Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Gisteren is onze Garfield gesteriliseerd. Ik heb ze om 10.00uur gebracht en de uren kropen voorbij...
Om 16.00uur mocht ik haar weer ophalen bij de DA.
Wat lag ze daar zielig in een bench....wel lekker warmgehouden dmv een rode warmtelamp.
Maar wakker was ze amper.
Ze heeft gelijk haar jaarlijkse injectie gekregen.
Ze bleek tijdens de ingreep toch nog een beetje krols te zijn geweest. (wanneer was ze niet krols kan ik beter zeggen, want dat was ze dus echt elke 2 weken!!)
Enfin...DA heeft de eierstokjes laten zien. In de ene zaten al bijna geen eitjes meer...de andere zat nog goed vol.
Ze heeft ook een kuur Amoxicilline 50mg meegekregen (20 stuks...elke ochtend en avond moet ze er 1 innemen).

Het advies was: lekker warm houden en af en toe proberen water te laten drinken en RUST!

Bij thuiskomst heb ik haar lekker bij mijn dochter op schoot gelegd...handdoek om haar heen.
Daarna dacht ik er goed aan te doen om ze op een kussen (met handdoek) bij de verwarming te leggen. Maar ze was het niet eens met die keuze. Ondanks haar schuddend kopje en dufheid probeerde ze van het kussen af te komen.
Dus heb ik ze weer bij mijn dochter op schoot gelegd. Dit was wat ze wilde blijkbaar en ontspande zich.

In de loop van de avond heb ik die taak overgenomen van mijn dochter en af en toe probeerde ik of ze wat wilde drinken. Niet dus.
Rond 22.00 uur heb ik een spuitje gevuld met water en af en toe een heel klein beetje water in haar mondje gedaan...ze slikte dit goed door.

Rond 0.00 uur wilde ze toch echt van mijn schoot af en wilde wat lopen. Nou ja...lopen...ze waggelde stapje voor stapje en viel regelmatig om.
Ze liep richting de trap en wilde naar boven. Dus heb ik ze naar boven gebracht (daar staan de kattenbakken) ik heb ze even op de kattenbak gezet, maar daar had ze geen behoefte aan. Ze liep naar het mandje naast ons bed en wilde er in.
Okee...prima..ik heb ze erin gelegd en lekker toegedekt met een handdoek en zo de handel weer mee naar beneden genomen.
Af en toe heb ik nog wat water in haar bekje gedruppeld.
Vannacht heeft ze in dat mandje naast mijn bed geslapen.
Tot een uur of 5...mijn vriend was uit bed en was Garfield kwijt (we hadden uit voorzorg slaapkamerdeur dichtgedaan, want ik moest er niet aan denken dat Garfield van de trap zou stuiteren).
Ze was uit de mand gekomen en bleek onderin de tvkast te liggen (op een zacht kleed)
We waren nu toch wakker en hebben haar en haar mandje mee naar beneden genomen en water in haar bekje gedruppeld.
Een uur later weer vice versa...naar boven.
Om half 8 weer naar beneden en geprobeerd of ze wat wilde eten omdat ze toch die medicijnen in moest nemen.
Ik heb het tabletje fijngeperst tussen 2 theelepels en op wat natvoerbrokjes gedaan.
gelukkig wilde ze dit eten...(lees: sabbelen en uiteindelijk toch opgegeten).
Nu ligt ze heerlijk toegedekt in haar mandje in mijn buurt.
Het lopen gaat al een stuk beter...hoewel haar evenwicht nog niet hersteld is.

Het valt me toch best tegen dat zo'n beestje zo lang zo suf blijft. (het is de eerste keer voor ons dat we een sterilisatie mee-beleven)
Maar goed...als ze af en toe iets eet en drinkt ben ik allang blij, dan komt de rest ook vanzelf goed.

Ik heb ook het artikel gelezen over de verdoving bij maskerkatten. Dit heb ik uitgeprint voor het geval onze kitten Gizmo ook onder het mes moet. Zij lijkt veel op een ragdoll dus lijkt me deze informatie best belangrijk.

Nu nog afwachten hoe het gaat met de genezing van de wond...het ziet er nu netjes uit en heb nog niet gezien dat ze er aan likt.

Groetjes

Helma
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Het gaat inmiddels prima met Garfield. Gisteren overdag ging ze al weer uit zichzelf eten en op de kattenbak en het lopen en springen gaat weer als vanouds.
Haar medicijnen gaan er met behulp van een paar natte brokjes soepeltjes in.
Er zit wel een grote bloeduitstorting op een cm of 2 vanaf haar wond gezien.
Is dat gebruikelijk of kan dat kwaad?

Groetjes

Helma
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
Gebruikersavatar
lianne
Poema
Poema
Berichten: 259
Lid geworden op: 26 dec 2005 19:32
Locatie: E- l Town Brabant

Bericht door lianne »

Morgen worden Pepsi 9 maanden en Guusje 7 maanden gecastreerd.
Vannacht en vanochtend was Guusje op Pepsi aan het rijden (of hoe je dat noemt)
Ze waren Gor en Geer aan het spelen. :-P
Ben benieuwd. Ik heb vertrouwen in onze da dus moet goed komen.
Als je de mensen leert kennen, dan ga je van de dieren houden.
Catlover
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2007 18:52

MIJN POES IS GEHOLPEN EN T LIJKT OF ER NIKS IS GEBEURD.

Bericht door Catlover »

hI ik wilde dit toch met jullie delen zoals velen van jullie zien ben ik hier nieuw maar ik ben zo blij mijn poes is gestereliseerd eergister om half 10 smorgens mocht ik haar brengen en in de middag rondom 3 uur halen.
toen ze thuis kwam gilde en schreeuwde ze nog de hele boel bij elkaar omdat ze krols was, toen ik haar wegbracht.

Maar ze was wel geholpen de dierenarts had de wonden van binnen uit dichtgemaakt en je zag alleen aan de buitenkant was geschoren en een klein wondje.

Ze wilde ook gelijk eten!! En ja hoor een heel wiskaszakje at ze op, ging naar de kattentoilet daarna en ging slapen, die nacht sliep ze rustig deandere dag echter geen gegil meer, en t leek of alles voorbij was ze begon aan haar speeluurtje en ik kan t gwoon niet geloven, dit wilde ik meedelen omdat het dus ook zo kan.

Het is een poesje die ik net binnen heb v.d straat, was uitgehongerd 8 maanden oud vreselijk lief en aanhalig. Ik ben blij dat ik haar toch gehouden heb zij is nu mijn vierde kat. (ik heb 2 katers nu en 2 poezen)
doeg Catlover.
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Ik ben gisteren met Garfield naar de DA geweest om haar hechtingen te laten verwijderen.
Ze had sinds maandag een grote bobbel op de plaats van het litteken.
Dit bleek niet te komen door de hechtingen en de reactie van het lichaam op de hechtingen.
Ze blijkt nu een gaatje te hebben...in haar buikwand :???: :roll:
Zolang ze geen last krijgt van die bobbel en die bobbel zacht blijft aanvoelen, hoeft de DA er niets aan te doen, voorlopig.
Het is wel de bedoeling dat ze nog een keer onder het mes moet om dat gaatje te sluiten. Maar dat mag gelijk als we met Tigo naar de DA gaan voor de castratie. Dat zou ongeveer in april kunnen.
Dus ik hoop dat het goed blijft gaan en dat Garfield geen problemen met die bobbel krijgt.

Groetjes

Helma
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 411
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Die bobbel is in elk geval heel normaal hoor, dat hebben al die van mij ook gehad, de ene al een dikkere dan de andere ;)
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

sKatje schreef:Die bobbel is in elk geval heel normaal hoor, dat hebben al die van mij ook gehad, de ene al een dikkere dan de andere ;)
Dat klopt wel ja van die bobbel...dat gebeurt volgens mijn DA altijd in meer of mindere mate na een sterilisatie.
Maar bij Garfield zat toch echt een opening...ik heb het zelf kunnen voelen. Waarschijnlijk is een onderhuidse hechting gedeeltelijk los gegaan.

Groetjes

Helma
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Kimba is een kater (niet helemaal meer..) Hij is twee weken geleden gecastreerd. Blijkbaar herstellen katers makkelijker dan katinnen. Ik moest hem van de dierenarts binnenhouden (logisch) Maar eens thuisgekomen wilde meneer direct naar buiten. Ik heb hem ook een hele tijd bij mij laten uitslapen, maar toen ik weg moest hab ik hem boven gelegd. De deur gaat bij ons veel open en dicht en ik mag er niet aan denken dat hij buiten zou geglipt zijn!!!! :-(
Enfin, normaal mag hij dat niet, maar ik heb hem in onze slaapkamer gelegd (lekker zacht op ons bed). Ik heb de gordijnen dicht gedaan, het licht uit en de deur dicht! Mijn vriend dacht dat ik gek was geworden...
Hij heeft daar in elk geval goed z'n roes kunnen uitslapen, want s'avonds sprong hij al terug op de zetel.
Hij is de volgende dag wel kwaar geweest op mij. Het was alsof hij dacht "wat heb je me nu aangedaan?"
De liefde is ondertussen helemaal hersteld, gelukkig maar!!

Groetjes, Kathy en Kimba
Gebruikersavatar
fluttertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 05 dec 2005 23:23
Locatie: Den Haag

Bericht door fluttertje »

Dat van die bobbel wist ik niet, maar Guusje heeft ook een bobbeltje en de DA heeft er niets van gezegd met haar inening. Zal dus wel goed zijn!
Gebruikersavatar
Helma
Huiskat
Huiskat
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 nov 2006 19:02

Bericht door Helma »

Goed nieuws over Garfields bobbel.
De bobbel is spoorloos verdwenen!!

groetjes

helma
Beestenboel, 5 katten, 1 hond, talloze vissen en gifkikkertjes
melonir
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2007 20:12
Locatie: België

Bericht door melonir »

Hoi,

mijn katinnetje is gisteren ook gesterilliseerd maar vannacht heeft ze al 2 of 3 draadjes losgebeten, dus zitten er nog maar 2 draadjes in. Ik heb naar de dierenarts gebeld maar die zei dat het geen kwaad kan zolang de wonden mooi dit blijft zitten aangezien zij ook langs binnen met 3 draadjes vastgezet heeft.
Ik ben er toch niet helemaal gerust in want ik ben bang dat ze deze nacht de 2 andere ook los zal bijten... :-(

groetjes
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als ze ook inwendig is gehecht hoef je je echt geen zorgen te maken, want dan zitten de hechtingen aan de buitenkant er voor de zekerheid. Hou gewoon de wond goed in de gaten en als het toch open is gesprongen kun je het weer opnieuw laten hechten (dan is een kapje misschien een goed idee).

groeten,
Sandra
Pixi
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2007 15:20

Hoe lang herstel na castratie?

Bericht door Pixi »

De poes is gisteren gecastreerd. Arm poeske :-(

Haar dikke vriend de kater wil even niks van haar weten en zelf gromt ze ook alleen maar naar hem... hoop dat dat gauw weer beter gaat.

Maar nu... ze is gisteren even uit haar reismand gekomen om naar de 'wc' te gaan maar verder niks.
Ook vandaag ligt ze er al de hele dag in, ze heeft nog niets gegeten of gedronken en draait haar kopje er voor om als ik het haar voorhou.
Ze kan wel wat hebben want ze is te dik (ze moesten door 2 cm vet heen :shock: ) maar het lijkt zo zielig...

Hoe lang duurt het voor zo'n beestje weer een beetje rond gaat wandelen?
Moet ik me zorgen maken?

Pixi
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee hoor, je hoeft je echt geen zorgen te maken, want het kost bij poesjes wel een paar daagjes voordat ze er weer bovenop zijn.

groeten,
Sandra
Pixi
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 feb 2007 15:20

Bericht door Pixi »

Ze liep vanavond echt met haar zieltje onder haar pootjes naar het kussen toe waar ze altijd lekker op ligt. Ze is er niet meer vanaf gekomen. Ze heeft nog steeds niks gegeten of gedronken.
Ze kijkt heel droopy-achtig en als ik haar aai is het zo'n heel zachte miauw van 'wat ben ik zíélig hè?'
Wel een voordeel dat ze nu de kat zo weer af en toe voorbij ziet wandelen, kunnen ze weer aan elkaar wennen...

Pixi
Plaats reactie