Vruchtbaarheid bij jonge poes

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Albert1944

Vruchtbaarheid bij jonge poes

Bericht door Albert1944 »

Hallo, ik heb een jonge poes van 5 maanden en deze heeft een broer uit het zelfde nest en die probeert nu zijn zus te bestijgen.
Mijn vraag is :kan dat nu al kwaad? want voor te sterelizeeren is het nog te vroeg, en weet iemand hoe het zit met de pil, en is het raadzaam om die nu al te gaan geven?
Met vriendelijke groet, Bert
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ja, je poes is vruchtbaar, dus pas hiermee op, want ten eerste is ze te jong voor baby's en ten tweede is het inteelt.
Sterilisatie kan al wel, alleen niet iedere dierenarts doet het. Elke dierenarts hanteert weer andere leeftijden.
De pil kan een tijdelijke (korte!) periode tot de sterilisatie overbruggen, maar brengt wel risico's met zich mee.
Succes en ik zou morgen gelijk even met je dierenarts overleggen en misschien beide even uit elkaar houden zolang je nog geen pil geeft of de poes gesteriliseerd is?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk zou ik er voor kiezen op korte termijn eerst je kater te laten castreren voordat je de poes laten steriliseren, aangezien je kater nu duidelijk geslachtsrijp is geworden.

Het voordeel van castreren is dat de ingreep veel kleiner is, dat het meestal voorkomt dat je kater gaat sproeien en dat hij er rustiger en meestal ook minder dominant van wordt. Je kunt dan nog even wachten met het laten steriliseren van je poes tot zij 6 maanden is. Ook hoef je haar dan tijdelijk ook niet de pil te geven.

Wel zou ik ze uit elkaar halen tot je kater gecastreerd is, maar als je het castreren op korte termijn doet hoef je ze niet lang uit elkaar te halen. Ik denk dat het dan ook beter tussen je katten gaat, aangezien je kater haar dan niet steeds meer lastig valt en minder dominant is geworden.

groetjes,
Sandra
Gesloten