaal niet??
ik heb het dagelijks geprobeerd bij dr maar dan is ze zo vreselijk boos op me dat ze niet meer bij me in de buurt komt. en dat houd ze echt weken vol zolang ik dr et grote regelmaat blijf kammen :(
Lotje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 feb 2007 13:16
Locatie: Amsterdam

Vervilte Pers

Bericht door Lotje »

Ik heb zojuist een slecht verzorgde Pers van iemand overgenomen. Overal vervilte klitten. Moet ik die er uitknippen of scheren? Met een staalborstel of klittenkam werkt het niet meer. Of kan dierenarts zoiets doen?
Graag advies, waarvoor bedankt!
Lotje.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ik adviseer om eerst zelf te beginnen met het voorzichtig wegknippen van de klitten en vanwege de extra stress voor de kat niet direct naar de dierenarts te gaan.

Als dat dan niet lukt kun je daarna naar de dierenarts gaan waar hij onder narcose wordt geknipt of geschoren. Niet zelf gaan scheren i.v.m. het gevaar van uitschieten!

Je kunt natuurlijk ook naar een trimsalon gaan, want die hebben veel ervaring met de verzorging van de vacht van een langharige kat.

groeten,
Sandra
Lotje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 feb 2007 13:16
Locatie: Amsterdam

Pers vervilt

Bericht door Lotje »

Sandra, weet jij misschien een trimsalon voor katten in Amsterdam? Ik heb gezocht in tel. boek, maar vind alleen voor honden.
Lotje
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Misschien is het een idee om die trimsalons eens te bellen om te vragen of ze ook katten doen.

Succes ermee in ieder geval en wat lief dat je dit katje een nieuw huis aanbied!
Lotje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 feb 2007 13:16
Locatie: Amsterdam

Pers vervilt

Bericht door Lotje »

Ja, ik ga rondbellen. Wist eerlijk gezegd niet eens dat er kattentrimsalons bestáán! Maar lijkt me de beste optie.
Lotje
Lotje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 feb 2007 13:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Lotje »

Oh ja, toch nog een vraagje. Ik heb hele leven katten gehad, nu weer twee plus Pers. Mijn twee "eigen" katten zijn actief, maar die Pers is een slaper. Wel vreselijk lief. Nooit nageltjes uit. Maar moeilijke eter. Bijna beetje saai, maar oké, zij mag blijven. Beter bij mij dan bij buren die dat beest dag en nacht alleen lieten.
Vraagje: is het karakter van een Pers inderdaad wat "nonactief"?
Lotje
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ze staan erom bekend dat ze erg lief en knuffelig zijn maar niet erg speels of actief.

Ze houden vaak erg van hun rust en daarnaast zijn ze ook vaak stressgevoelig (bijvoorbeeld door een druk huishouden met veel jonge kinderen of katten die onaardig tegen hem/haar zijn). Dit kan leiden tot plassen in huis of ander stressgedrag, maar als zijn/haar omgeving rustig is en de kat zich kan ontspannen heb je er vaak een schootkat bij :-).

Natuurlijk zijn er ook superactieve perzen die dol op drukte zijn, dus het is meer een algemeen beeld.

O ja, vergeet naast de extra zorg voor de vacht ook niet de ogen en de wangen (traanspoor) goed schoon en droog te houden en check regelmatig of de neus niet verstopt zit (zeker bij de hele kleine neuzen).

Perzen geven wat extra zorgen, maar ik vind ze het meer dan waard (ook al ben ik geen fan van hun extreem kleine neusjes ;-).

groeten,
Sandra
Lotje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 feb 2007 13:16
Locatie: Amsterdam

Bericht door Lotje »

Oogjes maakt ik dagelijks schoon. Maar neusjes? Gewoon afvegen of in de neusgaten zitten te poeren...?
Plaats reactie