Navelbreuk

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Kleine update over het navelbreukje van Thomas: het bleek inderdaad toch noodzakelijk om het navelbreukje te verhelpen en dat is gebeurd toen Thomas gecastreerd werd. Voelde hij zich na de operatie kiplekker, de volgende dag was dat iets minder en heeft hij veel geslapen.
Na tweeëneenhalve week leek het erop of de uitstulping terug was, en moest ik de weekend-da inschakelen, omdat Thomas daarbij ook heel apatisch was. Gelukkig bleek het een soort allergische reactie op het hechtmateriaal te zijn, en geen ontsteking zoals ik vreesde. Ook op de naald van de verdoving had hij gereageerd, en had een klein bobbeltje ter hoogte van zijn ribben. Beide zijn ze gelukkig al weer weggetrokken. Ik wist niet dat dit zo lang na de operatie nog kon gebeuren... :oops:

Groetjes van Laura.
Gebruikersavatar
Suzanne1970
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 mei 2005 10:26
Locatie: Renkum
Contacteer:

Bericht door Suzanne1970 »

Hoi Laura,

Fijn dat het weer goed gaat met Thomas.Ik heb ook altijd gedacht dat zo'n reactie meteen zou komen :oops:
Onze Moppie had ook een navelbreukje toen ik dr net had maar daar is verder nix aan gedaan omdat de da zei dat ze er geen last van zou hebben.Nu is ze 12 en je voelt nog steeds een klein bultje maar ze heb nerges last van gelukkig.Er is mij trouwens ook nooit verteld dat je dat terug moes drukken om het soepel te houden :shock:
How we behave toward cats here below determines our status in heaven
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Weet iemand wat het kost om je kater tegelijk te laten castreren en opereren aan een navelbreukje?

En hoe lang het duurt voor het beestje weer een beetje bijgekomen is?
Dappie rules!
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 615
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Geen flauw idee... Ik denk dat je dierenarts hier het beste antwoord op kan geven. De tarieven verschillen ook nog eens vaak per dierenarts.
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Een castratie is een ingreep die nog geen half uurtje duurt, na een 3tal uur is je kat al terug behoorlijk wakker.
Ik denk dat het mogelijk is om een navelbreuk en castratie samen te doen, de narcose zal dan natuurlijk zwaarder zijn, want ze moeten dan ook het buikje openmaken.

Over de kostprijs kan ik niks zeggen, dat vraag je best eens bij de da.
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Als ik het me goed herinner was ik ongeveer € 100 kwijt voor castratie én verhelpen van de navelbreuk. Tarieven verschillen soms behoorlijk per dierenarts, dus hier en daar informeren kan geen kwaad.

Mijn kater kwam sneller bij dan de andere twee die alleen maar gecastreerd werden. Dezelfde avond had hij alweer praatjes en wilde hij eten. Het sluiten van een navelbreukje is niet zo ingrijpend, gelukkig.

Groetjes van Laura.
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

23 oktober wordt dap gecastreerd en van zijn navelbreukje geholpen. Ben benieuwd! Heb het in mijn vakantie gepland, ben ik lekker veel thuis, kan ik m goed verwennen.

Weet iemand wat er precies aan het navelbreukje gedaan wordt?
Dappie rules!
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Bericht door tacuma »

Een navelbreukje is een soort zwakke plek in de spiermassa: er is dus niet echt iets gebroken!

Doordat er wat ruimte tussen de spieren is, kan het onderliggende weefsel er tussendoor puilen, en als de ruimte heel groot is, kan ook een deel van de darmen naar buiten puilen en afgeklemd raken, hetgeen gevaarlijk en zelfs dodelijk kan zijn als er niet ingegrepen wordt. Het verhelpen van een navelbreukje -waarbij de spieren weer aan elkaar gehecht worden- is dus het voorkomen van veel ellende en pijn!

Sterkte met Dappie de 23e!
Groetjes van Laura.
Gesloten