kittens doodgebeten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
niekie

kittens doodgebeten

Bericht door niekie »

Mijn zus heeft twee siamezen. Het ging zo goed met ze dat er een nestje
kwam. Helaas heeft ze van de 5 jongen er geen een weten te redden.
Ze liet de jongen links liggen. De een na de ander ging binnen een aantal uren dood. Twee jongen overleefde de eerste dag. Warme lamp er boven en bijvoeden leek te helpen de moeder likte af en toe en liet ook af en toe drinken ook de vader mocht er bij komen.Wel bleef mijn zus erbij ze en net toen ze dacht dat het wel goed ging komen de tweede dag was dat beet de moeder ineens de laatste 2 jongen dood. Mijn zus en haar kinderen zijn heel verdrietig. Kan iemand ons info geven. Kan deze poes ooit nogwel een nestje krijgen????Heeft iemand dit ook meegemaakt?????
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Hoi Niekie,

Ik denk dat er iets niet goed was met het nest en dat de moederpoes dit heel goed aanvoelde en daarom de kittens links liet liggen en uiteindelijk doodmaakte. Heel erg sneu en verdrietig, maar wel de natuur.
Ik durf niet te zeggen of deze poes nog eens jongen kan krijgen. De vaderpoes was toch niet haar broer hè? Dat zou het 'verkeerde' nest verklaren. Misschien kan je zus een eventueel volgend nest met de dierenarts bespreken. Moederpoes moet wel eerst herstellen natuurlijk!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

In het asiel zien wij ieder jaar heel veel nestjes en daarbij hebben we gemerkt dat de moederpoes heel goed weet wat ze doet. Ook wij hebben gemerkt dat als de moederpoes ze links liet liggen en wij ze met de hand gingen voeden ze toch dood gingen, omdat ze iets mankeerden.

We hebben nu een kleintje in het asiel die het wel heeft overleefd, maar die is zo zwak dat het wellicht beter was geweest als die ook was gegaan. Het is natuurlijk heel tragisch voor je zus en haar familie, vooral omdat de kinderen zich waarschijnlijk enorm verheugd hadden op de kittentjes, maar uiteindelijk is het misschien toch beter zo.

Over de gezondheid van eventuele nieuwe nestjes valt niets te zeggen, tenzij de moederpoes iets mankeert wat erfelijk is (bijvoorbeeld een zwak hart). Wellicht kan de dierenarts hier meer over zeggen. Heel veel sterkte met het verwerken van deze onverwachte schok.

groetjes,
Sandra
Ragdoll liefhebber
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:25

Bericht door Ragdoll liefhebber »

Ik zou aanraden met deze poes geen nest meer te nemen, blijkbaar heeft ze het instinct te moederen niet.
Niet iedere poes is geschikt om kittens te krijgen. Stress omtrent het onbekende, of de bevalling kan al voldoende zijn voor een poes om dit te doen.
Heel veel sterkte met het verlies van de kittens.

gr petra
Gast

Bericht door Gast »

Marije schreef:Hoi Niekie,

Ik denk dat er iets niet goed was met het nest en dat de moederpoes dit heel goed aanvoelde en daarom de kittens links liet liggen en uiteindelijk doodmaakte. Heel erg sneu en verdrietig, maar wel de natuur.
Ik durf niet te zeggen of deze poes nog eens jongen kan krijgen. De vaderpoes was toch niet haar broer hè? Dat zou het 'verkeerde' nest verklaren. Misschien kan je zus een eventueel volgend nest met de dierenarts bespreken. Moederpoes moet wel eerst herstellen natuurlijk!
Hallo Marije
Dank je welvoor je reactie.... De vader is absoluut geen broer dus helaas is dit niet te verklaren. Wel was dit haar eerste nestje ze is nu 2,5 jaar misschien dat dit de nodige stres heeft veroorzaakt. Ik denk dat als mijn zus het nog een gaat proberen het inderdaad met de dierenarts moet gaan opnemen.
Gast

Bericht door Gast »

Sandra W schreef:In het asiel zien wij ieder jaar heel veel nestjes en daarbij hebben we gemerkt dat de moederpoes heel goed weet wat ze doet. Ook wij hebben gemerkt dat als de moederpoes ze links liet liggen en wij ze met de hand gingen voeden ze toch dood gingen, omdat ze iets mankeerden.

We hebben nu een kleintje in het asiel die het wel heeft overleefd, maar die is zo zwak dat het wellicht beter was geweest als die ook was gegaan. Het is natuurlijk heel tragisch voor je zus en haar familie, vooral omdat de kinderen zich waarschijnlijk enorm verheugd hadden op de kittentjes, maar uiteindelijk is het misschien toch beter zo.

Over de gezondheid van eventuele nieuwe nestjes valt niets te zeggen, tenzij de moederpoes iets mankeert wat erfelijk is (bijvoorbeeld een zwak hart). Wellicht kan de dierenarts hier meer over zeggen. Heel veel sterkte met het verwerken van deze onverwachte schok.

groetjes,
Sandra
Sandra ook jij bedankt voor je reactie. De kinderen zijn er inderdaad kapot van. Ik vond het ook al vreemd dat de moederpoes ze links liet liggen. Het wel probeerde maar toch wegging. De vader kwam bij de jongen liggen en deed ze helemaal niets. Toen even later de moeder weer alleen was met de jongen likte ze en gaf ze te drinken en ineens
zomaar beet ze en was het voorbij. De moeder en de vade zjn heel sociaal en lief kan het zijn dat ze jaloers was? Ook lees ik overal dat je de jongen niet mag aanraken maar toen ze geen drinken kregen heeft mijn zus ze wel gevoerd....kan dat de oorzaak van het bijten zijn geweest?

Gr Niekie
Gast

Bericht door Gast »

Ragdoll liefhebber schreef:Ik zou aanraden met deze poes geen nest meer te nemen, blijkbaar heeft ze het instinct te moederen niet.
Niet iedere poes is geschikt om kittens te krijgen. Stress omtrent het onbekende, of de bevalling kan al voldoende zijn voor een poes om dit te doen.
Heel veel sterkte met het verlies van de kittens.

gr petra
Hallo Petra,

Bedankt voor je reactie, ik weet niet of mijn zus het uberhaupt nog gaat proberen het is een erge teleurstelling in het gezin. Dit was wel het eerste nestje en ik geloof dat stress een hoop kan doen. Heb jij het zelf ook eens meegemaakt of gehoord?? Het is namelijk echt een schat en de vader ook het was en is zo'n lief stel dat mijn zus dacht dat het wel zou lukken. Mijn zus vraagt zich af of ze niet iets meer had kunnen doen.

Bedankt en groetjes niekie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Je zus en haar familie moet zich absoluut niets schuldig voelen, omdat de kittens zijn aangeraakt. Echt, geloof me, het kan normaal gesproken geen kwaad om de kittentjes aan te raken en in dit geval moesten jullie wel om de kittens te voeden. Wij pakken pasgeborenen ook vaak op om ze bij te voeden of ze op een warmtedeken te leggen en dat gaat altijd goed.

Ook zal de moederpoes ze uit jaloersie niet doodgebeten hebben, dus daar moeten jullie je echt geen zorgen om maken. Moederpoezen doen dit alleen als er iets mis is of bij groot gevaar (maar dan moet ze echt onder hevige stress staan). Het feit dat de eerste drie kittentjes gewoon doodgingen zegt eigenlijk al genoeg, want die heeft ze niet doodgebeten.

Je zus had echt niets kunnen doen. Ze had ze natuurlijk direct kunnen weghalen en ze dan gelijk voeden, maar daar was geen reden toe en dat doe je normaal gesproken ook niet. En wie zegt dat ze dan nog in leven waren geweest of misschien waren ze dan heel zwak geweest. Het was een tragische loop van gebeurtenissen, maar waarschijnlijk niet te voorkomen.

Wens je familie maar heel veel sterkte van mij toe en misschien kunnen jullie in het voorjaar een lief kittentje (bijvoorbeeld) uit het asiel halen....

groetjes,
Sandra
Ragdoll liefhebber
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2006 19:25

Bericht door Ragdoll liefhebber »

zelf gelukkig niet, maar ken veel fokkers....en regelmatig hoor ik dit soort verhalen. Heeft niets te maken met hun....maar puur met de moeder poes.
Niet ieder poes is geschikt om kittens te krijgen. Ze heeft zelf niet geweten wat ze ermee aan moest. Soms lopen moeders met de kittens door het hele huis, stoppen ze op de meest onmogelijke plekken, gaan erop liggen of zoals in dit geval doden de kittens.
Ik vind het heel sneu voor de familie, ik wens ze ook veel sterkte met het verlies.

gr petra
Gast

Bericht door Gast »

Sandra W schreef:Je zus en haar familie moet zich absoluut niets schuldig voelen, omdat de kittens zijn aangeraakt. Echt, geloof me, het kan normaal gesproken geen kwaad om de kittentjes aan te raken en in dit geval moesten jullie wel om de kittens te voeden. Wij pakken pasgeborenen ook vaak op om ze bij te voeden of ze op een warmtedeken te leggen en dat gaat altijd goed.

Ook zal de moederpoes ze uit jaloersie niet doodgebeten hebben, dus daar moeten jullie je echt geen zorgen om maken. Moederpoezen doen dit alleen als er iets mis is of bij groot gevaar (maar dan moet ze echt onder hevige stress staan). Het feit dat de eerste drie kittentjes gewoon doodgingen zegt eigenlijk al genoeg, want die heeft ze niet doodgebeten.

Je zus had echt niets kunnen doen. Ze had ze natuurlijk direct kunnen weghalen en ze dan gelijk voeden, maar daar was geen reden toe en dat doe je normaal gesproken ook niet. En wie zegt dat ze dan nog in leven waren geweest of misschien waren ze dan heel zwak geweest. Het was een tragische loop van gebeurtenissen, maar waarschijnlijk niet te voorkomen.

Wens je familie maar heel veel sterkte van mij toe en misschien kunnen jullie in het voorjaar een lief kittentje (bijvoorbeeld) uit het asiel halen....

groetjes,
Sandra
Sandra
Dank je wel voor je steun en gerustellende woorden. Ik zal ze doorgeven.
Mijn zus heeft een geweldig gezinnetje en ze was erg geschrokken en geeft zichzelf inderdaad de schuld. Vandaar dat ik probeer het e.e.a. uit te zoeken.

Groetjes Niekie
Gast

Bericht door Gast »

Ragdoll liefhebber schreef:zelf gelukkig niet, maar ken veel fokkers....en regelmatig hoor ik dit soort verhalen. Heeft niets te maken met hun....maar puur met de moeder poes.
Niet ieder poes is geschikt om kittens te krijgen. Ze heeft zelf niet geweten wat ze ermee aan moest. Soms lopen moeders met de kittens door het hele huis, stoppen ze op de meest onmogelijke plekken, gaan erop liggen of zoals in dit geval doden de kittens.
Ik vind het heel sneu voor de familie, ik wens ze ook veel sterkte met het verlies.

gr petra
Petra ook jij bedankt voor je snelle reactie en antwoord. Dit geeft haar tenminste een beetje zicht op wat er voorgevallen is. Ik zal het haar doorgeven.....dank je wel

Groetjes Niekie
Gesloten