Kitten of kat? Ras of geen ras?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GiNi
Poema
Poema
Berichten: 253
Lid geworden op: 17 apr 2006 20:55
Locatie: Mechelen

Bericht door GiNi »

papangu, ik heb ook een kleintje van nu 8 maanden rondtrippelen, ze kan niet naar buiten en is perfect gelukkig lijkt mij. ze heeft de hele dag zo'n 40 m² en als ik thuis ben mag ze overal hier komen dus meer dan 2 keer die oppervlakte. als ze dit van kleinsaf gewoon zijn en genoeg speelgoed en krabpaal e.d. hebben is er geen probleem.

ik zou ook opteren voor een poes uit het asiel. ook qua kosten ben je er minder geld aan kwijt omdat ze al zijn ingeënt, vaak ook gecastreerd of krijg je korting op castratie. en je hebt een idee van hun karakter ;)

veel succes met je beslissing, en hou ons op de hoogte!
Ragdoll liefhebber
Huiskat
Huiskat
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:25

Bericht door Ragdoll liefhebber »

Wij hebben 4 katten, 2 huiskatten en twee raskatten....en alle 4 blijven lekker binnen. Mijn vorige katten kwamen wel buiten, veel ongelukkig, vergiftiging enz enz. Mijn oudste kat van 16 jaar heeft ook altijd buiten mogen lopen, nu niet meer....maar heeft er helemaal geen moeite mee.
Lekker veel speelgoed binnen, mandjes en een krabpaal....ze vermaken zich prima. Ik heb zelfs vorige week een hondenmand gekocht, nu liggen er telkens 3 bij elkaar in de mand. Zo super lief.

gr petra
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Onze oudste kat is nu ong 9 jaar (hij is aan komen lopen en nooit meer wegegaan bij mijn vriend) Hij was tot een jaar geleden gewend om regelmatig naar buiten te gaan. We wonen sinds een jaar in een andere plaats en we hebben besloten om hem binnenshuis te houden. Hij heeft het hier niet moeilijk mee gehad. Misschien komt het omdat we vanaf de verhuizing een hond in huis hadden (deze hond was van mij en mijn ex). Odie is als de dood zo bang voor een hond en blijft dus op de bovenverdiepingen van ons huis...plek zat. Vandaar dat ie misschien nooit heeft kunnen 'zeuren' om naar buiten te mogen.
De andere 2 poezen zijn ooit wel eens buiten geweest als kitten zijnde, maar ook voor hun was dat na de verhuizing voorbij.
De 2 nieuwe kittens die we nu hebben mogen ook niet naar buiten toe.
Zolang ze voldoende ruimte hebben...ook een plek waar ze zich terug kunnen trekken, voldoende speelgoed en aandacht is er geen enkel probleem dat ze niet naar buiten kunnen.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet gerust zou zijn als ze buiten lopen, daarvoor zijn onze katten mij te dierbaar!
Bovendien ben ik van mening dat we anderen niet met overlast van katten moeten opzadelen (lees: kattenpoep in de tuin etc.)
Wij hebben bewust gekozen voor kittens van huis-tuin-en keukennestjes.
Er zijn al genoeg katten op de wereld en zo kunnen we er een paar een goed thuis geven.
Ik vind zelf dat een kitten wat makkelijker is ivm gewenning aan de andere katten en hond in een gezin. Ze zijn onbevangen en leren zo vanaf begin af aan waar ze staan in de rangorde der huisgenoten.
Tot nu toe hebben we nooit problemen ondervonden. (behalve Odie die niet van honden houdt.....maar wie weet wat hij ooit heeft meegemaakt met een hond).

Groetjes
Helma
M4NU3L44
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:54
Locatie: Arnhem

Kater of poes ?

Bericht door M4NU3L44 »

Hoi hoi,

me vriend en ik willen binnenkort 2 kittens.
Liefst uit hetzelde nest.

Maar wat is dan verstandiger ?
2 Katers of 2 poezen ?

En wij hebben 2 baardagamen
en 2 schorpioenen.

Beide terrariums staan in de woonkamer.
De schorpioenen zie je overdags niet,
Maar de baardagamen wel.
Het zijn dagdieren en best wel actief.
Ze staan op ons dressior.

Zou dat geen problemen kunnen leveren met de katten?
Dat als wij weg zijn bijv. dat hun op de dressior klimmen
en tegen het glass aan zitten ofzo.

Of kan je zoiets makkelijk afleren ?

Nahja hoor het wel

Dank jullie

Grtjess
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 162
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Goh! Kater of poes, dat weet ik niet. Ik weet wel dat wij een waterschildpad hebben in de woonkamer. Onze Kimba was als kitten wel benieuwd wat dat was, maar nu heeft hij alle belangstelling verloren. Hij drinkt enkel graag het water waar die schilpad in zwemt. Hij weet heel goed dat hij dat niet mag, maar probeert toch regelmatig.
Ik denk dat het vooral van de kat afhangt of ze nieuwsgierig zijn. En als je ze iets wil afleren is er nog altijd de plantenspuit!

Groetjes Kathy en Kimba
M4NU3L44
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jan 2007 19:54
Locatie: Arnhem

Bericht door M4NU3L44 »

Ja inderdaad :)

En ik heb me bericht per ongeluk hier geplaats,
maar krijg het niet als apart topic :S
Beetje verwarrend zo.

Grtjess
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 74
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Hoi M4NU3L44

Uit mijn ervaring weet ik dat er niet veel verschil zit tussen het hebben van katers of poezen. Katers kunnen dominanter zijn, maar vaak verdwijnt dat (of voorkom je het) door castratie. Castratie voorkomt ook dat je katers gaan sproeien (urine) dat ruikt echt niet aangenaam.
Als klein voordeeltje.......katers castreren is qua kosten iets voordeliger...niet alleen qua prijs, maar ook als ingreep. Castratie is minder ingrijpend voor het beestje dan sterilisatie bij poezen.

Wij hebben 37 aquariums in huis (waarvan de meeste op zolder) maar de 2 bakken in de huiskamer leveren totaal geen problemen op. Goed...ze springen er bovenop...maar die lampen zijn heerlijk warm en daarom is de kap een heerlijk plekje voor de katten om op te gaan liggen. Als er een deel van de kap weg is gaat onze Garfield hier smakelijk uit drinken.
Bovendien zitten de katten regelmatig voor het aquarium te koekeloeren...het beweegt he

Dus als jullie terraria afgedekt zijn levert het geen enkel probleem op.
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
Chienet
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mar 2007 11:28

Oud of jong? Kat of poes?

Bericht door Chienet »

Hoi allemaal,

Ik heb me net geregistreerd hier bij de kattensite.
Ik heb een poesje van 6 maanden. Ze komt nog niet buiten omdat ik haar nog niet heb sterilliseren. Ik denk erover om een poes of kat erbij te nemen zodat ze overdag niet alleen is. Ik weet niet wat het beste is; een oude of een jonge, een poes of kat.
Weet een van jullie wat het beste is?

Groeten, Chienet
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Kijk goed naar het karakter en zoek daar een passende kat bij, de rest (geslacht en leeftijd) is gelukkig alleen maar bijzaak.

Zo kun je bijvoorbeeld als je eigen kat heel schuw of bang is beter geen dominante kat erbij zetten (dan wordt ze ondergesneeuwd). Ook kun je beter geen felle of dominante kat nemen als je zelf een felle of dominante kat heb (dan vechten ze veel). Als je kat redelijk makkelijk en sociaal is dan zijn eigenlijk alle katten geschikt, want dan redt ze zich wel als er eventueel een keertje gevochten wordt.

Kijk bij jouw kat dus gewoon naar een beetje makkelijke (een tikje fel, dominant of juist een tikje bang of schuw is helemaal niet erg) maar vooral speelse kat, want daar heeft ze nu nog de meeste lol van. Je kunt dan natuurlijk een kitten nemen, maar alle speelse katten zijn goed, dus ook oudere speelse katten. Sommige oudere katten beginnen echt aan een tweede jeugd met een kitten erbij, die zie je gewoon opbloeien.

Zelf zou ik het een beetje zielig vinden om er een stokoude of zieke kat bij te zetten, want die voelt zich misschien opgejaagd van zoveel speelsheid van jouw kat.

Ga gewoon naar het asiel en laat je voorlichten over de katten die ze hebben en vertel ook over het karakter van je eigen kat, dan kunnen ze je goed verder helpen. Kijk natuurlijk ook gewoon naar wat je zelf een leuke kat vindt, maar laat je niet alleen daardoor of door het uiterlijk leiden. Sterkte met het vinden van je nieuwe huisgenoot en veel plezier daarna.

groeten,
Sandra
evachan
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2007 12:50

poes of kater erbij?

Bericht door evachan »

Hoi,

Even een vraagje over de aanschaf van een nieuwe poes/kater. Sinds een jaar heb ik Shiro nu, een gecastreerde kater uit het asiel. Hij is nu ongeveer 2,5 jaar oud. Het is een vreselijk lief mannetje, die heel aanhalig is.
Hij komt dagelijks buiten en is naar mijn weten vriendelijk tegen andere katten. (alleen de andere katten niet tegen hem, zodat hij wel eens met een wondje thuis komt.. :???: )
Nu wil ik heel graag een tweede poes/kater erbij halen, zodat Shiro wat gezelschap heeft. Nu weet ik niet wat het beste is; een kater of poes erbij.. Kan iemand mij hier advies over geven??

Alvast bedankt,

Groetjes Eva.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat maakt gelukkig niets uit en leeftijd ook niet. Ga gewoon weer naar het asiel en laat je uitleggen hoe de karakters zijn van de katten die daar zijn en vertel over het karakter van je eigen kat (die is zo te lezen gelukkig erg makkelijk en sociaal) en dan kunnen jullie in onderling overleg de meest geschikte kat erbij uitkiezen.

Let er wel op dat die tweede kat wel een beetje sociaal is met anderen katten, want zo te lezen is jouw kater geen held als het op vechten aankomt.

Veel plezier met je het uitzoeken van je toekomstige huisgenootje!

groeten,
Sandra
evachan
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mar 2007 12:50

Bericht door evachan »

Dat mijn kat geen vechter is, is duidelijk! :D
hij huppelt altijd heel vrolijk achter alle katten aan, maar die moeten daar niks van weten haha!

Nu heb ik nog een vraag, want ik weet niet precies hoe ik de nieuwe kat dan moet introduceren. Ik heb al wel een andere topic gelezen hierover, maar daar werken ze met een bench.. die heb ik niet! Is er een gangbare manier voor mij die hoogstwaarschijnlijk de meest effectiefe manier is?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2525
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Een bench is inderdaad handig, maar gelukkig niet noodzakelijk. Als je de katten in het begin gewoon steeds kort met elkaar laat kennismaken en ze daarna weer in gescheiden ruimtes doet als je er niet bij bent (en in het begin ook 's-nachts) dan gaat het meestal vanzelf na een tijdje blazen, grommen en/of vechten goed en hebben ze elkaar geaccepteerd.

Sommige katten kunnen heel snel al bij elkaar blijven en andere katten moet je wat langer gescheiden houden. Als het na een paar maanden nog steeds vechten is dan lukt het daarna ook niet meer, maar gelukkig gaat het vaker goed dan niet goed.

Probeer niet gelijk in te grijpen als ze gaan grommen, blazen of vechten, maar natuurlijk wel als er echt gewonden dreigen te vallen.

groeten,
Sandra
MariekeQ
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2007 17:11
Locatie: Maastricht

Bericht door MariekeQ »

Hallo allemaal,

Ik wil heel graag een kat. Als ik zo alle reacties lees op de site zou ik eigenlijk twee katten moeten nemen omdat ik dagelijks van 9 tot 17 moet werken.
Hoeveel ruimte moet ik dan echter hebben? Ik heb een studio van ongeveer 25 m2 (woon/slaapkamer), een halletje van ongeveer 3m2 en een badkamer van ongeveer 3 m2. Wel zou ik de kat(ten) 's nachts liever niet in mijn bed willen hebben...

Groetjes,

Marieke
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Hai Marieke,

25 m2 voor twee jonge katten vind ik persoonlijk wel heel klein hoor, zeker als je daar de slaapkamerruimte ook nog afhaalt.

Misschien is in jouw situatie juist een wat oudere kat die graag de ruimte alleen heeft geschikter.
In bijna ieder asiel zit wel zo'n kat.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Plaats reactie