acceptatie vriend

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gesloten
femmetje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2006 15:39

acceptatie vriend

Bericht door femmetje »

Hallo allemaal

Ik hoop echt dat iemand me kan helpen met mijn 'probleem'!

Mijn kat Noa accepteert sinds een paar maanden mijn vriend niet meer. In het begin accepteerde ze hem volkomen, hij kreeg kopjes, ze sprong af en toe bij mij op schoot als hij naast me op de bank zat: ze vond hem aardig zoals zij mannen aardig vind. (ze is namelijk meer een vrouwen-kat)
Maar een sinds een paar maanden is dit gedrag volkomen anders geworden.
Als hij de kamer binnenkomt in het weekend (we zien elkaar nl alleen in het weekend), begint het al. Ze krimpt ineen, kijkt heel angstig en houdt hem angstvallig in de gaten. Zodra ze de kans krijgt, vlucht ze weg onder het bed in de slaapkamer, waar ze vervolgens alleen onder vandaan komt als wij de deur uit zijn.
Als hij een beweging maakt of op staat, begint ze al te blazen.
Als hij haar eten geeft, raakt ze het niet aan.

Maar ook als ik haar probeer aan te halen of tegen haar praat, laat ze dit gedrag zien. Zou dat te maken hebben met dat ik naar hem ruik?

Wie o wie heeft tips 'n trucs om hier mee om te gaan om het voor de kat én voor ons wat draaglijker te maken.
We willen volgend jaar gaan samenwonen, maar dat is op deze manier geen doen voor kat en vriend :)

Groeten Femke
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Femke, welkom hier!

Is er iets gebeurd in die tijd? Het hoeft niet iets met je vriend te maken te hebben, omdat ze ook zo op jou reageert. Is er een dierenartsbezoek geweest, is er buiten iets gebeurd of iets met veel lawaai? Ik denk dat je alles echt even langs moet gaan.
Veel succes!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Femke,

Hoe reageert je kat als je vriend haar uit zijn hand probeert te voeren of met hem speelt? Misschien dat ze op die manier weer een vertrouwensband kunnen opbouwen?
Succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het is eerlijk gezegd geen goed teken dat ze al een paar maanden bang voor je vriend is én dat ze dit gedrag nu ook naar jou begint te vertonen.

Het kan zijn dat ze je vriend te weinig ziet en dat hij dus een vreemde blijft. Als dat het geval is zal ze bij het samenwonen wel langzaam aan hem wennen. Het kan echter ook zo zijn dat er bij haar een negatieve link zit tussen iets wat je vriend per ongeluk in het verleden heeft gedaan en haar angst hiervoor. Als dat het geval is zal het wel een hele tijd duren voordat ze weer een positieve link legt. Misschien kan je vriend beginnen haar eten te geven (in plaats van door jou) en daarnaast wat blikvoer van zijn handen laten likken. Verder kan hij proberen veel tegen haar te praten en als dat lukt met haar te spelen. Alles om een positieve link te leggen met jouw vriend.

Ik hoop dat het je vriend lukt om waar vertrouwen weer terug te krijgen, anders blijft ze doodsbang tijdens het samenwonnen en dat moet heel naar voor haar zijn.

groetjes,
Sandra
femmetje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2006 15:39

acceptatie vriend

Bericht door femmetje »

wat fijn die reacties!

ik weet dat m'n vriend een keer heel hard heeft moeten niezen en dat ze daar erg van schrok. maar de tijd daarvoor bleef ze ook al een beetje uit zijn buurt.
eten geven doet hij al in het weekend, maar dan eet ze er niet van. alleen als ik haar eten geef, eet ze.
blikvoer lust ze niet (jaja het is een prinsesje die poes van mij!), dus het idee van blikvoer van zijn handen af laten likken (wat me een heel goed idee leek!!) is geen optie.
en spelen... met mij speelt ze heel graag, maar op de momenten dat m'n vriend eris, is ze zo gespannen dat ze dat ook niet wil.

hoop dat jullie nog meer dingetjes kunnen bedenken wat zou kunnen helpen. ik ben even helemaal blanco, heb al zoveel geprobeerd!
bedankt he!?!?!?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Misschien helpt het als zijn geur ook constant aanwezig is in huis. Dus een trui of shirt (liefs een waar flink in gezweet is) in huis laten liggen. Dan is ze in ieder geval bekend met de constante geur van hem in huis
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
femmetje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2006 15:39

Bericht door femmetje »

dat idee ga ik eens proberen sandra, dank je wel voor de tip!!
Foul Smelling Pig
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 dec 2003 10:08

Bericht door Foul Smelling Pig »

Een soortgelijke situatie, hoewel niet zo extreem als bij jullie, hadden wij met Jimmy. Jimmy en ik zijn pas sinds een maandje echt vriendjes, terwijl mijn vriendin en ik nu al vier maanden samenwonen. Daarvoor was meneer niet gediend van mijn aandacht en heeft hij me ook een paar keer goed te grazen genomen. Het is inderdaad een kwestie van leren kennen en ze in hun eigen tijd naar je toe laten komen (en ze ontdekken ook snel wie 's ochtends het eten uitdeelt :roll: ).
QVOD PRO VIAE FIT PRO VIA
femmetje
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2006 15:39

Bericht door femmetje »

het is in elk geval fijn om te lezen dat het wel goed kan komen dus!

ik ga gewoon door met hem de poes eten te laten geven s ochtends en s middags. en de tip van een kledingstuk dat naar hem ruikt in mijn huis te laten liggen ga ik ook proberen!

mochten jullie nog meer tips 'n trucs en/of ervaring hiermee hebben: GRAAG!!

groetjes!
Gesloten